MozillaDanmark generelt » Mozilla Camp Europe 2011

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Mozilla Camp Europe 2011

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 29. nov 2011 23:01

Jeg vil egentligt have skrevet dette på bloggen sammen med det andet jeg har skrevet om MozCamp, men har ikke haft tid til at skrive det rent, så i får det her i forummet i stedet for.

Jeg var i Berlin sidste weekend 12. - 13. november til Mozilla Camp Europe sammen med Søren Munk Skrøder fra vores danske Mozilla-gruppe. Her var en masse spændende foredrag og diskussioner om Mozilla, som jeg vil forsøge at dele nogle af her. Dette er et forsøg på en dagbog over weekenden. Nogle ting er lidt slørede, eftersom det er skrevet over en uge efter jeg kom hjem.
Fredag
  • Jeg landede fredag aften ca. 20:30. Jeg fulgtes med tre andre MozCamp-deltagere i toget til hotellet, Tryp. Derfra fulgtes jeg med nogle spanioler til konferencestedet, Kalkscheune, hvor vi ankom da de var ved at lukke. Her mødte jeg Søren, og vi gik i byen of fandt en bar sammen med Ludovic Hirlimann og nogle franskmænd. Ludovic snakkede meget. Han udtrykte bekymring over for de mange nye ansatte Mozilla har fået det sidste års tid. Mange af dem ved ikke rigtig hvad open source vil sige, og de ved derfor ikke hvordan de skal interagere med Mozillas store community af frivillige. Han udtrykte specielt bekymring over marketing-holdet, som efter hans mening var for amerikaniseret.
Lørdag
  • Morgenmad: Jeg snakkede med en af de ledende udviklere af Firefox til Android. Han forklarede om de nye Native UI, som vil gøre brugerfladen mere lækker og forøge hastigheden af browseren enormt. Samtidigt fjerner de multi-proces (a.k.a. e10s) for at mindske hukommelsesforbruget, men browser og faneblade køre dog stadig på hver sin tråd, så fordelen ved hurtig respons beholdes. Der er desværre en hel del løse ender, som kan give problemer i det nye Native UI. Muligheden for at lave udvidelser (add-ons) er meget begrænset, hvilket er en stor risiko, da det er en stor del af Firefox’ identitet. Håndteringen af brugerens data er også et problem. Det lader til at testversionen giver al din historik til den indbyggede browser i Android, hvilket vil sige at din private data risikerer at blive synkroniseret til Googles servere, selvom du bruger Firefox. Det er synd og skam, da Mozilla ellers har formået at lave den fantastiske Firefox Sync, så du kan synkronisere dine data via Mozillas servere krypteret, så end ikke Mozilla har teknisk mulighed for at snage i dine data.
På konferencecentret: (du kan se mere om de forskellige sessioner jeg har deltaget i på https://wiki.mozilla.org/EU_MozCamp_2011/Schedule )
  • Der er wifi, men det er alt for overbelastet, og er meget svært at komme på.
  • Velkome + Opening: Mitchell Baker og Tristan Nitot snakkede generelt om Mozilla. Firefox er en succes, og der er hård kamp på browsermarkedet baseret på åbne standarder. Så hvad skal Mozilla nu tage sig til, når det slag er vundet? I fremtiden skal Mozilla favne bredere, og have indflydelse på områderne identitet, deling, data, mobil og apps. Mozilla skal finde tilbage til rødderne og vænne sig til igen at være udfordreren frem for at være en del af det etablerede.
  • Product Focus and Demos: Her blev vist en række ting omkring nyheder i Firefox. Jeg kan ikke lige huske detaljerne, nok fordi jeg havde hørt det meste før.
  • Market Context and Engagement: Her beskrev marketingafdelingen deres planer. Jeg ved ikke helt hvad de har gang i. Det lader til at de gerne vil sælge Firefox via mere traditionelle reklamer på reklametavler og i TV. Det holder efter min mening ikke. Mozilla er en open source organisation, og Firefox skal bare være så god, at mund-til-mund metoden virker, som den altid har gjort.
  • Meet the Many Voices of One Mozilla: Her var en person fra hvert land på scenen for at fortælle i et minut om det lokale community. Søren fortalte om Danmark. http://eu-quilt.mozillacamp.org/
Efter de indledende sessioner, hvor alle var samlede, brød sessionerne ud i mindre parallelle spor, hvor man skulle vælge hvor man ville være. Her er hvad jeg var med til:
  • State of L10n: Sessionen var mest en snak om L10N tools og dokumentation, med opdateringer fra blandt andet Narro og andre værktøjer. Nogle højdepunkter fra en spørgeskemaundersøgelse blandt oversættere blev nævnt. Ca halvdelen synes at den nye rapid release cycle er en fantastisk ting, da den bryder arbejdet ned i mindre bider, er forudsigelig, og undgår problemer med string freezes, der ikke blev overholdt. Den anden halvdel synes at den nye rapid release cycle er noget lort, da de nu skal arbejde på oversættelsen langt oftere, i stedet for at tage nogle dage fri fra arbejde en gang om året og oversætte der ud af indtil de er færdige. Chris Hoffmann viste en statistik for browsermarkedet, som er ret interessant. Den viser ikke markedsandele i procent som normalt, men i absolutte tal. http://people.mozilla.org/~chofmann/sli ... -users.png
  • Boot to Gecko and WebAPIs: Se blog post.
  • Add-on SDK Localization: Add-on SDK er et alternativ til den nuværende add-on model, med mange mål. Blandt målene er at gøre det meget nemmere at lave Mozilla-udvidelser, og at undgå problemstillingen om udvidelser, som ikke er kompatible med nye versioner af Firefox. Det er en helt ny model, og alt skal gentænkes fra bunden, også oversættelse. Holdet bag kom med et forslag til hvordan oversættelse kunne gribes an, og det blev skudt godt og grundigt ned med det samme. Det var tydeligt at de ikke anede hvordan oversættelse foregår. Axel Hect kom med en stor remse over hvorfor stort set alt var galt med det format de havde valgt. Jeg tror de blev en hel del klogere, og det er jo godt. Så er MozCamp jo ikke helt spild af tid.
  • SUMO: Past, Present and Future: En række nyheder i SUMO-platformen blev nævnt. Men størstedelen af de problemer jeg har haft med den blev ikke løst. En positiv nyhed er at oversættere og oversættelsesledere nu kan kommunikere med hinanden via et internt system, men hvor godt det virker ved jeg ikke. Jeg fik nævnt nogle af mine forbehold over for SUMO, og de var positivt indstillede over for mine forslag.
  • Jeg holdt her en pause fra sessionerne, og gik lidt rundt og snakkede med nogle.
  • Keeping Add-ons Compatible with Rapid Releases: Addons-holdet har mange forskellige planer for hvordan de kan fikse problemet med opdateringer og udvidelser. Mange af tiltagene lyder gode, men nogle lyder også meget risikofulde. Et tiltag er at en udvidelse som standard skal være kompatibel med alle fremtidige versioner af Firefox, og skal senere manuelt markeres som inkompatibel, hvis der sidenhen opstår problemer. Det vil selvfølgelig løse problemet med udvidelser, som rent faktisk er kompatible, men som ikke er markeret sådan. Men jeg frygter at det vil give langt flere problemer med udvidelser, som anses for kompatible, men som rent faktisk får Firefox til at gå ned eller på andre måder ikke virke ordentligt. Vi må se hvordan det eksperiment udfolder sig i vores supportforum.
Middag:
  • Efter konferencen var der middag på en restaurant et andet sted i Berlin. Jeg sad til bords med et Mozilla community-medlem fra Tyrkiet og to Mozilla-ansatte fra Japan. De var begge startet for en måned siden og vidste ikke meget om Mozilla. De var forundrede over, at der var så mange frivillige i Mozilla, hvortil jeg kunne fortælle at vi frivillige, som var med på MozCamp, kun er en lille brøkdel af de frivillige i Mozilla.
  • Jeg tog hjem til hotellet sammen med ham fra Tyrkiet. Vi kom til at tage den forkerte bus, og endte med en omvej til hotellet.
Søndag
På konferencecentret:
  • Diving into the New Development Cycle: Budskabet var: Rapid releases er overordnet godt for Mozilla, og det går vi ikke væk fra. Det er godt i konkurrencen mod Chrome, så de ikke længere tager æren hver gang Mozilla laver noget smart, fordi de får det releaset først. Det er i lige så høj grad godt for Firefox-udviklerne, da det giver et mere stabilt miljø, hvor der ikke længere er pres på for at udgive halvfærdige features. Det er godt for brugerne og for support, da de ikke længere skal slås med problemer, der er løst for mere end et år siden, men som bare ikke er nået ud til brugerne endnu. Seks uger er måske ikke det bedste, og nu hvor vi har erfaringer vil vi se på at tilpasse systemet. Men vi vil ikke forlænge cyklussen væsentligt. Ja, vi har lavet mange enorme brølere i forbindelse med indførslen. Den største er kommunikation, eller mangel på samme. Derudover var der mange dele af systemet, som ikke var klar, og nogle er det stadig ikke endnu. Disse dele inkluderer release infrastruktur, oversættelsesinfrastruktur, addons system, virksomhedsbrug, automatiske opdateringer, og stort set alle andre dele af Mozillas økosystem. De fleste af de dele som endnu ikke er klar forventes klar et sted mellem Firefox 10 og Firefox 12.
  • Mozillas marketingshold er meget bekymrede over hvordan de skal kommunikere med brugerne når der kommer lydløse opdateringer, og de derved ikke får lov til at vise ”Firefox er opdateret”-fanebladet en gang hver sjette uge til alle Firefox-brugere. De regner med at gøre mere brug af boksen i bunden af about:home samt at tilføje indhold andre steder, hvor de kan vise kampagner til brugeren. Jeg synes de har en helt misforstået forhold til hvad deres rolle er. De fleste brugere vil ikke høre om alle mulige kampagner Mozilla laver. De vil have en browser, som bare virker. Jeg har hørt indtil flere Firefox-brugere som siger, at ”reklamen” i bunden af about:home er irriterende, og Mozillas marketingshold vil åbenbart gerne have mere af den slags. Yikes.
  • Herefter tog jeg en pause fra sessionerne.
  • Leaders Q & A: Der var en masse forskellige spørgsmål og svar på interessante emner, men ikke nogen store temaer jeg vil nævne her.
  • Frokost: Jeg snakkede med Tristan Nitot, og spurgte om ikke Mozilla forsøger på for mange ting på en gang og derved risikerer ikke at have fokus på noget som helst. Hans svar var nogenlunde at Mozilla står et sted hvor det gamle mål er opnået, og Mozilla derfor skal afsøge hvor de skal gå hen nu. Mozilla kan nok ikke lave alt hvad de vil på en gang, men det er vigtigt at afprøve alle retningerne, og nogle af de nye projekter må nok på et eller andet tidspunkt lukkes ned eller skilles fra, mens andre kører videre og kommer i fokus.
  • Apps & Browser ID (Chris Heilmann): Se blog- post. Jeg kan se nogle af årsagerne til at Mozilla gerne vil lave BrowserID, men løsningen er fyldt med problemer og uhensigtsmæssigheder. Hvis alternativet er Facebook Connect, så er BrowserID langt bedre, men jeg vil helst have at ingen af de to vinder frem.
  • PDF.JS: Super spændende projekt. PDF-læser skrevet i JavaScript, som ikke kræver specielle rettigheder, og som derfor er sikret mod sikkerhedshuller og crashes. Viser virkeligt hvad der er muligt med nye HTML5-teknologier og en hurtig JavaScript-motor. Den kan installeres som en Firefox-addon, der virker udmærket, på tråds af at den er i et tidligt udviklingsstadie. https://github.com/mozilla/pdf.js
  • Building Community Through Local Sites: Interessant diskussion, som blandt andet berørte MCS, som vi bruger som layout på mozilladanmark.dk, og en diskussion om hvordan forskellige lokale communities kan dele erfaringer (det har vi forsøgt før, jeg tvivler på det vil lykkes denne gang). Jeg lærte også om hvordan mozilla-europe.org i starten blev brugt som community site af nogle af de lokale communities, lige som vi bruger mozilladanmark.dk.
  • Closing Remarks in main room: Budskab: Mozilla bygger på at sprede kontrollen, og det skal vi alle sammen forsøge at gøre. Når vi har lært noget vi laver i forbindelse med Mozilla tilstrækkeligt godt til at vi kan lære det videre til andre, skal vi gøre det, og overlade kontrollen til dem, så vi selv kan søge nye Mozilla-udfordringer. Kun hvis vi gør det kan Mozilla vokse.
Efter sessionerne:
  • Jeg nåede at få en snak med Kadir Topal fra SUMO lige inden jeg skulle af sted til lufthavnen. Jeg fik fortalt ham om mit syn på SUMO. Jeg vil meget gerne have at vi bruger supportartiklerne i SUMO på dansk, sammen med vores eksisterende danske forum. Siden har dog nogle problemer. Søgningen finder kun spørgsmål i det engelske forum. Den kan ikke finde nogle af supportartiklerne overhovedet, hvis man besøger siden med en dansk browser. Godkendelsesprocessen for oversættelse af artikler er elendig. Der er for dårlig mulighed for at kommunikere mellem den der har oversat en artikel, og den der skal godkende oversættelsen. Desuden tillader systemet at man oversætter en artikel til et sprog, hvor der ikke findes nogen til at godkende oversættelsen. Efter at man har brugt sin dyrebare fritid på at oversætte en Mozilla supportartikel, får man at vide at den er sendt til godkendelse, hvorefter der ingen ting sker. Da jeg påtog mig rollen at godkende eller afvise danske oversættelser, var der danske oversættelser i systemet, som var mere end tre år gamle, og som ingen havde godkendt eller afvist. Sådan kan man ikke tillade sig at behandle folk.
  • På vej hjem i bussen snakkede jeg med KaiRo om SeaMonkey, og den potentielle danske oversættelse Jan har lavet. Efterfølgende ser det ud til at det måske ender med at gå i vasken på grund af tekniske problemer, men jeg håber stadig Jan er interesseret.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:8.0) Gecko/20100101 Firefox/8.0