MozillaDanmark generelt » "Svar med citat" - uden svar

ojunker

Geografisk sted: Aarhus

"Svar med citat" - uden svar

Indlægaf ojunker » man 21. okt 2013 17:01

Hvad er forklaringen på, at vi under Firefox for et ældre indlæg:
viewtopic.php?f=1&t=8107
jævnligt ser "svar med citat", men helt uden svar?

Der er en helt stribe tomme indlæg efterhånden.

Det kan vel ikke alle være brugerfejl?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:24.0) Gecko/20100101 Firefox/24.0
Mvh. Ole

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: "Svar med citat" - uden svar

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 21. okt 2013 18:01

Vi aner det ikke.

Vi kan se IP-adressen på dem der har "skrevet" indlægget, og det er typisk brugere hos danske internetudbydere, og altså ikke udelandske spammere. Det kunne tyde på en brugerfejl.

Men hvis det var en brugerfejl, så burde der bare en gang imellem være en af dem, der vendte tilbage med et nyt forsøg, og det sker aldrig.

Det er meget mystifisktisk.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » man 21. okt 2013 18:48

Jeg har undersøgt disse tomme indlæg før, og har gjort det igen for de to sidste indlæg i den tråd du nævner (17. oktober og 21. oktober). (de tidligere indlæg har vi ikke længere logs på)

Observationer:
* De kommer begge fra danske internetudbydere (YouSee og Telia).
* Mønstret ligner almindelige browsere:
-- Typisk lang og varierende tid mellem requests
-- Typisk User-Agent (Internet Explorer)
-- Typisk mønster af CSS og billeder der forespørges efter selve siden
* Kommer begge ind fra typiske hijack-søgemaskiner: ask.com og avg.com
-- Ingen af dem har brugt et mozilla/firefox-relateret søgeord
* Den ene bruger havde et relativt kort besøg på halvandet minut, hvor han fik set på to tråde og fik postet et tomt indlæg i hver tråd. Den anden bruger fik postet et tomt indlæg 30 sekunder efter første besøg på siden, og lavede derefter en søgning via vores eget søgefelt, og forlod siden efter 6 minutter.
* Begge brugere brugte gentagne forsøg før de lykkedes dem at poste noget (muligvis fordi de skulle finde ud af at udfylde spam-fælden)

disse observationer minder om dem jeg har set før når jeg har undersøgt andre indlæg.

Min konklusion:
* ip-adresser, request-mønstre, bevægelsesmønstre, user-agent, referer og søgeord tyder på at det er almindelige brugere og ikke automatiserede botter eller udlændinge betalt for at forsøge at poste spam.
* På grund af den korte tid mellem ankomst og post tror jeg ikke brugerne har forsøgt at forfatte en egentlig post, som så er gået tabt i systemet.
* jeg tror disse to tilfælde er forvirrede brugere, der er kommet ind på vores side ved en tilfældighed og ikke anede hvad de lavede.

ojunker

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf ojunker » tirs 22. okt 2013 19:20

Hej

Tak for svarene.
På baggrund heraf, kan jeg godt se, at det ikke er nemt at finde en forklaring på, hvad pokker der sker.
Kan det mon tænkes, at den urutinerede bruger bliver noget desorienteret, når han/hun ser den noget kryptiske tekst, der dukker op efter at have trykket på Svar med citat?. Specielt User agent strengen, som også kommer med i citatet, hvis man svarer på det oprindelige indlæg, kan nok skabe lidt forvirring.
Men det er da rart at vide, at man ikke er gået glip af noget. :-)
Mvh. Ole

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 23. okt 2013 05:31

Vi havde vist også den slags indlæg, inden userstrengen kom med. Jespers konklusion efter han grundige gennemgang er jo nok rigtig, men jeg undrer mig over, at jeg aldrig er stødt på den slags indlæg i andre forummer.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 23. okt 2013 20:49

Der er nok noget ved vores layout der gør det mere sandsynligt at meget forvirrede brugere kommer til at poste et spørgsmål ved en fejl. Desuden kræver vores forum ikke login, så der er færre trin fra ankomst til post.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 17. apr 2014 20:06

Hvad siger I til, at vi simpelthen sletter indlæggene? De gør ingen nytte udover at skabe forvirring. Vi kan evt. undlade at slette citatindlæg, der er svar på indlæg, der er mindre end en uge gamle. Her kan det være en person, som glemte at skrive noget, og vedkommende kan så få en chance for at opdage fejlen.

Men jeg kan ikke se nogen grund til at gemme citatsvar på indlæg, der er flere måneder eller år gamle.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 18. apr 2014 12:08

Ok. Vi kan eventuelt flytte dem til spam-forummet så vi kan holde . med hvor mange der kommer.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 18. apr 2014 13:50

Ok, jeg vil fremover flytte citatsvar over i spamforummet, hvis det citerede indlæg er over en uge gammelt.
Mvh. Kim