MozillaDanmark generelt » open source mozilladanmark.dk

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

open source mozilladanmark.dk

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 7. apr 2013 15:58

Jeg har et forslag. Jeg vil gerne gøre mozilladanmark.dk til open source. Kildekoden til siden består hovedsageligt af nogle tilpasninger til phpBB, MediaWiki og WordPress, samt vores statiske sider. Hvad siger i andre? Er det noget der er værd at bruge tid på?

Jeg ser to ting vi skal have styr på før det kan lade sig gøre:

* Sikkerhed
Adgangskoder til databasen osv. skal fjernes fra kildekoden og opbevares separat.

* Licens
Vores side bygger på flere forskellige open source-projekter, så jeg skal have fundet ud af hvordan deres licenser interagerer, og hvilken licens vi skal sætte på vores egne ændringer.

Jeg har tænkt mig at offentliggøre koden i et Mercurial-repository på Bitbucket. Jeg har et lokalt Mercurial-repository på min computer med historikken for vores kode tilbage til februar 2011, som jeg også vil offentliggøre.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:20.0) Gecko/20100101 Firefox/20.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: open source mozilladanmark.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 7. apr 2013 18:33

Er det besværet værd? Jeg tror ikke, det vil gøre nogen forskel for andre end os selv, så det er mere et slags statement om, at vi følger Mozillas åbenhed. Måske nogle hos Mozilla vil synes, det er fint, men ellers tror jeg, det vil blive mødt med ligegyldighed.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 7. apr 2013 20:24

jeg tvivler også på om der er nogen der vil bidrage med noget, men jeg kan godt lide princippet i det, og det er nok derfor jeg gerne vil gøre det.

Jeg ville blive glad for hvis der var en anden der ville hjælpe mig med at vedligeholde siden med opdateringer af phpbb, wordpress og mediawiki, og måske det kunne være en smule nemmere at finde nogen hvis det var offentligt tilgængeligt hvordan jeg gør det i dag.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 8. apr 2013 01:25

Er phpbb stadig et problem? Jeg har været slem til at ikke få opdateret på grund af besværet, men her sidst så jeg, at de har lavet et særligt opdateringsscript, der tjekker for ændringer og automatisk overfører dem. Det var utroligt nemt at bruge til de forholdsvis få ændringer, jeg har foretaget. Jeg ved dog ikke, om det også er godt til de mere gennemgående ændringer, du har lavet.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 8. apr 2013 17:40

Det er ikke særligt svært at opdatere. Jeg bruger ikke de automatiske scripts der måtte findes. Sidst jeg så på det virkede det ikke så godt på shared hosting som Surftown. Desuden mister man fuldstændigt overblikket over hvad man har installeret. Vi ved at vi mindst to gange har haft uvedkommende inde og rode i vores filer, og den proces jeg har til opdatering gør det nemt at komme af med dem igen. De automatiske scripts phpBB or WordPress har gør dette meget svært.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 24. nov 2013 21:44

Hej. Der er gået noget tid siden jeg skrev sidst i dette emne, men nu har jeg fået lagt et repository op på bitbucket. Jeg har markeret det som privat til at starte med, så i andre kan få lov til at se det og påpege, hvis der er noget der ikke skal være med, før jeg markerer det som offentligt.

Hvis man ser i historikken kan man se nogle gamle database-passwords. De bruges selvfølgelig ikke længere. Jeg synes det var nemmere at ændre passwordsne end at omskrive den eksisterende Mercurial-historik jeg havde liggende til ikke at inkludere passwordsne.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » man 25. nov 2013 20:59

Jeg vil da gerne se det.
Jeg har lagt mine hjemmesider på gitnub men der er indtil videre ingen der har skrevet noget.

Jeg måtte også passe på ikke at give login oplysninger. I github er der en fil kaldet .gitignore hvor man kan skrive de filer og mapper som ikke skal med.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 25. dec 2013 13:22

Så blev det jul, og så fik jeg lidt tid til Mozilla igen. Kildekoden bag mozilladanmark.dk ligger nu på https://bitbucket.org/mozilladanmark/website

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 26. dec 2013 15:37

Mangler der ikke noget ?
Jeg kunne for eksempel godt tænke mig og se hvordan i har integeret phpBB og mozilla hjemmesiden.
Jeg har godt nok heller ikke inkluderet mit board på github fordi der er så mange filer.

Men for eksempel overall_header.html og footer eller hvad de hedder kunne være interessant og se eller hvordan i nu har lavet det.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 26. dec 2013 15:47

de dele der kan downloades andre steder fra er ikke inkluderet. Se license.txt for download-adresser. Der ligger en diff-fil som indeholder de ændringer vi har lavet til de oprindelige filer.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 26. dec 2013 19:30

Kan ikke finde styles/mcs/template/overall_header.html

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 27. dec 2013 12:37