MozillaDanmark generelt » Off line data

Miccie133

Off line data

Indlægaf Miccie133 » lør 1. sep 2018 03:59

hvorfor kan man ikke vælge hvor meget plads sider må bruge på min HD før i tiden kunde jeg nul plads til data men nu er ful frem for al spyware på ens maskine

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:61.0) Gecko/20100101 Firefox/61.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Off line data

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 1. sep 2018 06:17

Hej Miccie133

Offline data har ikke noget at gøre med spyware. Det er data, som et websted kan gemme til dit næste besøg, så de fx kan huske indstillinger, du har lavet. Hvert websted kan kun gemme 5 MB, hvilket er meget lidt i vore dage, og et websted kan kun aflæse sine egne data.

Det er ikke noget, der fylder din harddisk op, og der er desuden en begrænsning, så der samlet set ikke vil blive brugt mere end halvdelen af den ledige plads på din harddisk. Så selv hvis du ikke har ret meget ledig plads på harddisken, vil det ikke genere dig pladsmæssigt.

Den gemte data kan bruges til at spore dig, så webstedet fx kan se, hvor ofte du besøger det, men det er noget helt andet end spyware. Hvis du vil undgå den sporing, kan du forbyde cookies eller du kan slette alle webstedsdata, når Firefox lukkes. Men det vil betyde, at en del websteder enten ikke vil fungere eller vil fungere ringere.

Det er muligt at ændre grænsen på 5 MB i de avancerede indstillinger (dom.storage.default_quota), men det kan give dig problemer på nogle websteder. En bedre løsning vil være at slette data, når Firefox lukkes - men det er som sagt ikke en god løsning, det er blot bedre end at nedsætte grænsen.
Mvh. Kim

Micci133

Indlægaf Micci133 » søn 2. sep 2018 04:01

det mest ubrugelige svar du svarer ikke på mit spørgsmål og data bliver ikke slettet når jeg lukker så den holder ikke

Miccie133

Indlægaf Miccie133 » søn 2. sep 2018 04:07

der findes ikke avancerede indstillinger

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 2. sep 2018 07:24

Sådan sletter du data, når du lukker Firefox:
https://support.mozilla.org/da/kb/ryd-h ... e-historik

Sådan bruger du de avancerede indstillinger:
https://support.mozilla.org/da/kb/konfi ... -i-firefox

Det er indstillingen dom.storage.default_quota, der bestemmer, hvor meget plads hvert websted har. Som standard er værdien i indstillingen 5120, svarende til ca. 5 MB. Men du tror sikkert heller ikke på mig, når jeg fortæller, at det kan være en dårlig ide at angive mindre plads.
Mvh. Kim