MozillaDanmark generelt » Strategi og accept af Firefox

Steen Jensen

Geografisk sted: Frederiksberg

Strategi og accept af Firefox

Indlægaf Steen Jensen » tors 5. apr 2012 12:45

Da jeg har brugt Firefox i mange år, har jeg også deltaget i kampen for at holde den fast i de browsere, der kan anvendes alle steder. Når jeg har været på virksomhedsbesøg med Seniorklubben i DIT (tidligere Dansk Dataforening/DanskIT), og der har været noget om brug af nettet, har jeg altid sørget for at spørge om accept af Firefox.

Tidligere satte Sygeforsikringen Danmark en ære i, at man kunne bruge alle browsere for at logge ind, men her har jeg på det seneste både som privat medlem og som leverandør af sundhedsydelser (indtastning af data) oplevet, at der er nedsat funktionalitet med Firefox, og man gør direkte opmærksom på, at man bør anvende Internet Explorer, da systemerne er optimeret til dette.

Jeg kom til at tænke på, at der har været en del opdateringer af Firefox med forholdsvis korte mellemrum, og om det kunne være årsagen til, at man ikke "orker" at tilrette konstant, eller?

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.2; WOW64; rv:11.0) Gecko/20100101 Firefox/11.0
med venlig hilsen

Steen

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: Strategi og accept af Firefox

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 5. apr 2012 13:42

Hvis man skal tilrette sin hjemmeside konstant ved hver browseropdatering, laver man et eller andet galt. Man kan eventuelt læse https://developer.mozilla.org/en/Web_de ... e_websites

At visse organisationer vælger at "optimere" deres hjemmesider til visse browsere kan vi desværre ikke gøre så meget ved, andet end at gøre dem opmærksom på problemerne. Heldigvis giver det ofte problemer for hjemmesiden, hvis den kun laves til IE. Sådanne sider oftest vil holde op med at virke hver gang Microsoft udsender en ny version af IE, mens sider som også virker i Firefox typisk ikke skal ændres betydeligt for at virke i nye versioner af IE.

Steen Jensen

Indlægaf Steen Jensen » tors 5. apr 2012 15:57

Og problemet har altid været, at man altid har fået tilrettet straks med hensyn til IE, også fordi man ofte har fået information på forhånd.

Jeg gjorde dem også opmærksom på, at nu hvor vi alle skal være digitale, vil der komme ekstra problemer, hvis vi bl.a.skal sikkerhedsopdatere flere browsere. Jeg måtte konstatere, at min IE 64-bit ikke virker med Java, fordi jeg ikke har haft brug for den.

De mange opdateringer fra Firefox betyder også, at adskillige af mine tilføjelser ikke virker, dvs den sædvanlige funktionalitet ikke eksisterer. Måske nogen vælger at skifte til en anden browser!
med venlig hilsen

Steen

silverLine

Indlægaf silverLine » tors 5. apr 2012 23:38

Steen Jensen skrev: Jeg kom til at tænke på, at der har været en del opdateringer af Firefox med forholdsvis korte mellemrum, og om det kunne være årsagen til, at man ikke "orker" at tilrette konstant

Set fra brugeren side er det træls at skulle opdatere ofte, men set fra udviklere af websider er det godt at brugerne opdaterer ofte, da hver ny udgave af Firefox bliver bedre og gør udvikling af websider lettere.

Mozilla er i øvrigt i gang med at implementere Silent Update, så opdatering af Firefox og tilføjelser foregår i baggrunden. Det betyder blandt andet at brugere af Firefox ikke længere bliver forstyrret hver gang der er en opdatering.

Steen Jensen skrev: De mange opdateringer fra Firefox betyder også, at adskillige af mine tilføjelser ikke virker, dvs den sædvanlige funktionalitet ikke eksisterer.

Som det ses fra ovenstående link til Silent Update, så antager Firefox 10 og frem, at tilføjelser virker med nye udgaver medmindre der er grund til at tro andet. Dermed er megen af den vrøvl, der har været med at tilføjelser ikke virker efter en opdatering af Firefox, et overstået kapitel.

Steen Jensen

Indlægaf Steen Jensen » fre 6. apr 2012 09:31

Og stadigvæk er der mange af de tilføjelser - silent opdatering eller ej - jeg har været glad for, der ikke virker.

Sygesikringen Danmark har 2,1 millioner medlemmer. Hvis ikke de kan bruge Firefox en dag, så forsvinder en stor del af de nuværende brugere af Firefox.

Og jeg beklager min utidige henvendelse.
med venlig hilsen

Steen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. apr 2012 10:36

silverLine skrev: Som det ses fra ovenstående link til Silent Update, så antager Firefox 10 og frem, at tilføjelser virker med nye udgaver medmindre der er grund til at tro andet. Dermed er megen af den vrøvl, der har været med at tilføjelser ikke virker efter en opdatering af Firefox, et overstået kapitel.

Den holder ikke helt. Jeg er meget afhængig af en lille, meget enkel udvidelse, når jeg skal oversætte for Mozilla. Den gør det muligt at markere en tekst på skærmen med en farve, så jeg kan se, hvor langt jeg er kommet. Der er absolut ingen grund til at tro, at den ikke skulle virke med nye versioner.

Ikke desto mindre skal jeg besværes med at ændre versionnummeret i udvidelsen ved hver opdatering af Firefox, og det gælder også de seneste versioner (udvidelsen vedligeholdes ikke længere).
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 6. apr 2012 13:24

Steen Jensen skrev: Og problemet har altid været, at man altid har fået tilrettet straks med hensyn til IE, også fordi man ofte har fået information på forhånd.

At en webside vælger straks at tilpasse til IE og ikke til Firefox er kun beklageligt. Men det kan vi ikke gøre så meget ved andet end at prøve at overbevise sidens ejer, om at de skal gøre det bedre. Hvilke informationer er det du snakker om at hvem får på forhånd? Mozilla udgiver information om ændringer i Firefox på forhånd på en meget mere stabil basis end Microsoft gør om IE.

Jeg gjorde dem også opmærksom på, at nu hvor vi alle skal være digitale, vil der komme ekstra problemer, hvis vi bl.a.skal sikkerhedsopdatere flere browsere. Jeg måtte konstatere, at min IE 64-bit ikke virker med Java, fordi jeg ikke har haft brug for den.

Alle browsere sikkerhedsopdateres automatisk i dag, så det er nok ikke noget problem. Men det er stadig uacceptabelt, hvis en hjemmeside ikke bare virker overalt, så vi som brugere skal skifte mellem forskellige browsere for at se forskellige hjemmesider.

De mange opdateringer fra Firefox betyder også, at adskillige af mine tilføjelser ikke virker, dvs den sædvanlige funktionalitet ikke eksisterer. Måske nogen vælger at skifte til en anden browser!

Fra og med Firefox 10 skulle det nu være blevet bedre. Men hvis du havde nogle tilføjelser, som kun var kompatible med Firefox 3.6 og ikke er blevet opdateret siden da, er der stadig ikke andet for end at få udvikleren til at opdatere. Men det er ikke længere noget han skal gøre for hver opdatering.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 6. apr 2012 13:26

Kim Ludvigsen skrev: Ikke desto mindre skal jeg besværes med at ændre versionnummeret i udvidelsen ved hver opdatering af Firefox, og det gælder også de seneste versioner (udvidelsen vedligeholdes ikke længere).

Det lyder forkert. Kan du præcisere hvilken udvidelse det er? Fra og med Firefox 10 er det ikke længere nødvendigt at redigere install.rdf hver gang. Det er kun nødvendigt hvis tilføjelsen indeholder en binær xpcom-komponent, men i det tilfælde vil en opdatering af install.rdf ikke være nok.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. apr 2012 14:20

Det kan være problemet med, at den er til Firefox 3.6 i dette tilfælde. Udvidelsen er ikke opdateret siden november 2009, det er Line Marker:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... ne-marker/

Meget simpelt men også meget suverænt værktøj til i mit tilfælde at holde styr på, hvilke strenge jeg har oversat, og hvilke som jeg mangler.

Siste gang - måske ved overgangen til Firefox 10, troede jeg, at jeg var smart og redigerede RDF'en til max-version 20.* - men den blev alligevel slået fra.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 6. apr 2012 14:36

Jeg vil tro du også skal ændre på em:version, til et versionsnummer, som addons.mozilla.org ikke kender. Ellers vil addons.mozilla.org overskrive den em:maxVersion du sætter tilbage til 3.7a1pre, og den skal være mindst 4.0 før du kan installere den.

silverLine

Indlægaf silverLine » fre 6. apr 2012 18:13

Steen Jensen skrev: Sygesikringen Danmark har 2,1 millioner medlemmer. Hvis ikke de kan bruge Firefox en dag, så forsvinder en stor del af de nuværende brugere af Firefox.

Som jeg læste dit tidligere indlæg, så har du to roller hos Sygesikringen Danmark.

Den ene rolle er som menigt medlem blandt 2.099.999 andre. Hvis Firefox på et tidspunkt ikke virker for jer 2,1 millioner medlemmer, så er det et stort problem. Det er derfor super, at du er med til at holde Sygesikringen Danmark til ilden på det punkt.

Den anden rolle er som indtaster hos Sygesikringen Danmark. Dem er der sandsynligvis ikke millionvis af og Sygesikringen Danmark har ikke nogen grund til at gå ud og bruge flere hundrede tusinde hvis ikke millioner kroner på at sørge for at Firefox virker med virksomhedens interne systemer. Sådan fungerer det internt hos stort set alle virksomheder, så på det punkt har du som udgangspunkt en rigtig dårlig sag, så jeg vil råde dig til at bide i det sure æble og bruge IE, hvis det er nødvendigt for at være indtaster hos Sygesikringen Danmark.

Steen Jensen skrev: Og jeg beklager min utidige henvendelse.

Dit indlæg var såmænd udmærket og jeg håber du blev klogere af mit svar.

Kim Ludvigsen skrev: Siste gang - måske ved overgangen til Firefox 10, troede jeg, at jeg var smart og redigerede RDF'en til max-version 20.* - men den blev alligevel slået fra.

Der er kun bestemte versioner af Firefox, som er gyldige. Alle gyldige versioner kan ses på siden med Valid Application Versions.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 6. apr 2012 20:09

silverLine skrev: Der er kun bestemte versioner af Firefox, som er gyldige. Alle gyldige versioner kan ses på siden med Valid Application Versions.

Den liste er kun relevant, hvis man vil uploade sin tilføjelse til addons.mozilla.org. I selve Firefox kan man bruge ethvert versionsnummer, som følger det rette format: https://developer.mozilla.org/en/Toolkit_version_format

silverLine

Indlægaf silverLine » fre 6. apr 2012 23:13

Jesper Kristensen skrev: Den liste er kun relevant, hvis man vil uploade sin tilføjelse til addons.mozilla.org. I selve Firefox kan man bruge ethvert versionsnummer, som følger det rette format

Interessant. Så har jeg åbenbart misbrugt listen til at vælge maxVersion.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 7. apr 2012 11:41

Du havde ret med hensyn til også at ændre versionsnummeret. Nu skulle jeg slippe for besværet til version 99 :-)
Mvh. Kim