MozillaDanmark generelt » Firefox OS på telefon

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Firefox OS på telefon

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 21. jul 2013 23:04

Der er kommet svar i nyhedsgruppen:

"I'm currently trying to figure out what needs to be done to ship an additional locale, and keyboards are one of the biggest gaps right now.

We need patches for each keyboard to the keyboard app. That's one of the things that comes with "OS", you can't pick up stuff. You gotta actually do it."

Jeg vender tilbage, når der er mere nyt.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » søn 21. jul 2013 23:06

Der er en som har tilføjet dansk her for 4 måneder siden : https://github.com/mozilla-b2g/gaia/blo ... s_all.json

Når jeg vælger svensk så er det kun datoen på home screen der står "Måndag". Alt andet er engelsk.

Danske keyboard snakker skal muligvis tilføjes her : https://github.com/mozilla-b2g/gaia/blo ... /layout.js
Senest rettet af scootergrisen søn 21. jul 2013 23:29, rettet i alt 2 gange.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 21. jul 2013 23:27

Jeg kender ikke GitHub, men jeg tror, det blot har været en oprettelse, så vi kunne begynde at oversætte. Så vidt jeg kan se, startede vi med at oversætte midt i maj måned.

Det svar, jeg citerer ovenfor, er fra Axel Hecht. Han er den rette til at få tingene til at ske.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » man 22. jul 2013 08:13

Nu har det næsten lykkedes mig og builde en profile så jeg kan teste det på dansk.
Profilen ser ud til at blive bygget men jeg har endnu ikke fået det til at virke. Når jeg prøver og starte boot2gecko med profilen så kommer den ikke videre end start billedet.

Under build kommer der nogen fejlbeskeder som måske kunne have noget med de danske filer at gøre. I kan da lige checke dem og se om der mangler noget.

c:\Users\Administrator\firefoxos\gaia\shared\locales\branding\unofficial\branding.da.properties could not be found.
c:\Users\Administrator\firefoxos\gaia\shared\locales\branding\unofficial\branding.da.properties could not be fund.
\apps\communications\contacts\index.html: [l10n] /contacts/locales/locales.ini not found.
\apps\communications\contacts\index.html: [l10n] "en-US" resource not found
\apps\communications\ftu\index.html: [l10n] /contacts/locales/locales.ini not found.
\apps\communications\ftu\index.html: [l10n] "en-US" resource not found
c:\Users\Administrator\firefoxos\gaia\shared\locales\branding\unofficial\branding.da.properties could not be found.
\apps\system\index.html: [l10n] #icc-inputtitle is undefined.
\apps\system\index.html: [l10n] #help is undefined.
\apps\system\index.html: [l10n] #icc-inputtitle is undefined.
\apps\system\index.html: [l10n] #help is undefined.

-

Timestamp: 22-07-2013 07:40:23 Error: TypeError: bluetooth is undefined Source File: app://system.gaiamobile.org/js/bluetooth.js Line: 54
Timestamp: 22-07-2013 07:40:23 Error: TypeError: wifiManager is undefined Source File: app://system.gaiamobile.org/js/wifi.js Line: 53
Content JS WARN at app://communications.gaiamobile.org/sha ... l10n.js:54 in consoleWarn: [l10n] app://communications.gaiamobile.org/sha ... anding.ini not found.
Content JS WARN at app://communications.gaiamobile.org/sha ... l10n.js:54 in consoleWarn: [l10n] "da" resource not found
Content JS WARN at app://communications.gaiamobile.org/sha ... l10n.js:54 in consoleWarn: [l10n] app://communications.gaiamobile.org/sha ... s/date.ini not found.
Content JS WARN at app://communications.gaiamobile.org/sha ... l10n.js:54 in consoleWarn: [l10n] "da" resource not found
Content JS WARN at app://communications.gaiamobile.org/sha ... l10n.js:54 in consoleWarn: [l10n] app://communications.gaiamobile.org/sha ... les/tz.ini not found.
Content JS WARN at app://system.gaiamobile.org/js/window_manager.js:1140 in setOrientationForApp: screen.mozLockOrientation() returned false for app://communications.gaiamobile.org/ftu/index.html orientation portrait-primary
Content JS WARN at app://system.gaiamobile.org/js/window_manager.js:1140 in setOrientationForApp: screen.mozLockOrientation() returned false for app://communications.gaiamobile.org/ftu/index.html orientation portrait-primary

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 22. jul 2013 08:35

Jeg ved ikke om andre herinde har mere styr på det, men for mig er det sort tale. Og vi kan alligevel ikke gøre noget ved det. Der mangler ikke noget i de danske filer, som vi har adgang til (se dashboardet), og resten ligger uden for vores rækkevidde.

Jeg ved ikke, om der er et bedre sted, men ellers kan de måske hjælpe - eller henvise - i kommentar-afdelingen på denne side:
https://hacks.mozilla.org/2013/06/updat ... eeksphone/
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 22. jul 2013 08:37

Jeg kommer lige til at tænke på - du skriver, at du ikke kommer længere end til startbilledet. Har du sagt ja til at slette alle brugerdata? Jeg læste et sted, at hvis man ikke siger ja til det, så hænger den lige netop ved startbilledet.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » man 22. jul 2013 08:49

Har jeg også læst noget om ved flash af telefon men nu har jeg ikke flashet min telefon med det jeg har buildet, jeg bruger Firefox OS simulatoren.

Nogen gange står der...
Cannot open Settings DB. Trying to open an old version?
SettingsService failed to open DB!

Kan være de ikke passer helt sammen den kildekode jeg bygger også simulatoren.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 25. jul 2013 04:42

Jeg kan ikke få det til at virke helt som jeg har lyst til det skulle men jeg kan godt teste det en lille smule hvor jeg kan se nogle ting på dansk så jeg kan lige kommer med de ting jeg umiddelbart syntes skulle ændre i de ting jeg kan se.

Nu prøver jeg og pushe med mercurial men får fejlen "afbrudt: authorization failed".
Hvordan kan det være ?
Skal jeg bruge mit bitbuket login når jeg skal pushe eller hvordan ?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 25. jul 2013 08:23

Hvad mener du med at pushe?

Hvis du mener at du prøver at pushe ændringer til filerne, så er det den forkerte måde. Du skal i stedet ind på https://bitbucket.org/mozilladanmark/gaia-da og så kommentere på det, som allerede er pushed. Dette er nemmest, hvis det gøres løbende, efterhånden som der oversættes nyt.

Du kan også oprette et issue med forslag, og det er nok den nemmeste metode i dette tilfælde. Af en eller anden grund kan du ikke oprette et issue på Gaia-siden, det skal i stedet gøres her:
https://bitbucket.org/mozilladanmark/mozilla-dk
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 25. jul 2013 17:04

@scootergrisen: Hvad prøver du at pushe til? Du har ikke adgang til at pushe direkte til hverken Mozilla-repositoriet eller mozilladanmarks Bitbucket-repository. Du kan oprette issues eller pull requests på mozilladanmarks Bitbucket-repository.

@Kim: Jeg er ikke sikker på hvorvidt brugere der ikke har push-adgang kan skrive kommentarer eller ej. Skal vi tilføje en issue tracker til gaia-da, eller skal vi samle alle issues i den vi har til mozilla-dk?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 25. jul 2013 17:22

Jeg vil mene, det er en fordel med en issue tracker til gaia, da vi ikke har samme deadlines på gaia som på de andre produkter.

scootergrisen, prøv lige, om du kan skrive en kommentar til vores ændringer, og om du kan oprette eller kommentere på et issue.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 25. jul 2013 18:39

Ok, jeg har aktiveret issues på gaia-da.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 25. jul 2013 21:42

Push er i Mercuial programmet når jeg prøver og sende ændringer.

Jeg kan ikke finde ud af det l.o.r.t
Er det meningen jeg skal bruge mit bitcuket brugernavn og login når jeg skal pushe i mercurial ?

Den siger authorization failed og kode 255 når jeg prøver som om at jeg bruger forkert login oplsyninger.

Jeg har prøve og forke gaia-da på bitbucket også pushe til den med får samme fejl.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 25. jul 2013 22:06

Nu har jeg lavet nogen pull requests på bitcuket for at komme igang selvom det ville være bedre og kunne gøre det i sin egen editor.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 25. jul 2013 22:06

scootergris, du skal IKKE prøve at pushe. Du har ikke rettigheder til at pushe.

Prøv i stedet disse tre ting:
Om du kan skrive kommentarer til det, vi andre har pushed til bitbucket.
Om du kan svare på et issue.
Om du kan oprette et issue.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 28. jul 2013 13:13

Kim og Jørgen: Jeg vil lige spørge om i har set de Pull Requests scootergrisen har fået lavet på Bitbucket. Da jeg ikke har oversat noget af Gaia, vil jeg ikke acceptere scootergrisens ændringer uden at have hørt fra en af jer først.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 28. jul 2013 14:54

Jeg havde ikke set dem, jeg har ikke modtaget mails om dem. Undskyld, scootergrisen, det er altså derfor, du ikke har fået nogen reaktion fra mig på dem fra for 3 dage siden.

Kan jeg slå mailadvisering til for pull requests?

Hvis jeg vil godkende en ændring, er det så ved at klikke på Pull Requests => Commits => Approve og så til sidst lave en hg pull bitbucket => hg push?
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 28. jul 2013 15:01

Kim Ludvigsen skrev: Kan jeg slå mailadvisering til for pull requests?

Klik på pilen ved siden af øjet ude til højre, og sæt hak ved boksene:

Subscribe to notifications about
All pull requests
All issues
All commits
All forks

Hvis jeg vil godkende en ændring, er det så ved at klikke på Pull Requests => Commits => Approve og så til sidst lave en hg pull bitbucket => hg push?

Du kan klikke på Merge eller Decline, tror jeg.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 28. jul 2013 15:49

Merge virker fint.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 28. jul 2013 15:55

Jesper, jeg får en fejl, når jeg prøver at pushe:

hg push
skubber til ssh://hg.mozilla.org/gaia-l10n/da/
leder efter ændringer
afbrudt: skub laver nye grene i fjerndepotet: scootergrisen/browserproperties-edited-online-with-bit-1374785115622, scootergrisen/costcontrolproperties-edited-online-with-1374785576308, scootergrisen/costcontrolproperties-edited-online-with-1374785672847!
(brug 'hg push --new-branch' for at lave nye grene i fjerndepotet)

Jeg ved ikke, hvilke konsekvenser det vil have, at der laves nye grene, så jeg tør ikke bruge --new-branch, før du har givet lov.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 28. jul 2013 16:21

Jeg tror det er fordi scootergrisen har lavet sine ændringer i Bitbuckets online editor, og den sætter et branch-navn på committet. Men det sidste merge changeset som du har lavet, Kim, ved at trykke på Merge-knappen, indeholder ikke noget branch-navn, så det er sikkert ikke noget problem at pushe med --new-branch.

Generelt vil jeg nok anbefale at lade være med at bruge Bitbuckets online editor.
Scootergrisen: Hvis du gerne vil bidrage yderligere, så er her nogen måder der vil virke bedre:
* Skriv dine rettelser og forslag her i forummet.
* Opret Bitbucket Issues med dine rettelser og forslag.
* Skriv dine rettelser og forslag som kommentarer til eksisterende commits.
* Lær at bruge Mercurial og lav dine pull requests med Mercurial i stedet for Bitbucket online editoren.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » søn 28. jul 2013 19:04

Jesper Kristensen skrev: * Lær at bruge Mercurial og lav dine pull requests med Mercurial i stedet for Bitbucket online editoren.

Også det jeg forsøgte men når jeg pusher så dur det ikke.
Ved ikke hvilket login brugernavn og password jeg skal bruge.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 28. jul 2013 20:55

scootergrisen skrev: Også det jeg forsøgte men når jeg pusher så dur det ikke.
Ved ikke hvilket login brugernavn og password jeg skal bruge.

Hvad forsøger du at pushe til? (jeg vil tro det står som en del af fejlbeskeden eller lige over der hvor man skal indtaste brugernavnet.)

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » søn 28. jul 2013 22:39

pushing to https://bitbucket.org/scootergrisen/forked-gaia-da
searching for changes
afbrudt: authorization failed
[kommando returnerede kode 255 Sun Jul 28 23:35:40 2013]

---

Nok fordi jeg bruger forkert brugernavn og password men ved ikke hvad jeg skal bruge.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 28. jul 2013 22:49

Scootergrisen, vi har et issue til Gaia liggende under MozillaDanmark i Bitbucket - det er fra før, vi fik oprettet muligheden for issues i Gaia-afdelingen. Hvis du har simkort i telefonen, gider du så at tjekke tekstlængden på strengen om ingen nye beskeder på telefonsvareren?
https://bitbucket.org/mozilladanmark/mo ... alt-besked
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 28. jul 2013 22:49

hmm. den burde komme og spørge efter dit brugernavn og adgangskode til Bitbucket. jeg ved ikke hvorfor den ikke gør det.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » man 29. jul 2013 00:28

Kim Ludvigsen skrev: gider du så at tjekke tekstlængden på strengen om ingen nye beskeder på telefonsvareren?

I finder jeg den tekst ? I hvilket webapp ?

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » man 29. jul 2013 00:34

Jesper Kristensen skrev: hmm. den burde komme og spørge efter dit brugernavn og adgangskode til Bitbucket. jeg ved ikke hvorfor den ikke gør det.

Nu virker det sku.
Det var fordi jeg havde læst man skulle skrive brugernavn som :
brugernavn <bruger@domain.x>

Så rettede jeg det til :
brugernavn

Så virker det.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 29. jul 2013 09:07

scootergrisen skrev:
Kim Ludvigsen skrev: gider du så at tjekke tekstlængden på strengen om ingen nye beskeder på telefonsvareren?

I finder jeg den tekst ? I hvilket webapp ?

Strengen ligger i system.properties, så det er ikke i en app. Jesper gætter på, at den vises, når man trækker ned i statuslinjen i toppen af skærmen.

Dejligt, at du fik det til at virke med Bitbucket.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » man 29. jul 2013 18:14

Jeg ved ikke hvordan jeg opsætter min telefonsvare.

Der er et screenshot her : https://bug854334.bugzilla.mozilla.org/ ... ?id=758885

Der er dog en del mere plads på min telefonsskærm. Jeg tror de forsøger sig med forskellige opløsninger eller fontstørrelser fordi her hvor jeg flashede min telefon med det nyeste firefox os der tingene ligesom mindre så der kunne være mere tekst.

Så jeg tror ikke helt det giver så meget mening og rette tekstlængden alt for meget lige nu hvis de bare laver det om senere.

Og hvad med forskellige skærmstørrelser ? Det ser måske fint ud på min men på en mindre skærm er der måske ikke så meget plads.