Thunderbird & Lightning » Problemer med email til google.

HJJ

Problemer med email til google.

Indlægaf HJJ » tirs 13. nov 2018 11:09

Har jævnligt problemer med at sende emails til google modtagere. Også meget 'enkle' mails dvs. ingen vedhæftninger, kun een modtager.
Min emailudbyder (via kabelnet) siger/påstår, at det er min mailopsætning der er galt med.

Er der mon noget jeg kan gøre ??

mvh/ Hans Jørgen

Could not deliver message to the following recipient(s):

Failed Recipient: xxxxxxxx@gmail.com
Reason: Remote host said: 421 4.7.0 This message does not have authentication information or fails to pass
4.7.0 authentication checks. To best protect our users from spam, the
4.7.0 message has been blocked. Please visit
4.7.0 https://support.google.com/mail/answer/ ... entication for more
4.7.0 information. y18-v6si4035168ejg.151 - gsmtp

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; rv:63.0) Gecko/20100101 Firefox/63.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Problemer med email til google.

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. nov 2018 12:34

Hej Hans Jørgen

Du skriver "Også meget 'enkle' mails" - betyder det, at du også sender mails med mange modtagere? I så fald kan det være, at Google mener, at adressen bruges til at sende spam fra, hvorfor der også blokeres, når det er en enkelt modtager.

Google anbefaler, at man benytter en særskilt adresse til masse-mails. Man kan desuden tilføje et godkendelsesdomæne hos Google, hvis man skal sende masse-mails og vil undgå at de stoppes. Dette er dog noget nørdet:
https://support.google.com/mail/answer/6227174
Men hvis jeg har misforstået, at du også sender masse-mails, er det jo nok et andet problem.
Mvh. Kim

HJJ

Indlægaf HJJ » tirs 13. nov 2018 14:44

Jeg får ofte fejl hvis jeg skriver til 5-7 adresser. MEN, jeg får netop også fejl (en gang immellem) når jeg skriver til enkelt adresse.
Som jeg læser fejlkoderne er det min mailudbyder der har et problem, men han siger fra.

HJJ

Indlægaf HJJ » tirs 13. nov 2018 14:48

Men , der kunne jo være en eller anden tilføjelse til Thunderbird der kunne råde bod på problemet.
Ved søgning på problemet omtales nogle begreber SPF, DMARC and DKIM som jeg ikke kender til.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. nov 2018 16:06

Jeg tør ikke sige, hvad der helt præcist får Google til at blokere. Hjælpesiden til fejlmeddelelsen taler om masse-udsendelse af mails, og det kan man vel ikke sige, at mails med 5-7 modtagere er. På hjælpesiden er der også et link til, hvis mails til en enkelt modtager blokeres, men den tillinkede side handler om fejl i adressen, og det bør udløse en helt anden fejlmeddelelse.

Er det samme fejlmeddelelse (som i dit første indlæg), du får hver gang?

Der findes en udvidelse, der er beregnet til masse-udsendelse af mails. Hver mail sendes enkeltvis, hvilket burde hjælpe, hvis problemet har noget at gøre med flere samtidige modtagere. Men det vil nærmest være overkill, hvis du kun sender til op til 7 ad gangen. Udvidelsen hedder Mail Merge:
https://addons.thunderbird.net/da/thund ... ail-merge/

Jeg tror ikke, at problemet ligger hos din mailudbyder. I så fald ville du sikkert opleve problemet hver gang og også hos andre end Google.

Ved du, om du har dynamisk IP-adresse? I så fald kan det måske være andre med IP-adressen, der sender masse-mails. Dette er dog nok ikke så sandsynligt, da masse-udsendere typisk vil have en fast IP-adresse i stedet for at dele den med andre.
Mvh. Kim

HJJ

Indlægaf HJJ » tirs 13. nov 2018 17:44

Tak for svar.
Jeg har dynamisk IP som er standard for dette kabel TV anlæg.
Vil prøve at finde nogle tidligere mail-afvisninger frem, for at sammenligne.

Aktuel mail som omtalt ovenstående sendte jeg senere via min egen gmail konto, og her var ingen problemer.
mvh/ Hans Jørgen