MozillaDanmark generelt » Opdatering af ordbog

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Opdatering af ordbog

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 29. maj 2012 19:54

Hej. Jeg vil gerne lave en ændring til den danske ordbogsudvidelse, som kan installeres fra https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... sk-ordbog/ .

Fordele: Når ordbogen skal installeres, opdateres eller afinstalleres, skal browseren ikke længere genstartes.

Ulemper: Ordbogen vil kræve Firefox 10 / Thunderbird 10 / Seamonkey ? eller nyere.

Hvad betyder det? Eksisterende brugere vil fortsætte med at bruge den eksisterende version, og vil ikke mærke noget. Nye brugere, som bruger en for gammel version af Firefox mm. vil ikke kunne installere ordbogen, med mindre de finder en gammel version af ordbogen. Mozilla stoppede for nyligt sikkerhedsopdateringer af Firefox 3.6, og ESR er version 10, så ingen af de påvirkede brugere har en sikker version af Firefox/Thunderbird.

Hvor mange vil det påvirke? Af nuværende brugere af tilføjelsen bruger 14% (weekend) til 18% (hverdag) en for gammel version af Firefox/Thunderbird. Tallene er faldet ca 2%-point over den seneste måned. Dette er eksisterende brugere. For nye brugere, som er de interessante, vil tallet nok være meget lavere.

Hvad siger i? Er det OK at vi ændrer ordbogen til ikke at kræve en genstart?

Sidebemærkning: Jeg har selv implementeret understøttelsen af genstartsløse ordbøger i Firefox/Thunderbird: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=591780

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:12.0) Gecko/20100101 Firefox/12.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Opdatering af ordbog

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 29. maj 2012 20:09

Er det ikke muligt at have den gamle version liggende samtidig af hensyn til dem, der har en helt speciel grund til ikke at opdatere? Dem, der ikke har opgraderet, fordi de ikke har tjek på den slags, får nok alligevel ikke installeret ordbøger eller andre udvidelser.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 29. maj 2012 20:59

Den gamle version vil stadig ligge der, men den vil ligge godt gemt under gamle versioner, så det er nok ikke det nemmeste at finde den.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 29. maj 2012 21:37

Så kan jeg ikke se noget problem. Dem, der ikke kan finde den gamle version, vil sikkert alligevel ikke installere udvidelser eller ordbøger. Og dem der har foretaget et bevidst valg, er sikkert også skrappe nok til at finde den gamle version. Det bør de i hvert fald være.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 2. jun 2012 11:32

Jeg har lagt en prøveversion op på http://filer.mozilladanmark.dk/stavekon ... -spell.xpi

Alle er meget velkommen til at teste den og rapportere, hvis noget ikke virker som det skal.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 2. jun 2012 17:40

Jeg har lige fundet ud af at det ikke er muligt at uploade den nye addon til addons.mozilla.org, så der går nok lidt tid før den kommer på. Fejlen er rapporteret her: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=760817

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 10. jun 2012 18:08

Opdatering:

Koden bag addons.mozilla.org skulle nu gerne være rettet til at acceptere den nye ordbog, men den er ikke sat i produktion endnu.

Hvis man har en ældre version af udvidelsen installeret, vil opdateringen til den genstartsfrie version kræve en genstart af Firefox, fordi afinstallationen af den gamle version kræver genstart.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 28. jul 2012 19:20

http://stavekontrolden.dk har for to uger siden udgivet version 2.1 af deres ordbog.

Efter lidt sommerferieforsinkelse har jeg lagt den nye version ind i den danske Mozilla-oversættelse (Firefox / Thunderbird 16):

http://hg.mozilla.org/releases/l10n/moz ... caf0166b16

Jeg har endnu ikke lagt tilføjelsen til de ikke-danske versioner af Mozillaprogrammerne op på addons.mozilla.org. Den kan ind til videre testes herfra:

http://filer.mozilladanmark.dk/stavekon ... -spell.xpi

Tilføjelsen kræver ingen genstart af Firefox, og såfremt addons.mozilla.org er opdateret til at acceptere det genstartsfrie format, vil jeg lægge den op om et par dage. Ellers vil jeg lave en version der kræver genstart.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 4. aug 2012 09:55

Jeg har lagt version 2.1 af stavekontrollen på addons.mozilla.org. Indtil den bliver reviewet af Mozilla kan den hentes herfra: https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... /versions/

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 2. sep 2012 12:08

Statusopdatering:

I forbindelse med at den genstartsfrie udvidelse kom på addons.mozilla.org, fandt jeg en række fejl:

bug 782115 (løst): Ordbøger skal være "compatible by default" lige som andre udvidelser har været det siden Firefox 10.
bug 782118 (ikke løst): Automatisk opdateringer af genstartsfrie ordbøger virker ikke.
bug 782025 (ikke løst): Det orange "ingen genstart"-mærkat vises ikke på addons.mozilla.org, selvom udvidelsen ikke kræver genstart.

gemal
MozillaDanmark

Indlægaf gemal » ons 5. sep 2012 10:36

Hej

Version 2.2.1 er desværre ikke kompatibel med version 18 :(
Er der en grund til dette eller er det bare fordi versioner bliver spyttet ud af Mozilla ?

Jesper Kristensen skrev: Statusopdatering:

I forbindelse med at den genstartsfrie udvidelse kom på addons.mozilla.org, fandt jeg en række fejl:

bug 782115 (løst): Ordbøger skal være "compatible by default" lige som andre udvidelser har været det siden Firefox 10.
bug 782118 (ikke løst): Automatisk opdateringer af genstartsfrie ordbøger virker ikke.
bug 782025 (ikke løst): Det orange "ingen genstart"-mærkat vises ikke på addons.mozilla.org, selvom udvidelsen ikke kræver genstart.
--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 5. sep 2012 18:31

Hej Henrik. I min Nightly 18 virker den fint. Kan du beskrive nærmere hvor den går galt?

gemal
MozillaDanmark

Indlægaf gemal » ons 5. sep 2012 19:54

se venligst vedhæftede billede
Vedhæftede filer
or.png
--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 5. sep 2012 20:46

Hmm... bug 782115 er løst, så det burde ikke kunne lade sig gøre. Du må meget gerne prøve at debugge lidt og se hvad der foregår.

gemal
MozillaDanmark

Indlægaf gemal » tors 6. sep 2012 11:42

se screenshot:

"Not available for Firefox 18.0"

Snakker vi forbi hinanden?
Vedhæftede filer
2012-09-06_114037.png
--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 6. sep 2012 20:16

Beskeden på addons.mozilla.org er forventet. Sådan er det med alle addons når man bruger Nightly (addons.mozilla.org detekterer browseren som Firefox 18 release, men den maksimalt tilladte version af Firefox 18 nightly). Man kan sagtens klikke på knappen for at installere selvom den ser deaktiveret ud.

Men dit tidligere skærmbillede fra Addons Manager ser derimod forkert ud. Den bør virke, når først den er installeret. Jeg vil meget gerne vide hvad der er galt.

gemal
MozillaDanmark

Indlægaf gemal » tors 6. sep 2012 21:37

Nu prøver jeg bare at reinstallere den. Og nu virker det. Pænt weird.
--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 7. okt 2012 12:11

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=782118 (Automatisk opdateringer af genstartsfrie ordbøger virker ikke.) er nu løst og kommer med i Firefox 18!