Thunderbird & Lightning » Gmail, IMAP og TB indstill - jeg fatter det ikke helt

Michael Maardt

Geografisk sted: 4573

Gmail, IMAP og TB indstill - jeg fatter det ikke helt

Indlægaf Michael Maardt » man 6. dec 2010 14:13

På min PC er mit C: drev kun 60GB og for nogle dage siden havde jeg kun 6GB tilbage, hvilket undrede mig. Jeg søgte efter filer >128MB (her er Stifinder/Denne Computer smart) og fandt flere 600-800MB filer, der lå i en "roaming" mappe under "c:...appdata\..Thunderbird osv."

Jeg har vel i over et år kørt Gmail via IMAP og betjener min Gmail konto 99% via TB. På Gmail havde jeg et forbrug på ca. 800MB. Nå, jeg gik igang med prøve at forstå, hvad der sker, når jeg sletter en mail i TB og hvad der sker, når jeg sletter den i Gmail via browser.

Så måtte jeg i gang med at forstå indstillingerne i TB og jeg viser nogle af de indstillinger, som jeg satte:
1) KontoIndstillinger, Serverindstilinger, og så de forsk. punkter under 'Når jeg sletter en meddelelse', "flyt til Papirkurv" og tømmer Papirkurv ved afslutning. Det virker ikke hos mig, jeg har også prøvet andre mapper, men hver gang, jeg sletter en meddelelse, ryger den i Papirkurven på serveren, altså hos Gmail. Det sjove er: Når jeg så lukker TB med indstillingen 'tøm Papirkurv ved afslutning', så tømmes Papirkurven på serveren !!
2) Kopier og Mapper, Anbring en kopi i: [OFF]
3) KontoIndstillinger, Synkronisering og lager, Synkronisering af meddelelser, Behold denne kontos meddelelser på denne computer [OFF], Synkronisér alle meddelelser lokalt [ON]

Jeg slettede i TB alle mine 3.600 sendte mails og så faldt forbruget i Gmail fra 800MB til 170MB, men jeg har stadig 6 store filer i "c:\..\appdata\roaming\Thunderbird\Profiles og lidt mere med imap og gmail". De er mellem 300MB-1GB og fylder vel tilsammen 4GB og det står så vidt jeg kan se, slet ikke i relation til mine mails. Jeg har slet en masse mails med vedhæftede filer. Jeg har mindre end 700 mails i indbakken og INGEN i mappen Sendt.

Inden jeg re-installerer min Gmail konto under TB, vil jeg høre, om nogen har kommentarer til dette.
Hilsen Michael

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; da-DK; rv:1.9.2.12) Gecko/20101026 Firefox/3.6.12

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: Gmail, IMAP og TB indstill - jeg fatter det ikke helt

Indlægaf Jesper Kristensen » man 6. dec 2010 14:26

Nå du bruger IMAP, så er dine mails lokalt nøjagtigt lig dine mails på serveren, så hvis du flytter noget til skraldespanden lokalt, så flyttes det også til skraldespanden på serveren.

De eneste to ting der i Thunderbird kan fylde meget lokalt er offline cache og søgeindeks.

Indstillinger for offline cache findes i Funktioner->Kontoindstillinger->Synlronisering&lager
Indstillinger for søgeindeks findes i Funktioner->Indstillinger->Avanceret->Generelt.

Du skal dog være ommærksom på at når du sletter en mail, (eller når du slår synkronisering fra) så slettes filen på computeren ikke med det samme. Det sker først når du klikker på menuen Filer->Optimer mapper.

(Optimer mapper i Thunderbird er noget der svarer lidt til Diskdefragmentering i Windows)

Det kan også ske at Thunderbird har glemt nogle filer, som du så skal ind og slette manuelt. Men vendt med indtil du har prøvet Optimer mapper.

Michael Maardt

Indlægaf Michael Maardt » man 6. dec 2010 15:11

Tak, Jesper.
I mine offline indstillinger står der i de to sidste "spørg mig". Jeg er aldrig blevet spurgt om noget.

Jeg kan ikke se, at der er en toggle-funktion, der slår Synkronisering fra/til. Hvad mener du præcist med at slå Synk fra/til?

Jeg har slået 'Behold denne kontos meddelelser på denne computer" til og fra gennem tiden. Hvis jeg har haft den slået til et stykke tid, og så pludselig slår det fra, tvivler jeg på, at Thunderbird begynder at slette meddelelser på min lokale computer?

Jeg har prøvet lidt af hvert incl. Optimer Mapper, men hvad jeg ikke fortalte i 1. omgang. Jeg har 6 store filer. De er i par fordelt på tre datoer: 5.12.2010, 1.7.2010 og 13.5.2010. For hver dato er der en Inbox og Alle emails fil, så det kunne tyde på, at jeg kan slette de 2x2 ældste. Jeg kører i alt 8 email konti og alle med imap, så der burde ingen risiko være, eller hur?
Hilsen Michael

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 6. dec 2010 16:08

Michael Maardt skrev: Tak, Jesper.
I mine offline indstillinger står der i de to sidste "spørg mig". Jeg er aldrig blevet spurgt om noget.

Jeg ved ikke hvad du refererer til her. Der er intet der hedder "spørg mig" på siden "Synkronisering & lager". Hvor er du henne? Har du overhovedet den nyeste version af Thunderbird? (version 3.1.x)

Jeg kan ikke se, at der er en toggle-funktion, der slår Synkronisering fra/til. Hvad mener du præcist med at slå Synk fra/til?

Øverst på siden "Synkronisering & lager" kan der til- eller fravælges "Behold denne kontos meddelelser på denne computer", det er den der slår det til og fra.

Jeg har slået 'Behold denne kontos meddelelser på denne computer" til og fra gennem tiden. Hvis jeg har haft den slået til et stykke tid, og så pludselig slår det fra, tvivler jeg på, at Thunderbird begynder at slette meddelelser på min lokale computer?

Den burde slette meddelelserne på computeren når du slår den fra. Måske slettes de først efter du har slået den fra og derefter kørt "Optimer mapper".

Jeg har prøvet lidt af hvert incl. Optimer Mapper, men hvad jeg ikke fortalte i 1. omgang. Jeg har 6 store filer. De er i par fordelt på tre datoer: 5.12.2010, 1.7.2010 og 13.5.2010. For hver dato er der en Inbox og Alle emails fil, så det kunne tyde på, at jeg kan slette de 2x2 ældste. Jeg kører i alt 8 email konti og alle med imap, så der burde ingen risiko være, eller hur?

Det kommer helt an på hvilke filer det er. Du kan starte med at prøve at give det fulde stinavn for filerne i forhold til profilmappen.

Michael Maardt

Indlægaf Michael Maardt » man 6. dec 2010 16:19

filer fra 13.05.2010:
INBOX fil på 600MB ..profiles/yezz89p8.default/ImapMail/imap.gmail.com
Alle emails på 800MB ..profiles/yezz89p8.default/ImapMail/imap.gmail.com/[Google.Mail].sbd

Jeg kører ver 3.1.6
sorry, jeg var i Indstillinger, Avanceret, Netværk & Diskplads, knappen Offline: her står 'spørg mig' - jeg har fundet, det du mente under Avanc->Generelt

Jeg bliver forvirret over 2 steder, hvor der står noget med synkronisering under "Synkronisering & Lager":

1) behold denne kontos meddelelser på denne computer [ON/OFF] og lige nedenunder hvad der står under Diskplads:
2) Her skal jeg vælge mellem 2 radiobuttons: "Synkroniser alle meddelelser lokalt, uanset alder" og den anden mulighed.

har 2) kun noget at gøre med offline brug? Jeg fatter det simpelt hen ikke, at man under 1) kan sige: jeg vil IKKE synkronisere og under 2) kan man godt synkronisere, eller va' ?

Nå, nu er det i hvert fald lykkedes mig at slippe af med een af de 2 store filer, som havde dato i dag. Nu har jeg kun en fil, som hedder "alle emails" på 173MB. Det kunne tyde på, at jeg kører IMAP på alle konti og intet bliver gemt på min egen computer.

Og så har jeg også slettet de 4 ældre filer fra henh. 13.05.2010 og 1.7.2010 og det gik godt, så nu har jeg lige fået frigivet 2GB på C: drevet, tak for det ;-) og jeg lærte lidt.
Michael

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 6. dec 2010 18:27

Under "Synkronisering & lager" vil jeg tro at indstillingerne i midten af billedet kun gælder hvis indstillingen i toppen er slået til.

Da de to filer du nævner ligger under mappen ImapMail, vil jeg umiddelbart tro at du ikke vil miste noget ved at slette dem, men højst risikere at Thunderbird downloader og gendanner filerne, hvis de er nødvendige. Men tag hellere en backup af hele profilmappen først for en sikkerheds skyld.

Michael Maardt

Indlægaf Michael Maardt » man 6. dec 2010 19:56

Jesper, Jeg antager det samme som dig ang. indstillinger i midten af dialogboksen, og det er jo en fejl, der vil noget. I et fejlfrit program ville mulighederne blive 'greyed out', hvis jeg deaktiverede "Behold osv." ovenover. Intet under, at jeg - og andre - bliver forvirrede.

Jeg redigerede mit forrige indlæg nogle gange, og du læste ikke det allersidste.
Michael