MozillaDanmark generelt » BlueGriffon

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

BlueGriffon

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 5. okt 2010 13:52

Daniel Glazman har haft meget travlt på det sidste med BlueGriffon, efter det lykkedes ham at finde en sponsor. Han regner med at have en version klar til oversættelse først i november.

Hvad gør vi?

Editoren skulle blive klart mere avanceret end Nvu/KompoZer, og med understøttelse for HTML5 og CSS3 vil den være en værdig konkurrent til de store betalingsprogrammer. Egentlig synes jeg, det vil være oplagt, at vi tager den under vingerne ved siden af KompoZer. Jeg har dog to små forbehold:

Vil det forvirre med to forskellige html-editorer på MozillaDanmark?

Er Glazman opgaven voksen denne gang? Forstået på den måde, at han er rigtig god til at udtænke program og funktioner, men han er elendig til at følge en overordnet plan. Han arbejder lidt ad hoc med det, han netop nu har lyst til (jeg har det desværre på samme måde, men jeg er heldigvis ikke programmør).

Og det sved, at han droppede Nvu, da programmet var udsendt i en langt fra færdig version 1.0.

Hvis vi tager den, er der så nogen, der vil stå for projektet eller hjælpe mig med det?

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; da; rv:1.9.2.10) Gecko/20100914 Firefox/3.6.10 ( .NET CLR 3.5.30729)
Mvh. Kim

AlleyKat
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense

Re: BlueGriffon

Indlægaf AlleyKat » tirs 5. okt 2010 15:02

Kim Ludvigsen skrev: Hvad gør vi?
Klør på, vil jeg da foreslå... mon ikke vi er flere der kan give en hånd og fordele arbejdspresset.

Kim Ludvigsen skrev: Vil det forvirre med to forskellige html-editorer på MozillaDanmark?
Der vil nok være spørgsmål, men uden at have større erfaring med Nvu/K.. og uden at have prøvet BlueGriffon endnu, synes jeg at have fået opfattelsen at BlueGriffon er (eller i hvert fald bliver) betydeligt mere avanceret end forgængeren. Kunne man udpege den ældre version som rette sted for absolutte begyndere i HTML etc. netdesign, eller er BlueGriffin tilsvarende begynder-brugervenligt? Hvis det sidste er tilfældet, synes jeg vi skal nedprioritere (og nedtone) brugen af den ældre editor så snart BG viser sig stabilt. Hvis ikke, synes jeg vi skal holde fast i dem begge ligeværdigt.

Men da du (med god hjælp fra Jesper) stort set står for webeditor-supporten, vil jeg også stærkt læne mig op af dine anbefalinger på dette område. Jeg vil dog godt melde mig til at gøre en indsats i dette forum, da jeg da har noget ide om hvordan og hvorledes. Og gerne skal indrømme at jeg indtil nu har haft en skidt vane med kun at læse i FF- og SB-foraene.

Kim Ludvigsen skrev: Er Glazman opgaven voksen denne gang?
Det ved du helt klart mere om end jeg gør. :)

Kim Ludvigsen skrev: Hvis vi tager den, er der så nogen, der vil stå for projektet eller hjælpe mig med det?
Jeg vil ikke stå for det, men jeg vil gerne melde mig til at smide nogle timer i oversættelsesarbejdet, både ift. oversættelse og korrekturlæsning. Jeg har stor tillid til dit skarpe overblik og din uvurdérlige viden om disse programmer, så jeg vil absolut foretrække at du står for projektet - også selvom det måske betyder at et par af vi andre må lægge os lidt mere i selen med 'grov-oversættelse'.

Jeg håber da at der er et par andre herinde der vil melde sig til at tage en enkelt fil eller 3, selvom der også er gang i andre projekter.

Der skal i hvert fald læses skarp korrektur på de filer jeg oversætter i denne forbindelse - fra bl.a. Firebug ved jeg at jeg har en slem forkærlighed for de engelske udtryk frem for de danske, når vi snakker webkoder... :mrgreen:
[size=75]MvH
Finn Sørensen // AlleyKat[/size]

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 5. okt 2010 18:25

Hvordan vi skal håndtere at have to web-editorer på vores hjemmeside skal vi nok finde ud af, så hvis du vil oversætte den, så bare klø på. Du skal ikke regner med at jeg vil lægge timer i projektet. web editor programmer er ikke lige min kop te, og jeg har fx aldrig haft hverken Nvu eller KompoZer installeret på min computer.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 5. okt 2010 19:47

Jeg vil ikke udelukke, at jeg vil deltage i et eller andet omfang i oversættelsesarbejdet. Nogen ide om hvordan programmet oversættes?
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 6. okt 2010 00:40

Jørgen: Nej, jeg aner ikke, hvordan han har tænkt sig, at der skal oversættes. Forhåbentlig finder han ud af at lave en form for samkøring med sprogfilerne fra Mozilla, så det kun er de specifikke BlueGriffon-strenge, der skal oversættes.

Jesper: Jeg foretrækker også at kode i hånden, men for hr. og fru Jensen er det jo rart med en editor, så de ikke skal sætte sig ind i svære kodesprog.

Alleykat: Jeg har heller ikke haft de tidlige prøveversioner installeret, men ud fra hans blog ser det interessant ud, og der er ingen tvivl om, at programmet får flere funktioner og bliver mere moderne end KompoZer.

Jeg ved ikke, om man kan skelne mellem at henvise begyndere til KompoZer og andre til BlueGriffon. Måske det er bedst at anbefale BlueGriffon til alle, men der er mange brugere af KompoZer, og dem kan man heller ikke bare lade i stikken, hvorfor tanken om at have dem begge på MozillaDanmark.
Mvh. Kim

AlleyKat
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense

Indlægaf AlleyKat » ons 6. okt 2010 01:36

Ok, det ser jeg da bestemt intet problem i, skiftet skal nok stille og roligt komme af sig selv for stort set samtlige brugere med tiden alligevel.

Hvis der er småting i Nvu jeg ikke kan huske, kan jeg sikkert finde et glimrende skærmskud på Ludvig's Hjørne til at hjælpe hukommelsen på gled, og ellers er der altid enten geninstallation af Nvu eller den manuelle rettelse af filerne. Men når vi når dét punkt, skulle det være mærkeligt hvis vi ikke kan overtale de sidste par brugere til at tage springet, så det kan vi tage helt som det kommer.
[size=75]MvH
Finn Sørensen // AlleyKat[/size]

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 6. okt 2010 20:53

Kim Ludvigsen skrev: Jesper: Jeg foretrækker også at kode i hånden, men for hr. og fru Jensen er det jo rart med en editor, så de ikke skal sætte sig ind i svære kodesprog.

Enig, men jeg vil så mene at den editor bør være fx WordPress, Drupal eller lignende, ikke KompoZer/BlueGriffon/Dreamweaver/FrontPage/... Men det er bare min holdning. Folk må jo bruge hvad de har lyst til.

Daniel Glazman

Indlægaf Daniel Glazman » tors 7. okt 2010 14:53

Först, ursäkt mig : jag kan läsa danska men inte skriva den. Jag är säker att ni kan förstå min (enkel) svenska.

Jag arbetar 100% om BlueGriffon och jag hoppas att tjena mitt liv med den, säljande add-ons. När Linspire slutade Nvus finansering, jag kunne inte forsätta med den, jag måste få andra kunder :-( Disruptive Innovations är bara ett jätte litet företag och tyvärr kan vi inte ge mycket tid om projekter some inte tjänar pengar...

BlueGriffon är _mycket_ bättre än Nvu och KompoZer. Båda två är gamla, använder Gecko 1.7 (!) och är fulla med _stora_ defekter. Dom är också _jätte_ långsama och många c++ kod ligger nu på BlueGriffon's javascript. BlueGriffon också delar _0_ linjer av kod med Nvu och KompoZer. Jag förstår att oversätta den på danska (eller andra språk) menar mycket mer arbete än bara följa med KompoZer. Men jag tror det är tiden för Nvu och sin kusin KompoZer att "vila i fred".

Så din hjälp är mer än välkommen...

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 7. okt 2010 15:27

Hej Daniel - og velkommen!

Jeg har spurgt i din blog, men du har ikke svaret. Kan du fortælle os lidt om, hvordan oversættelsen vil komme til at foregå?

Jeg tænker på, om det er muligt at trække strenge ud fra andre Mozilla-projekter, så vi undgår at skulle oversætte strenge, der allerede er oversat i andre projekter?

Vil du benytte Narro, Mercurial eller skal filerne håndoversættes og sendes til dig?
Mvh. Kim

Daniel Glazman

Indlægaf Daniel Glazman » tors 7. okt 2010 15:46

Kim Ludvigsen skrev: Hej Daniel - og velkommen!

Jeg har spurgt i din blog, men du har ikke svaret. Kan du fortælle os lidt om, hvordan oversættelsen vil komme til at foregå?

Allt ligger in *dtd och *.properties. Kanske är babelzilla den bäst app för oversättning.

Jeg tænker på, om det er muligt at trække strenge ud fra andre Mozilla-projekter, så vi undgår at skulle oversætte strenge, der allerede er oversat i andre projekter?

Hmmmm. Kanske kan du använda 5-10% av NVUs L10N för BlueGriffon. Inte mer. BlueGriffon implementerar allt av CSS 2.1 och (idags) CSS 3 till exempel. Fanns inte i Nvu/KompoZer.

Vil du benytte Narro, Mercurial eller skal filerne håndoversættes og sendes til dig?

Subversion: http://sources.disruptive-innovations.c ... ffon/trunk
Jag kan ge dig en konto om en ny directory för L10N.

Du kan titta på base/locale/, extensions/*/locale och sidebars/*/locale

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 7. okt 2010 16:36

Jeg er desværre ikke ret skrap til alt det tekniske, så jeg ved ikke, hvordan jeg skal sætte sådan en konto op. Kan du henvise til en guide?
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 7. okt 2010 16:54

Måske det svenske er lidt svært, men jeg mener Daniel skriver at han skal opsætte kontoen til dig. Det kan du ikke selv.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 7. okt 2010 18:26

Jeg har nu ikke problemer med det svenske - jeg har familie derovre. Det er opsætningen hos mig, jeg tænker på.
Mvh. Kim