MozillaDanmark generelt » Mozilla - Debian

Jan Krag

Geografisk sted: Hillerød

Mozilla - Debian

Indlægaf Jan Krag » ons 3. aug 2011 11:13

Hej
Er der en her, der ved om der er en konflikt imellem Mozilla og Debian, der gør, at de Debian-baserede Linux distributioner, er længe om at opdatere Mozillas programmer Firefox og Thunderbird ?

Jeg har længe brugt Linux Mint, som er baseret på Ubuntu, som er baseret på Debian, og de er alle meget længe om, at opdatere mozilla-programmerne.

Debian bruger også deres egen udgave af Firefox og Thunderbird, Ice -

Jeg har nu prøvet den Mandriva Linux baserede PCLinuxOS, og der kommer Mozilla programmerne i sidste nye udgave fra Mozilla.

Mandriva har ikke noget med Debian at gøre.

Så det er ikke Linux, der er længe om at opdatere Mozillas programmer, men måske Debian.

Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:6.0) Gecko/20100101 Firefox/6.0
Venlig Hilsen Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Mozilla - Debian

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 3. aug 2011 12:06

Jeg tror, årsagen skal findes hos Ubuntu og ikke hos Debian, omend jeg ikke er helt sikker.

Uanset hvad, så er det simpelthen for ringe! Man vil gerne slå sig op på at være et mere sikkert alternativ end Windows, og så kan man ikke finde ud af at holde et så vigtigt program som en browser opdateret.

Problemet ligger ikke hos Mozilla, da de udsender en Linux-version samtidig med Windows- og Mac-versionerne.

Ubuntu/Mint (og måske Debian) har i stedet valgt at udsende de nye versioner sammen med en ny version af styresystemet.

Jeg ved, de har overvejelser i gang om en ændring, for med den nuværende politik, vil Firefox 5 fx aldrig komme til Ubuntu. Og det samme fremover med hver anden version, fordi Firefox opdateres dobbelt så tit som Ubuntu.

Du kan selv tilføje Firefox som softwarekilde ved at tilføje denne ppa til dine softwarekilder:
ppa:mozillateam/firefox-stable

Læs evt. mere her:
https://launchpad.net/~mozillateam/+arc ... fox-stable
Mvh. Kim

Jan Krag

Indlægaf Jan Krag » ons 3. aug 2011 17:03

Hej Kim
Jeg har prøvet 2 Debian distributioner, og forskellige Debian baserede distributioner, og de bruger alle gamle Mozilla programmer - de er længe om, at opdatere.
Mens de distributioner, der ikke er Debian baserede, altså har opdateringerne med det samme, derfor tror jeg, at det kan hænge sammen med Debians pakke-arkiver.
Debian siger jo selv, at de ikke vil bruge Mozillas logo.Og bruger anonyme Ice-programmer i stedet for.

Det med Firefox, vidste jeg godt, og jeg bruger Firefox 6.0

Det gælder også Thunderbird 6.0
ppa:mozillateam/thunderbird-stable
ppa:mozillateam/thunderbird-next
og
ppa:mozillateam/firefox-next

Det ændrer bare ikke ved, at i pakkehåndteringen, der bliver de ikke opdateret.
Venlig Hilsen Jan

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 3. aug 2011 20:51

Mozillaprogrammerne hedder Ice* på Debian hovedsagligt af to årsager. I tidligere versioner af Firefox tillod copyright-licensen ikke fri distribution af logoet. Det er nu fikset så copyright-licensen tillader fri distribution mens trademark-licensen har begrænsninger. Den anden årsag er at debian ikke var villig til at opdatere browseren hurtigt nok og mozilla ville derfor ikke give debian tilladelse til at bruge trademarket.

Årsagen til at Firefox ikke bliver opdateret så hurtigt på mange Linux-distroer er at de har en politik om ikke at opdatere Firefox med mindre styresystemet opdateres. Med den nye model hvor Firefox opdateres fire gange (ikke to) så hurtigt som Ubuntu er de nødt til at finde på noget nyt, da de ikke længere kan få sikkerhedsopdateringer til de gamle versioner af Firefox. Om de vælger at opdatere Firefox hurtigere eller om de vælger at producere deres egne sikkerhdsopdateringer ved jeg ikke.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 3. aug 2011 21:23

Jesper, Firefox opdateres da kun fire gange om året? I så fald er det to gange så hurtigt som Ubuntu, der opdateres to gange om året - i henholdsvis april og oktober.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 4. aug 2011 10:52

Firefox (og Thunderbird) udsendes hver sjette uge. Det er ca otte gange om året. Omkring udsendelsen af Firefox 5 var der en række journalister der fejlagtigt antog at der gik tre måneder mellem hvert release fordi der var tre måneder mellem 4 og 5. Se http://blog.mozilla.com/channels/2011/0 ... six-weeks/

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 4. aug 2011 11:14

Ah, det er så deres artikler, jeg har læst.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 4. aug 2011 13:27

Jeg burde nok have skrevet om det før, men nu har jeg puttet det på bloggen: http://blog.mozilladanmark.dk/2011/08/0 ... jette-uge/

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 4. aug 2011 14:24

Ved du, om de har tænkt sig at ændre versionsnumrene? Det kunne måske være en god ide at hoppe over på samme metode som Ubuntu bruger, når de når op til version 11/12. Altså 12.1, 12.3 med årstal og måned.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 4. aug 2011 21:36

Nej de har ikke planlagt nogen ændringer. Argumentationen for ikke kun at ændre andet ciffer er at hvis man ikke ændrer første ciffer fast vil der altid være en diskussion om hvornår det skal ændres. Desuden er det simplere at ændre første tal hver gang end at bruge datoer. Med tiden er planen at vetsionsnummeret skal skjules helt så det kun er udviklerne der ser det. Men først skal man lige have den automatiske opdatering til at fungere helt automatisk, og man skal have fundet en løsning på problemet med tilføjelser der ikke virker med den nyeste version. Ideen er at du ligesom med en hjemmeside ikke tænker på hvilken version du bruger. Du har bare altid den nyeste.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 4. aug 2011 21:50

Det lyder fornuftigt nok, versionsnumre som 27, 56 og 78 er i hvert fald ikke befordrende. Det største problem er nok udvidelserne, som du også nævner. Det skulle have været på plads, inden de skiftede til de hurtigere opdateringer, men de finder forhåbentlig snart en løsning.

Og så mangler vi jo også lige, at Linux-folkene finder ud af at opdatere lidt oftere. Surt at se, at browsersikkerheden er større på Windows end på fx Ubuntu.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 4. aug 2011 22:00

En risiko ved at bruge datoer i versionsnummeret er dumme webudviklere der tester for version 11.* og leverer en hjemmeside der ikke virker eller smider dig helt ud hvis versionen ikke passer. Og der er masser af sådanne kvajpander der ude. Den gang Gecko-datoen stod i ua strengen var der altid en masse hjemmesider der holdt op med at virke ved første sikkerhedsopdatering efter nytår. Med et versionsskifte hver sjette uge bliver de forhåbentligt mindet om deres dumheder ofte nok til at de hurtigt holder op.

Sikkerhedsmæssigt har de Linux-distroer som har fået lov til at bruge Firefox-navnet været i orden. Sikkerhedsopdateringer kommer til tiden. Det er kun de større opdateringer der er længe undervejs. Mozilla stiller som krav for at bruge varemærket at sikkerhedsopdateringer leveres til tiden.

Jan Krag

Indlægaf Jan Krag » fre 5. aug 2011 14:23

Hej
Flere Debian-brugere, er også trætte af de manglene opdateringer, fra Debians forum:
http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=19&t=66531
Venlig Hilsen Jan

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 5. aug 2011 17:18

Ja, det er komisk at opdatering af programmer er et af de få områder hvor Windows er klart foran Linux, når nu det er et område hvor Windows er så elendigt. Det er jo ikke bare Mozillaprogrammer den er gal med, men alle programmer.