Thunderbird & Lightning » Kan ikke gemme en modtagers certifikat

Gæst

Kan ikke gemme en modtagers certifikat

Indlægaf Gæst » tirs 19. feb 2019 10:27

Mit Thunderbird kører - nogenlunde... Jeg kan sende og modtage krypteret mails til flere. Dem jeg ikke kan sende har jeg hentet certifikatet på nemids hjemmeside, og "hent". Straks åbner "nøgleringen" på min Mac, og derfra ved jeg ikke hvad jeg skal gøre? Jeg kan se det omhandlende certifikat, men kan ikke bruge det ifm korrespondance med krypteret mail. Hvad gør jeg galt?
Er det Firefox eller Chrome - eller Mozilla? Jeg synes ikke jeg ser den proces, hvor jeg skal hente og downloade - hvis jeg overhovedet skal det. Jeg er pænt frustreret. INGEN af de øvrige, som jeg kan korrespondere med med krypteret mail, har jeg i øvrigt hentet certifikat på (fx. en bank)

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_13_6) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/72.0.3626.109 Safari/537.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke gemme en modtagers certifikat

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 19. feb 2019 14:36

Jeg bruger ikke selv en Mac, så min viden om, hvordan macOS fungerer er meget begrænset.

Nøgleringen kan vist bruges til at opbevare certifikater. Måske åbnes nøgleringen automatisk, når din Mac opdager, at du er ved at hente et certifikat.

Man kan anbringe et certifikat i Thunderbirds certifikatlager på to måder: Enten ved at modtage en mail, der er digitalt underskrevet (certifikatet anbringes automatisk i Thunderbirds certifikatlager). Eller man kan hente certifikatet på NemID's webside og importere certifikatet manuelt i Thunderbirds certifikatlager.

Havner det certifikat, du henter hos NemID i nøgleringen? Kan du eksportere det derfra?
Hilsen Jørgen