Thunderbird & Lightning » Certifikat ugyldigt. Udsteder kendes ikke.

Anders j

Certifikat ugyldigt. Udsteder kendes ikke.

Indlægaf Anders j » ons 21. nov 2018 16:41

Hej

Jeg bøvler med sikker mail via nemid.
Har hentet et certifikat ned som er gyldigt på den modtaget jeg ønsker at skrive en mail til.
Når jeg vil sende mail siger den at certifikatet ikke er gyldigt.
Under kontoindstillinger >håndter certifikat > personer > vis certifikat.... står der at certifikatet er ugyldigt da udsteder ikke kendes.
Det er en kendt offentlig instans og det er gyldigt, nogen der kan hjælpe ?

På forhånd tak.

Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 12_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/12.0 Mobile/15E148 Safari/604.1

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Certifikat ugyldigt. Udsteder kendes ikke.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 21. nov 2018 21:05

Hej Anders

Jeg går ud fra, at certifikatet er et du har hentet fra NemID's websted.
Personens certifikat er måske underskrevet af en certifikat-autoritet, som Thunderbird ikke automatisk har tillid til. Når du har tilføjet sikkerhedsmodulet fra NemID, skulle du kunne se NemIDs certifikater under Autoriteter i vinduet Certifikatadministration (Kontoindstillinger -> Sikkerhed -> Håndter certifikater). Hos mig hedder de TRUST2408. Klik på dem en ad gangen, og klik så på knappen 'Rediger tillid' Sæt flueben ud for de to øverste indstillinger. Klik på OK til indstillingsvinduerne er lukket og indstillingerne gemt. Genstart Thunderbird.
Hilsen Jørgen

Anders Skjold Jensen

Indlægaf Anders Skjold Jensen » fre 23. nov 2018 10:32

Hej jørgen

Tak for dit svar. Jeg har nu forsøg at sætte flueben i begge checkbokse som du har beskrevet. det hjalp desværre ikke.

Nogen andre forslag ? Skal jeg måske afinstallere certifikaterne og geninstallere dem ?

Mvh Anders

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 23. nov 2018 11:53

Sår der stadig "Kunne ikke godkende dette certifikat, da udstederen er ukendt."?
Hilsen Jørgen

TonyLaursen

Indlægaf TonyLaursen » fre 23. nov 2018 13:35

Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Kunne ikke signere meddelelsen. Kontroller om certifikaterne for denne mailkonto er gyldige og troværdige. Certifikaterne kan findes i indstillingerne for mail- og nyhedskonti.

??

Jeg er også lige stødt på den meddelelse ifm send. Det er en modtager jeg har haft kontakt til før. Jeg er dog ikke klar over om jeg skal "godkende" modtager generelt, eller jeg blot kan sende med digital signatur?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 23. nov 2018 14:08

Fejlmeddelelsen betyder, at meddelelsen ikke kan underskrives med din digitale signatur.
Åbn vinduet Kontoindstillinger. Klik på Sikkerhed under den pågældende konto. Klik på knapperne Ryd. Klik herefter på den øverste knap Vælg... Vælg dit certifikat og klik på knappen OK. Sig Ja til at bruge det samme certifikat til dekryptering af meddelelser. Klik på knappen OK for at lukke vinduet Kontoindstillinger.

Jeg har læst om flere brugere, der får lignende fejlmeddelelser, når de vil sende eller dekryptere meddelelser. Der er vist ikke andet at gøre end at følge ovenstående procedure. Jeg ved ikke om det skyldes en fejl i Thunderbird eller i NemID's måde at håndtere vores certifikater på.
Hilsen Jørgen

Anders jensen

Indlægaf Anders jensen » man 26. nov 2018 06:14

Hej Jørgen.

Ja der står stadig at certifikatet ikke kan godkendes grundet udsteder er ukendt.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 26. nov 2018 12:44

Ja der står stadig at certifikatet ikke kan godkendes grundet udsteder er ukendt.

Har du hentet personens certifikat på NemIDs hjemmeside?
Kontrollér lige om du har sat flueben ud for begge indstillinger igen for begge certifikater under Trust2408 (se mit tidligere indlæg).
Hilsen Jørgen