MozillaDanmark generelt » SUMO og fjernelse af snavs

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

SUMO og fjernelse af snavs

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 5. jan 2015 17:39

Har I tjek på, om der findes en SUMO-artikel om fjernelse af reklamesnavs? Det er lidt trættende at skulle skrive den samme forklaring igen og igen (som her) i stedet for at kunne henvise til en hjælpeartikel.

Jeg har fundet denne hjælpeartikel:
https://support.mozilla.org/da/kb/fejls ... :win7:fx34

Men den virker som overkill i forhold til en mere simpel forklaring om, hvordan man manuelt fjerner skidtet via Tilføj og fjern programmer-funktionen i Windows og via udvidelsessiden i Firefox.

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:34.0) Gecko/20100101 Firefox/34.0
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: SUMO og fjernelse af snavs

Indlægaf Jesper Kristensen » man 5. jan 2015 21:25

Hmm, det tætteste jeg har fundet er https://support.mozilla.org/en-US/kb/re ... fox-search

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 5. jan 2015 22:20

Den findes rent faktisk på dansk:
https://support.mozilla.org/da/kb/fjern ... t-din-fire

Jeg tror, jeg vil tilrette den og gøre den lidt mere generisk - fx ved at ændre "værktøjslinjer" til "udvidelser". Det virker som et levn fra gamle dage, at det handler om værktøjslinjer.

Der skal så også tilføjes lidt om at fjerne skidtet i Windows. Det hjælper jo ikke meget at fjerne det fra Firefox, hvis der så ligger et program, som geninstallerer udvidelsen, når Windows genstartes.

Eller er det bedre at lave en helt ny artikel?
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 7. jan 2015 08:50

Jeg har oprettet en ny artikel:
https://support.mozilla.org/da/kb/fjern ... er/history

Jeg vil meget gerne have feedback og gennemgang af den. Der er et enkelt problem med en {for win8} som også vises, selvom man vælger visning som Windows 7 - jeg kan ikke gennemskue hvorfor.

Jeg bryder mig ikke så meget om brugen af ordet "snavs". Det er måske meget godt i et forum, men måske mindre velegnet i en hjælpeartikel. Jeg kan dog ikke finde et bedre ord - der er ikke direkte tale om malware. Forslag modtages med tak - også til andre ting som kan gøres bedre.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 7. jan 2015 14:28

Jeg har lavet et par smårettelser. Hvad med en indholdsfortegnelse?

Nulstil Firefox?
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 7. jan 2015 15:29

Jeg glemte begge dele. Jeg tilføjer en TOC og lidt om nulstil, og hvorfor det måske er bedre at fjerne snavset end at nulstille - og et link til dem der vil nulstille.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 7. jan 2015 15:33

Jørgen, hedder knappen i Windows 7 til fjernelse af et program kun "Fjern"? I min Vista hedder den "Fjern/rediger". Hvis de er forskellige, skal der vel laves en {for}-kode til knappen til henholds Vista/Windows 7 - har du tjek på, hvordan den {for}-kode ser ud?
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 7. jan 2015 15:40

Forskellige programmer giver forskellige valgmuligheder på min Windows 7 (Knapper og genvejsmenupunkter). Fx 'Fjern', 'Rediger' 'Fjern/Rediger' og 'Reparer'.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 7. jan 2015 16:08

Ok, så må det være fint med "Fjern". Jeg har tilføjet et nyt afsnit, hvis du lige gider at gennemgå og godkende artiklen. Jeg har for øvrigt ændret til "adware". Jeg kunne ikke selv finde dette ord, men du havde tilføje det som søgeord, og det er jo meget bedre end "snavs".
Mvh. Kim