MozillaDanmark generelt » support.mozilla.com

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

support.mozilla.com

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 31. maj 2007 19:23

Som i måske allerede har læst (eller måske ikke), har Mozilla planer om at lave en ny side kaldet support.mozilla.com, som skal afløse kb.mozillazine.org, forums.mozillazine.org og eventuelt lokale initiativer, for at give Firefoxbrugerne en sammenhængende supportløsning. Planerne kan ses i nyhedsgruppen mozilla.support.planning.

Jeg har tænkt lidt over det, og har selv deltaget lidt i diskussionerne i nyhedsgruppen, og jeg vil gerne høre hvad i andre mener. Hvad skal support.mozilla.com tilbyde, for at vi hos MozillaDanmark vil tage imod et kommende tilbud om at flytte (dele af) vores brugersupport over i det nye system?

Lidt info om planerne for support.mozilla.com:
- I starten kun for Firefox, men bygges så det nemt kan udvides til også at omfatte andre programmer.
- Understøttelse af flere sprog, hvis der er interesse.
- Består af:
-- En forside, som der linkes til fra programmerne.
-- En Knowledge Base, som er opdelt i sektionerne howto og troubleshooting.
-- Et supportforum.
-- Henvisninger til andre former for support.
-- Muligvis en Webbaseret IRC-klient.

Alle punkterne er til fri debat. Der har været en del debat om adgangskontrol. Skal man godkendes for at kunne skrive i KB'en? Skal brugerne registrere sig for at kunne stille spørgsmål i forum?

Fordele ved at deltage:
- Den danske supportmulighed bliver mere synlig og nemmere at finde for brugerne.
- Mozilla står for at styre og vedligeholde systemerne.
- Andre?

Ulemper ved at deltage:
- Vi ved ikke hvor bureaukratisk systemet er.
- Den danske support vil blive splittet, da systemet i første omgang nok ikke vil understøtte Thunderbird og Sunbird, og nok aldrig vil komme til at understøtte Nvu.
- Andre?

Selv synes jeg godt vi kunne tage imod tilbudet om en KB såfremt den kan integreres med vores nuværende wiki og forummet, mens jeg er mere skeptisk over for at splitte forummet op i to.

Det varer nok lang tid før systemet står færdigt, men det er her i planlægningsfasen vi skal sige vores mening, hvis vi vil have indflydelse.