MozillaDanmark generelt » Oversættelse af Firefox Support

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Oversættelse af Firefox Support

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 18. aug 2010 14:15

Vi gør meget for oversættelse og support af Mozillaprogrammerne her i MozillaDanmark. Vi har (efter min egen ikke særligt objektive mening) et godt supportforum. Men på fronten over supportartikler ser det ikke helt så godt ud. Hvis en Firefox-bruger selv kan finde løsningen på et problem med det samme via en supportartikel, vil han/hun være meget gladere end hvis han/hun først skulle skrive et spørgsmål i et forum og vente med en usikkerhed omkring hvorvidt der overhovedet kommer et svar. Mange er også utrykke ved et forum og opgiver helt hvis de ikke kan finde svaret med det samme.

Vi har en wiki, men artiklerne der ligger hovedsageligt i den svære ende. Den ende hvor problemerne er så alvorlige at brugeren er nødt til at spørge i forummet og ikke bare kan give op. Den er derimod ikke særlig god til at besvare de spørgsmål som er knap så alvorlige, men som mange flere brugere har. Kim har også en masse gode sider, men Mozilla vil helst ikke linke direkte til dem, og godt indhold er ikke så meget værd hvis brugerne ikke kan finde det.

Desuden har ingen af os nogen ide om hvor godt disse supportartikler virker, hverken på MozillaDanmarks wiki eller hos Kim. På support.mozilla.com derimod har de en masse statistik, som klart fortæller hvilke supportartikler der er de vigtigste, og hvilke der er nemmest at forstå osv.

Ved at have en dansk oversættelse af artiklerne på support.mozilla.com er jeg overbevist om at vi kan tilbyde en langt bedre support af Firefox på dansk, end vi kan i dag. Derfor synes jeg det skal være vores mål at få support.mozilla.com oversat til dansk.

De eksisterende aktive medlemmer har dog nok at lave, så jeg vil foreslå vi prøver at få nye frivillige til at oversætte supportartikler på support.mozilla.com. Er der nogen der er uenige i dette?

Der er faktisk allerede eksisterende artikler på siden, der er oversat af nogen jeg ikke ved hvem er, men da der ikke er nogen dansk approver på support.mozilla.com er de bare blevet glem i et stort sort hul.

Jeg vil derfor opfordre alle der har tid og lyst til at hjælpe, til at bidrage til oversættelsen. De eksisterende oversættelser trænger til et grammatik-tjek, så man kan ved bare at rette eksisterende tekst igennem bidrage meget ny dansk oversættelse. Hurtigt arbejde - stor indvirkning.

Hvis vi får gang i oversættelsen af artikler på support.mozilla.com, så vil jeg gerne sørge for at interfacet omkring dem bliver oversat samt at integrere sitet med MozillaDanmarks forum.

Er du med på denne plan? Vil du hjælpe med til at føre den ud i livet?

1: Opret en konto: https://support.mozilla.com/tiki-register.php?locale=da
2: Sæt kontoen til Contributor og sproget til Dansk: https://support.mozilla.com/da/kb/Translating+articles
3: Find en oversat artikel der skal rettes for grammatikfejl (markeret med gult "Needs review"): https://support.mozilla.com/da/kb/Local ... +Dashboard
4: Ret siden til, så den er korrekt dansk
5: Giv mig besked (det er vigtigt, ellers vil din rettelse ryge ud i glemslen)

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:2.0b4pre) Gecko/20100815 Minefield/4.0b4pre ( .NET CLR 3.5.30729; .NET4.0C)