Thunderbird & Lightning » Optimering - hvad gør det?

julle,p

Optimering - hvad gør det?

Indlægaf julle,p » søn 10. jul 2011 00:20

Hej.

Thunderbird kommer hele tiden frem og spørger om den skal optimere mine mapper. Hvad betyder det?

Vil jeg stadig kunne tilgå mine mails bagefter? Og hvis man stadig kan, hvad optimere den så??

Alex.

P.s Dejlig med version 5. Den er bare blevet super hurtigt! Kanon.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:5.0) Gecko/20100101 Firefox/5.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Optimering - hvad gør det?

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 10. jul 2011 01:19

Hej Alex

Selv om du sletter en mail fra en mappe, f.eks. Indbakken, bliver mailen ikke slettet fysisk. Det er kun adgangen til den pågældende mail der fjernes. Når du optimerer mapperne slettes de "slettede" mail fysisk. Hvis mapperne ikke optimeres en gang imellem, bliver filerne indeholdende dine mails meget store. Det vil bl.a. gøre Thunderbird langsommere.
Du kan også optimere dine mapper manuelt via menuen Filer -> Optimer mapper.

Tilføjet senere: Du kan også anbringe en Optimer-knap på værktøjslinjen. Højreklik på værktøjslinjen og vælg Tilpas. Træk knappen 'Optimer' op på værktøjslinjen og tryk på 'Færdig'.
Hilsen Jørgen

Slente

Geografisk sted: Søllested Lolland

Indlægaf Slente » søn 10. jul 2011 08:58

Selv om du sletter en mail fra en mappe, f.eks. Indbakken, bliver mailen ikke slettet fysisk.

Gælder det også papirkurven?
Torben Slente
Firefox og Thunderbird med Lighting

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 10. jul 2011 09:28

Ja, det gælder også papirkurven. Optimering af mapper i Thunderbird minder lidt om den funktion i Windows der hedder Diskdefrakmentering.

julle,p

Indlægaf julle,p » søn 10. jul 2011 19:09

Ahh.. Okay.

Jeg troede den ligesom arkiverede nogle mails.

Tak for svaret.

Mads S

Indlægaf Mads S » tors 21. mar 2019 14:55

Her hos mig spørger den om jeg vil optimere mapper hver gang jeg sletter en mail (og jeg sletter MANGE mails) - men det synes ikke at blive bedre/gøre noget overhovedet? Mon ikke der er noget galt?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 22. mar 2019 09:23

Hej Mads

Bliver du spurgt hver gang, du sletter en enkelt mail, eller sletter du mange ad gangen? Du burde ikke blive spurgt, hver gang du sletter én mail. Og en optimering efter sletning af en enkelt mail vil ikke gøre nogen mærkbar forskel.

Selv efter sletning af mange mails, kan du måske ikke mærke en forskel, fordi dagens computere er meget hurtige og har masser af hukommelse. Men hvis man aldrig optimerer, så ender det med at mailfilerne vokser sig så store, at det vil gøre Thunderbird mærkbart langsommere. Men der skal mere til end i gamle dage, hvor hukommelse blev regnet i MB i stedet for GB.
Mvh. Kim