MozillaDanmark generelt » Fx 4 på MozDK

jeje

Re: Fx 4 på MozDK

Indlægaf jeje » ons 6. apr 2011 19:52

Jeg synes, at "Mozilla Communities"-logoet er lidt ensomt. Måske kunne det passe i det grå felt forneden.

Jeg går ud fra at overskriften "De seneste spørgsmål" og de viste spørgsmål er links. Jeg synes, at det er pænest, hvis de ikke er understregede. Nogle online-medier markerer først links fx med understregning, hvis cursoren placeres på linkene. Men der forventer man selvfølgelig også, at det er links, så det ikke er nødvendigt at gøre opmærksom på det.

Jeg synes, at det skal overvejes, om der skal være en downloadknap til Firefox til mobiltelefoner.

Det må gerne være tydeligere, hvilke downloadknapper og links, der hører sammen. I øjeblikket er det svært at se, om en link hører til knappen oven over eller neden under.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 6. apr 2011 20:37

jeje skrev: Jeg synes, at det skal overvejes, om der skal være en downloadknap til Firefox til mobiltelefoner.

Det har du egentligt ret i, det havde jeg slet ikke tænkt på. Men hvordan kan vi få flettet det ind uden at bruge alt for meget plads?

Det må gerne være tydeligere, hvilke downloadknapper og links, der hører sammen. I øjeblikket er det svært at se, om en link hører til knappen oven over eller neden under.

Vi kan lave lidt ekstra mellemrum mellem knapperne. De sidder også lidt klemt. En af tankerne med den nuværende forside var at det hele skulle kunne stå på skærmen uden at scrolle, selv på mindre skærme. Men hvis vi ændre det til de tre søjler, kan vi i stedet bare placere det vigtigste i hver søjle øverst, og så gør det ikke noget med scrolling.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 9. apr 2011 10:42

Jeg har tilføjet et mobil-download-link blandt de små grå links under Firefox-knappen. Desuden har jeg ændret det så hvis den detekterer Android, så viser den download-knapper til android i stedet. Jeg har ikke lavet det samme til Maemo da jeg ikke har en Maemo-mobil at teste på. Den får sandsynligvis tilbudt linux-udgaven i stedet.

AlleyKat
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense

Indlægaf AlleyKat » lør 9. apr 2011 12:54

Det ser skidegodt ud! Eneste jeg savner lidt er et link direkte til supportsiderne under de store knapper (som under Kompozer). Well, og et link til en da stavekontrol der virker i FF4, men det findes måske andetsteds...
[size=75]MvH
Finn Sørensen // AlleyKat[/size]

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 9. apr 2011 13:03

Det ser skidegodt ud! Eneste jeg savner lidt er et link direkte til supportsiderne under de store knapper (som under Kompozer).

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Jeg vil gerne linke direkte til de fire supportforsider fra forsiden i stedet til at linke til endnu en side, hvor man først skal vælge program.

Well, og et link til en da stavekontrol der virker i FF4, men det findes måske andetsteds...

Jeg tror ikke der kommer så mange til os for at lede efter stavekontrol. Hvis man bruger en ikke-dansk Firefox eller Thunderbird er det nemmeste nok at følge linket "Tilføj ordbøger" fra inde i programmet, som fører direkte til addons.mozilla.org.

AlleyKat
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense

Indlægaf AlleyKat » lør 9. apr 2011 13:11

Jesper Kristensen skrev: Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Jeg vil gerne linke direkte til de fire supportforsider fra forsiden i stedet til at linke til endnu en side, hvor man først skal vælge program.
Nej det er heller ikke hvad jeg mener - som under Kompozer, hvor det fører direkte til vores supportside for produktet. Hmm men ved godt nok ikke lige hvad det rigtige udtryk skulle være - "Mere info" evt.? Altså f.eks. under Firefox -> Mere info.

Jesper Kristensen skrev: Jeg tror ikke der kommer så mange til os for at lede efter stavekontrol. Hvis man bruger en ikke-dansk Firefox eller Thunderbird er det nemmeste nok at følge linket "Tilføj ordbøger" fra inde i programmet, som fører direkte til addons.mozilla.org.
Heh, kan godt være du har ret - måske er det bare mig, men jeg drøner altid herind som det 1. hvis jeg sidder ved en ikke-dansk FF (eks. Portable Apps Firefox). Men jeg har ikke fået stavekontrollen fra addons til at virke - jeg skal nok lige tjekke lidt nærmere hvad problemet egentlig er, så lad det ligge indtil jeg har undersøgt nærmere.

Og en mindre relevant detalje, favicon ser ud til at mangle under wiki.
[size=75]MvH
Finn Sørensen // AlleyKat[/size]

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 9. apr 2011 13:54

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 18. apr 2011 11:08

En anden ændring jeg gerne vil lave er søgning på vores side. Jeg synes vi skal have den samme søgeboks på alle sider, som søger på hele vores site, i stedet for særskilte søgninger for forum, wiki og blog. Jeg synes den skal baseres på Google Custom Search lige som søgningen i forummet er nu.

Vi kan eventuelt opdele søgningen i underområder:
* Firefox support
* Thunderbird support
* Lightning support
* KompoZer support
* Hele MozillaDanmark

Hvor de fire første er begrænset til det tilsvarende forum og de wikisider.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 18. apr 2011 11:38

Fin ide.

Hvordan vil du lave en evt. opdeling af underområder?

Det kunne evt. laves som en standard-søgning, der søger på hele sitet og så en dropdown ved siden af søgefeltet, der gør det muligt at vælge et bestemt underområde.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 18. apr 2011 14:14

Jeg tænkte at søgningen som standard skulle være på hele sitet, og at man i søgeresultaterne kunne indsnævre det. GCS (Google Custom Search) har en række faneblade lige over søgeresultaterne, som er beregnet til dette. Jeg har skjult dem, da der kun er et lige nu. Du kan få det frem ved at søge på noget i forummet, og tilføje følgende CSS til resultatsiden:

.gsc-tabsAreaInvisible{display:block!important;}

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 18. apr 2011 15:44

Ok, det lyder jo noget smartere end en dropdown-boks til brug inden søgningen.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 18. apr 2011 17:23

Jeg har lavet en søgeside på http://mozilladanmark.dk/soeg som jeg vil ændre alle vores søgebokse til at bruge uanset hvor på siden de er.

jeje

Indlægaf jeje » tirs 19. apr 2011 22:08

På forslaget til ny hjemmeside synes jeg, at "Vær med" skal flyttes længere ned under noget af det andet, så den ikke virker så påtrængende.

På flertallet af de sider, jeg besøger, er søgefeltet oppe mod højre. Det er der, jeg er vant til at kikke efter søgefeltet. Måske værd at overveje.

Og så ville jeg gerne af med det store tomme område under de to spalter i venstre side. Hvis "Nyt fra bloggen" flyttes op, kan communities-logoet og "Vær med" måske lægges ud under de andre spalter, så det kommer til at se pænt ud.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 19. apr 2011 23:11

Jeg har flyttet lidt rundt på det. Jeg tror ikke jeg kan få alle tre kolonner til at være præcis lige høje, og det tror jeg heller ikke er vigtigt. Jeg vil dog gerne tilføje noget ekstra til Seneste spørgsmål, når jeg får lavet det.

Mht. søgeboks, så vil jeg lave en øverst til højre på alle sider, lige som her i forummet. På forsiden vil jeg bare have en ekstra i fokus i midten.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 22. apr 2011 10:26

Jeg har nu sat den nye søgeboks på vores statiske sider. Den er ikke på forum, wiki og blog endnu, men det kommer senere. Jeg har sat følgende tekst nede i bunden af søgeresultaterne:

"Fandt du ikke hvad du søger? Så spørg i vores forum."

Prøv den på http://mozilladanmark.dk/

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 30. apr 2011 20:07

Efter nærmere overvejelser og viewtopic.php?f=2&t=8711 har synes jeg der er lidt for lidt information om programmerne direkte, uden at man skal klikke først. Så jeg har tilføjet en sætning til hver lige over download-knappen på http://mozilladanmark.dk/forside.php

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 2. maj 2011 17:57

Så har jeg opdateret http://mozilladanmark.dk/forside.php med seneste emner i forum. Tag et kig på den og sig frem hvis i har forslag.

jeje

Indlægaf jeje » man 2. maj 2011 21:34

Jeg synes, at listen af spørgsmål kun skal have overskrifterne. Tidspunkterne og hvem, der har stillet dem, synes jeg ikke skal vises.

Måske bør kun overskrifterne vises i bloggen og listes som under support.

Måske vil det være lidt pænere, hvis de store grønne downloadknapper har samme afstand til hinanden uanset teksterne imellem dem.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 2. maj 2011 22:47

jeje skrev: Jeg synes, at listen af spørgsmål kun skal have overskrifterne. Tidspunkterne og hvem, der har stillet dem, synes jeg ikke skal vises.

Du har nok ret i at de ekstra informationer ikke er så relevante, hvert fald navnene. Tidspunkterne kunne bruges til at indikere aktivitet.

Måske bør kun overskrifterne vises i bloggen og listes som under support.

Det forstår jeg ikke.

Måske vil det være lidt pænere, hvis de store grønne downloadknapper har samme afstand til hinanden uanset teksterne imellem dem.

Det vil jeg prøve at se på.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 2. maj 2011 22:48

jeje skrev: Jeg synes, at listen af spørgsmål kun skal have overskrifterne. Tidspunkterne og hvem, der har stillet dem, synes jeg ikke skal vises.

Enig, det er ikke interessant. Det kunne være brugbart, hvis man benyttede siden som et slags feed, men det kan jeg ikke forestille mig, at nogen vil gøre.

Til gengæld synes jeg det er fint med et resume i bloggen, så man lige får et indtryk og måske lyst til at læse mere.

Forskellen på bloggen og forummet, hvor det er fint med overskriften alene, er, at bloggen er "frivillig" læsning, som man mere skal lokkes til, mens forumoverskrifterne er til at fortælle om konkrete problemer og løsninger.

Vil det blive for meget i knapperne, hvis introteksten placeres øverst i dem, altså fx:

Surf på nettet hurtigt og sikkert med
Firefox
Gratis download

I hvid farve men med lidt mindre størrelse end "Gratis download". Lidt i stil med ovenstående.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 2. maj 2011 22:56

Kim Ludvigsen skrev: Vil det blive for meget i knapperne, hvis introteksten placeres øverst i dem, altså fx:

Surf på nettet hurtigt og sikkert med
Firefox
Gratis download

I hvid farve men med lidt mindre størrelse end "Gratis download". Lidt i stil med ovenstående.

Måske, jeg tror bare de bliver for store til at det ser pænt ud. Jeg vil eksperimentere noget mere.

Double-G

Indlægaf Double-G » tirs 3. maj 2011 07:54

Teksten til Kompozer "rediger din hjemmeside" burde vist også være "opret eller rediger din hjemmeside" eller måske "lav din hjemmeside"

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 9. maj 2011 15:47

Jeg har slettet navn og dato fra seneste fra forum.

Jeg kan ikke rigtig få den ekstra tekst til at stå inden i knappen på en måde så det ikke ser underligt ud. Jeg har lavet lidt ændringer, men jeg ved ikke rigtig om det blev bedre eller værre. Jeg kunne godt bruge en med nogle grafiske evner til at hjælpe her.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 9. maj 2011 20:20

Jeg savner også tit en med grafiske evner, suk.

Lidt synd, at teksten ikke kunne være inde i knappen, men det hjalp, at du gjorde teksten ovenover mere tydelig. Jeg ved ikke, om det bare er min skærm, men den gamle tekst var meget svær at læse - og det samme gælder fortsat for linjen med styresystem m.m. i knapperne og til dels for teksten under knapperne.

Måske linjen med styresystem burde være med hvid tekst?

Og måske man kunne lave lidt mere afstand mellem download-knapperne. Dels for at adskille dem lidt mere, når nu der er tekst både over og under dem. Og dels for at få spalten til at fylde lidt mere i højden.

Men dette er småting. Generelt synes jeg, siden er fin.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » man 9. maj 2011 20:30

De farver med styresystem og links under knappen er dem mozilla.com bruger, så jeg vil helst ikke ændre på dem, da der er nogen med mere forstand på sådanne ting end mig, der har valgt dem.

Jeg har gjort afstanden en anelse større. Skal den være større endnu?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 10. maj 2011 11:29

Ok, jeg kan godt se, at Mozilla bruger de samme farver. Jeg håber, det blot er min skærm, der er speciel, for det er meget svært at læse den mørkegrønne tekst på den lysegrønne baggrund her. Og jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det vil være for svagtseende eller farveblinde.

Jeg kan bedre lide den nye afstand, nu kan man nemt se, hvilken tekst der hører til hvilken knap. Jeg tror ikke, afstanden skal være større.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 15. maj 2011 14:51

Jeg har indsat et billede, som jeg har taget fra support.mozilla.com i support-kolonnen, for at få lidt farver over i højre side af billedet for at opveje de meget grafisk tunge download-knapper.

Jeg synes siden er ved at være der, og at vi snart skal lægge den på.

Jeg synes også vi skal tage de forbedringer vi har lavet til forsiden og anvende dem på http://mozilladanmark.dk/faahjaelp/ . Vi linker til den flere steder fra mozilla.com, mozilla europe osv. Jeg synes ikke vi kan bruge den nye forside her, da neg synes supportsiden vi linker til skal være 100% om support.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 15. maj 2011 15:31

Jeg har lige lavet siden, så den tilpasser sig skærmstørrelsen. På en lille skærm vil siden først gå fra 3 til 2 kolonner, og derefter til 1. Jeg har også deklareret at siden skal bruge mindst 530 pixels i bredden, så når man besøger den med en mobiltelefon der har mindre end 530 pixels, vil den blive vise med 530 pixels i stedet for 1024 pixels, hvilket giver mindre scroll og zoom.

jeje

Indlægaf jeje » søn 15. maj 2011 16:47

Ved 800 x 600 går det øverste søgefelt ind over teksten "MozillaDanmark".

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 15. maj 2011 16:56

Det hjalp med billedet.

Jeg har længe syntes, at siden er klar til at blive den nye forside. Der har kun været småting med den. Og lige en ekstra i den kategori:

Teksten under Firefox-knappen er bredere end under de andre knapper og bredere end selve knappen. Jeg ved ikke, om det bør ændres og i så fald, hvad der er den bedste metode. Om fx "Android & Maemo" bør placeres på en ny linje.
Mvh. Kim