Thunderbird & Lightning » Vedhæftede filer mangler

Dembele

Vedhæftede filer mangler

Indlægaf Dembele » tirs 23. okt 2018 07:50

Jeg har en Gmail-konto i min Thunderbird. Jeg foretrækker at eksportere dem til MBOX format og derefter slette e-mails fra indbakken for at spare plads. For nylig importerede jeg de e-mails, der tidligere blev eksporteret for at kontrollere indholdet. Noget der chokerede mig, billederne manglede i e-mailsne. Ikke alle billeder, men få.
er der nogen grund bag det?

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_13_6) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/69.0.3497.100 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Vedhæftede filer mangler

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 23. okt 2018 08:59

Hej Dembele

Jeg kan desværre ikke svare på, hvad der er gået galt ved konverteringen frem og tilbage til MBOX-formatet. Men et gæt kan være, at der har været tale om eksterne billeder, som ikke længere findes på den oprindelige placering.

En lille sidebemærkning og -spørgsmål:

Jeg forstår ikke, hvorfor du gemmer i MBOX-formatet. Er det på din egen computer, du mangler plads? I så fald vil MBOX-filerne jo fylde lige så meget som de oprindelige mails.
Mvh. Kim

Dembele

Indlægaf Dembele » ons 24. okt 2018 03:20

tak for din bekymring. Jeg eksporterer dem til MBOX-format for at undgå at miste e-mails fra sletning. Jeg synes, det er bedre at sikkerhedskopiere e-mails end at miste dem

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. okt 2018 05:21

Hvis din Gmail-konto bruger IMAP, har du helt automatisk en sikkerhedskopi på Googles mailserver. Det er meget mere sikkert end at have en lokal sikkerhedskopi. Hvis din Gmail-konto ikke bruger IMAP, men i stedet POP, kan du opsætte den til at bruge IMAP i stedet.
Mvh. Kim

Zofra_A

Indlægaf Zofra_A » fre 26. okt 2018 11:57

Få af mine venner bad mig om ikke at stole på Google Mail Server til e-mail-backup på grund af online malwares og angreb. De bad mig om at kigge efter nogle GMail Backup Software. Hidtil har jeg allerede forsøgt to. I øjeblikket arbejder jeg med Mail Backup X. Denne applikation sikkerhedskopierer min Gmail-konto direkte såvel som gennem Thunderbird.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 26. okt 2018 12:42

Er din ven sikkerhedsekspert? Jeg har endnu ikke hørt om, at der skulle have været angreb mod Gmail, der har resulteret i mistede mails. Og de har rigtig mange konti at holde styr på.

Store virksomheder som Google har gerne placeret servere i forskellige dele af verden, så data er sikret, selvom et jordskælv skulle ødelægge et af centrene. Samtidig har de rigtig meget tjek på sikkerheden, så mails gemt hos dem er utrolig meget mere sikre end det, som vi selv kan opnå.

Når vi selv laver backup, risikerer vi at miste data i tilfælde af en brand, tyveri eller hvis harddisken giver op. Vi kan øge sikkerheden ved at benytte online backup hos en troværdig backup-tjeneste, så der gemmes kopier flere steder - men det vil så stort set bare svare til det, som Google allerede gør helt gratis (forudsat, at man benytter IMAP).
Mvh. Kim

Zofra_A

Indlægaf Zofra_A » man 29. okt 2018 06:54

Tak Kim for din indsats.
Nej det er han ikke, men han kører online Teknisk support til kunder og påstår, at han har set flere tilfælde, hvor brugerne vågner op for at finde deres 10-årige Gmail-konto helt tømt uden spor i papirkurven eller andre steder.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 29. okt 2018 07:26

Det lyder meget specielt. Jeg er sikker på, at der ikke har været en generel fejl i Gmails systemer, for så havde det været slået stort op i pressen. Både i den danske og den internationale presse.

Det må derfor være noget brugerne selv eller noget på deres computere har gjort, men jeg kan ikke forestille mig, hvad det kan være (og dog, se nedenfor). Hvis brugeren sletter mailene, så vil de ligge i papirkurven, så brugeren (eller noget på deres computere) skal slette to gange, før mailene kan forsvinde helt.

Det kunne være sjovt at høre mere om, de tilfælde, han har hørt om. Om det fx har drejet sig om Gmails webmail, eller om det har drejet sig om programmer som Thunderbird, Outlook osv. Hvis det er programmer, er der faktisk en mulighed for, at mailene kan "forsvinde". Brugeren kan være kommet til at skjule alle læste mails, og så vil det se ud som om, de er forsvundet. Men de kan nemt sættes til at blive vist igen, og de vil altid kunne ses på webmail.
Mvh. Kim