MozillaDanmark generelt » Spam

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Spam

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 18. jan 2011 17:31

Vi har haft en hel del mere spam de sidste par dage end normalt. Jeg kan sammensat et captcha-plugin til phpbb. Meget simpelt som det vi havde i phpbb2, så må vi bare håbe spammerne er simple automatiserede robotter. Hvis den giver problemer, så kan den slås fra med det samme i admin-panelet under Spambot-beskyttelse.

Mere alvorligt, har jeg set enkelte sider, hvor et indlægs indhold udskrives øverst på siden, over alt andet, endda over doctypen. Det er typisk indholdet af spam-indlæg jeg kan se. Det lader til at der er noget helt galt med phpbb. Min tillid til sikkerheden og stabiliteten i phpbb kan efterhånden ligge på et meget lille sted, og jeg overvejer kraftigt om vi bør se os om efter et andet system.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:2.0b10pre) Gecko/20110116 Firefox/4.0b10pre

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Spam

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 18. jan 2011 17:37

Ja, det har været slemt. Måske capcha ikke er den rette vej at gå? Jo sværere vi gør det for spammere, jo sværere bliver det for de rigtige besøgende.

Måske det er bedre med en løsning i stil med den, jeg benytter på mit forum? Det kan være et tilfælde, men jeg har yderst sjældent spam, måske 5 stk. i løbet af det seneste år.

Hvis vi kan få Mozilla til at betale, kan siden laves med vores eget layout i stedet for standard-layoutet. Du kan se løsningen, hvis du prøver at poste noget her:
http://kimludvigsen.dk/phpbb3/index.php
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 18. jan 2011 17:51

Det er netop sådan en captcha jeg har lavet. Lige nu spørger den bare om 2+2, men hvis det ikke er nok kan vi jo altid udvide den til et spørgsmål der fx involverer kendskab til det danske sprog som din har.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 18. jan 2011 17:56

Ok, fint! Men måske du med det samme skulle ændre 2 + 2 til to + to? Har vi legitime brugere, der ikke taler dansk, og som ikke kan finde ud af at komme forbi ovenstående?
Mvh. Kim

Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Karl Erik » tirs 18. jan 2011 18:04

Måske det ville være smart at skrive om svaret skal skrive med tal eller bogstaver!
Karl Erik

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 18. jan 2011 19:05

Jeg vil gerne lade være med at tænke dybere over spørgsmålet indtil vi ved at det ikke virker. 2+2 er let at svare på, og pladsen til svaret er begrænset til 1 tegn, så der kan ikke stå "fire".