MozillaDanmark generelt » Fx 4 på MozDK

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Fx 4 på MozDK

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 23. mar 2011 01:01

Er der nogen der mælder sig til at få rettet op på http://mozilladanmark.dk/produkter/firefox/ til Firefox 4?

Mit forslag er at vi erstatter den med et redirect til getfirefox.com/da da jeg ikke synes vores side skal være en download-orienteret side.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:2.0b13pre) Gecko/20110321 Firefox/4.0b13pre

Double-G

Re: Fx 4 på MozDK

Indlægaf Double-G » ons 23. mar 2011 14:50

Jeg synes også godt siden kan undværes, når getfirefox.com og mozilla-europe.org/da/firefox/features/ allerede er oversat til dansk.

Spørgsmålet er så om den skal redirecte til en af de to, eller evt. vores wiki med tips og tricks til Firefox ( wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Firefox )

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 2. apr 2011 18:47

Jeg har skrevet et lidt mere komplet forslag, og vil MEGET GERNE have feedback: http://mozilladanmark.dk/ny-struktur/

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 2. apr 2011 19:17

Enig i det meste.

Lad os skrotte Sunbird. Jeg kan ikke blive enig med mig selv med hensyn til navneskift kalender/Lightning. Måske det er bedst med produktnavnet? Men jeg går med på, hvad I andre mener.

Knapperne på siden bør efter min mening have samme farve, ellers bliver det for rodet.

Hvad dækker nyhedsboksen over? Vi får jo ikke rigtigt skrevet nyheder mere - udover bloggen, så det skal vel enten være et klip derfra eller den bør skrottes?
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 2. apr 2011 20:33

Jeg foretrækker 'Lightning' frem for 'Kalender'.
Hilsen Jørgen

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 3. apr 2011 09:05

Kim Ludvigsen skrev: Lad os skrotte Sunbird. Jeg kan ikke blive enig med mig selv med hensyn til navneskift kalender/Lightning. Måske det er bedst med produktnavnet? Men jeg går med på, hvad I andre mener.

Jeg er helt enig, helt ned til ikke at kunne blive enig med mig selv. :)

Knapperne på siden bør efter min mening have samme farve, ellers bliver det for rodet.

Ja. Jeg skrev lige over billedet at det var hurtigt klippe-klistre, og ikke et endeligt grafisk forslag.

Hvad dækker nyhedsboksen over? Vi får jo ikke rigtigt skrevet nyheder mere - udover bloggen, så det skal vel enten være et klip derfra eller den bør skrottes?

God pointe. Vi kan også slette den når vi nu er i gang.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 3. apr 2011 10:20

Vi bruger lige nu 60x60px ikoner af programmerne på siden, men ikonet for Firefox er den gamle version. Er der nogen der kan lave et nyt?

Jeg vil næsten tro http://www.mozilla.com/img/covehead/template/title.png har den rigtige størrelse, det overskydende skal bare klippes væk i et tegneprogram der ikke fucker alpha-channel (gennemsigtighed) op.

Så vil jeg prøve at gøre download-knappen fra getfirefox.com mindre, så der er plads til fire.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 3. apr 2011 15:15

Hej Jesper

Her er et par ikoner. Et med skygge og et uden. Håber et af dem kan bruges.
Vedhæftede filer
ffus.png
Uden skygge
ffus.png (6.25 KiB) Vist 8120 gange
ffms.png
Med skygge
ffms.png (6.44 KiB) Vist 8120 gange
Hilsen Jørgen

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 3. apr 2011 15:36

Tak. Jeg har uploadet det (på vores nuværende side).

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 3. apr 2011 18:45

Jeg har noget halvfærdigt på http://mozilladanmark.dk/ny-struktur/forside.php

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 3. apr 2011 19:14

Ser fint ud, omend jeg synes, programmerne ligner hinanden en hel del ;-)
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 3. apr 2011 19:23

Der er dog et lille problem, som jeg ikke ved, om du har styr på. Når siden loades vises alle downloadknapperne, indtil "siden" har tjek på den besøgendes styresystem. Det varer kun et lille sekunds tid, men det er ikke så kønt.

Hvis du ikke selv har en løsning, kan det evt. klares med en visibility:hidden på knapperne, indtil siden er klar, hvorefter et JavaScript ændrer til visibility:visible.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 3. apr 2011 21:35

http://mozilladanmark.dk/ny-struktur/forside.php

Ser fint ud, omend jeg synes, programmerne ligner hinanden en hel del ;-)

Jeg var ikke færdig - men det er jeg nu.

Der er dog et lille problem, som jeg ikke ved, om du har styr på. Når siden loades vises alle downloadknapperne, indtil "siden" har tjek på den besøgendes styresystem.

Ja. Det samme gør de nuværende knapper på http://mozilladanmark.dk/produkter/ men der er der ikke så stærke farver, så man opdager det ikke så nemt. Heldigvis er det lige til at fikse, og det er hermed gjort.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 4. apr 2011 00:05

Jeg synes, det ser smukt ud, bortset fra én ting, linjeafstanden. Den til venstre er helt slem, men jeg synes også, at den under downloadknapperne kan være lidt mindre.

Sjovt, jeg har aldrig bemærket det med billederne på den gamle side, men det var meget tydeligt på den nye. Hvordan løste du egentlig problemet?
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 4. apr 2011 08:04

Jeg synes, det ser smukt ud, bortset fra én ting, linjeafstanden. Den til venstre er helt slem, men jeg synes også, at den under downloadknapperne kan være lidt mindre.

Hvad mener du med den til venstre?

Jeg har lavet lidt mindre afstand mellem knapperne og de tilhørende links under dem.

Sjovt, jeg har aldrig bemærket det med billederne på den gamle side, men det var meget tydeligt på den nye. Hvordan løste du egentlig problemet?

Før:
Kode: Vælg alt<script>
window.onload = function() {
  var el = document.getElementById("x")
  ...
}
</script>
<div id="x"></div>

Efter:
Kode: Vælg alt<div id="x"></div>
<script>
var el = document.getElementById("x")
...
</script>

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 4. apr 2011 09:09

Jesper Kristensen skrev:

Hvad mener du med den til venstre?

Det er ikke i knapperne, jeg mener. Sådan her ser det ud hos mig:
moz.png

Linjeafstanden er alt for voldsom i afsnittet Hvem er vi, og den vil måske heller ikke tage skade af at blive mindsket lidt i de andre afsnit, Vær med osv.

Jeg forsøgte faktisk tidligere at finde de nøjagtige værdier og foreslå andre via Web Developer, men opgav, fordi CSS'en er minimized og dermed placeret på én lang linje, så det er meget svært at hitte rede i den.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 4. apr 2011 11:16

Nå, den linjeafstand. Sådan har den altid været, og den er den samme her i forummet og alle andre steder på siden (under Vær med og Support - i sidebaren er den lidt større). Men måske det er mere tydeligt og betyder mere når det er smalle spalter.

Hvorfor bruger du Web Developer? Hjulet er opfundet ;) (Firebug), og den viser CSS'en fint uanset om den er minimeret eller ej.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 4. apr 2011 11:29

Jeg har reduceret linjeafstanden i sidebaren.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 4. apr 2011 12:04

Jesper Kristensen skrev: Nå, den linjeafstand.

Meget bedre med den nye linjeafstand i venstre spalte! Jeg tror nok, at jeg foretrækker den frem for afstanden i Vær med. Du har sikkert ret i, at det er de smallere spalter, der får afstanden til at virke større end i forumindlæggene.

Under alle omstændigheder bør det nok være den samme afstand i både venstre spalte og Vær med/Support.

Jesper Kristensen skrev: Hvorfor bruger du Web Developer? Hjulet er opfundet ;) (Firebug), og den viser CSS'en fint uanset om den er minimeret eller ej.

Jeg har skam også Firebug installeret, men vanen tro bruger jeg Web Developer til det, som jeg plejer at bruge Web Developer til, og så Firebug til det, som Web Developer ikke kan.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 4. apr 2011 13:05

Jeg ville egentligt lave samme linjeafstand til venstre, som der var i vær-med, men den blev mindre fordi den er specificeret ud fra skriftstørrelsen, og det opdagede jeg ikke lige.

jeje

Indlægaf jeje » man 4. apr 2011 17:52

Hvad med at fjerne "Hvem er vi"-rubrikken fra forsiden, flytte "Mozilla Communities"-mærket lidt ned, og sætte de tre overskrifter for neden på linie?

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 4. apr 2011 18:56

Jeg synes vi skal have "Hvem er vi" i en eller anden form på forsiden. Forslag til ændringer er velkomne. Det er også et krav for at vi kan bruge Mozillas varemærker som vi gør, at vi gør tydeligt opmærksom på vores forhold til resten af Mozilla. Om det skal være så tydeligt som vi gør det ved jeg ikke, jeg har aldrig spurgt.

Hvilke tre overskrifter mener du skal på linje? Kan du tegne det?

Under alle omstændigheder kommer det ikke med sammen med den ændring jeg er ved at lave nu. Jo flere ting vi klumper sammen i en ændring, jo længere tid tager det. I stedet bør vi altid sørge for at opdatere vores side løbende når vi får nye ideer. (Dette skal ikke ses som en afvisning af yderligere ændringer, tvært imod)

jeje

Indlægaf jeje » man 4. apr 2011 19:21

Jesper Kristensen skrev: Hvilke tre overskrifter mener du skal på linje?
Jeg ville gerne have haft "Vær med", "Support" og "Nyt fra bloggen" i samme højde på tværs af skærmen. Det generer mit øje at "Nyt fra bloggen" hænger under alt det andet. Måske kunne "Vær med" undværes på forsiden. Er det nødvendigt at have "Mozilla Communities"-mærket? Der står jo Mozilla community website øverst på siden. I øvrigt generer det mig også med alle de fremhævelser.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 4. apr 2011 19:32

Ok, I see. Fremhævelserne er lidt et eksperiment. På nettet skimmer de fleste teksten, og hvis man gør det nemmere at skimme en tekst er der flere der læser den. Men hvis det ødelægger udseendet går det jo ikke.

Jeg kan se din pointe med at rykke bloggen op ved siden af de to andre, men helt hvordan det skulle se ud ved jeg ikke.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 4. apr 2011 19:42

Nu har jeg lagt den nye forside op på den rigtige forside. Sletning af sider og opsætning af redirects må komme senere, forhåbentligt i morgen.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 5. apr 2011 19:28

Og ændringerne er hermed live. Hvis i ser jeg har gjort noget forkert, fx hvis der er 404-links, så sig til.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 6. apr 2011 09:43

Her er en tanke, som prøver at inkorporere både jejes forslag og Sørens (sendt via e-mail).

Vi kan lave tre spalter på forsiden, som hver er lige brede: Download, Vær med og Support.

* Download-spalten har download-knapperne.
* Vær med-spalten har Vær med-boksen, Hvem er vi-boksen og Nyt fra bloggen-boksen. (Vær med og Hvem er vi har en del overlap og kan nok slås sammen)
* Support-spalten får noget mere info. Måske en direkte søge-bar eller et feed af seneste spørgsmål.
Vedhæftede filer
mozdk-forside2.png

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 6. apr 2011 10:24

Thunderbird bør rykkes op over Lightning (hvilket du sikkert også havde tænkt dig at gøre).

Support bør rykkes ind i midten, da det er det vigtigste, vi har at tilbyde. Og det er meget fint med de seneste spørgsmål, så de besøgende får et godt indtryk af, at vi hjælper med konkrete problemer. Godt tænkt!

Og her rammer vi lidt ind i noget, jeg aldrig har brudt mig om, men som jeg aldrig har fået nævnt. Vores support-side er ikke, hvad jeg kalder support. Det er vejledninger. I mine øjne er support to-vejs-kommunikation, altså som i forummet.

Mit forslag:

Downloadknapper til venstre.

Support (forum) øverst i midten. En lille tekst om vores forum og med de seneste spørgsmål samt søgeboks.

Herunder Vejledninger med links til det, vi nu kalder support. Også her et par eksempler i form af de mest besøgte sider - eller hvad vi finder mest relevant. Kunne være "Sikkerhedskopiering af brugerdata" - måske med en slags fold ud, hvor man efterfølgende kan vælge program? Og "Import af mails fra ...".

Øverst til højre nyeste fra bloggen og nederst til højre Vær med.

Hvis pladsen tillader det, kunne der måske som en appetitvækker tages de første fx 150 tegn fra de linkede blogindlæg og så tilføjes "... læs mere".
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 6. apr 2011 10:49

Og her rammer vi lidt ind i noget, jeg aldrig har brudt mig om, men som jeg aldrig har fået nævnt. Vores support-side er ikke, hvad jeg kalder support. Det er vejledninger. I mine øjne er support to-vejs-kommunikation, altså som i forummet.

Jeg synes vejledninger er en del af support, og hvis man kan få en vejledning er det langt, langt bedre end at skulle spørge i et forum først, da det giver meget hurtigere svar. Derfor vil jeg gerne have bragt eksisterende svar frem, uanset om de står i forummet eller i wikien. Det er lidt svært med vores forum, da vi ikke har en markering af hvilke emner der er besvaret, og hvor svaret står.

Herunder Vejledninger med links til det, vi nu kalder support. Også her et par eksempler i form af de mest besøgte sider - eller hvad vi finder mest relevant. Kunne være "Sikkerhedskopiering af brugerdata" - måske med en slags fold ud, hvor man efterfølgende kan vælge program? Og "Import af mails fra ...".

Vi havde tips på forsiden før, som jeg lige har fjernet i denne omgang. Både for at få plads uden at rykke for meget rundt, men også fordi de var forældede (Digital Signatur er fx erstattet af NemID) og ingen gad opdatere dem. Det skal vi have en løsning på før vi kan bringe dem tilbage.

Som jeg har sagt før kunne jeg godt tænke mig at tage support.mozilla.com i brug, og bruge KB-delen af den sammen med vores eget forum. Men der er stadig nogen tekniske problemer, som gør at jeg ikke synes den er klar (søgning virker kun på engelsk, og man kan ikke afvise ændringer uden også at slette dem).

Hvis pladsen tillader det, kunne der måske som en appetitvækker tages de første fx 150 tegn fra de linkede blogindlæg og så tilføjes "... læs mere".

Det har jeg også selv tænkt på. Jeg har bare aldrig fået det gjort.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 6. apr 2011 17:56

FYI: Jeg har skrevet en lille blog post relateret til dette på Mozilla Europe bloggen. http://blogs.mozilla-europe.org/?post/2 ... who-we-are