KompoZer / Nvu » Fordeling af tabelkolonner

Bjorneri

Fordeling af tabelkolonner

Indlægaf Bjorneri » fre 10. maj 2013 11:35

Jeg har oprettet en side i Kompozer med en fast bredde på 770 pixel.

Jeg har så indsat en temmelig stor tabel med 5 kolonner og over 100 rækker.

Efterhånden som jeg lægger billeder og tekst ind i cellerne, bliver kolonnerne bredere. Og jeg kan ikke rette dem tilbage.

De 5 kolonner har nu en bredde på 167, 177, 160, 179 og 199 pixels (i alt 882 pixel)

Hvordan får jeg de 5 kolonner lige brede, ca. 154 pixels hver??

Det er jo nødvendigt at fastholde den oprindelige bredde på 770 pixels, så en bruger ikke skal scrolle vandret for at se cellerne.

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 10.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/6.0)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Fordeling af tabelkolonner

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 10. maj 2013 12:35

Problemet med bredden er, at du har smidt noget i tabellen, der fylder for meget (sikkert billeder). Du kan tvinge kolonnerne til at have en fast bredde, men vær opmærksom på, at det har betydning for de celler, hvor indholdet er for bredt.

Du kan prøve nedenstående, der fastsætter bredden, og som skjuler indhold, der går ud over en celles bredde.

Åbn CSS editoren. Hvis du ikke har en stil med navnet "table", så opret den (ingen tegn - punktum/havelåge - før navnet). Markér stilen i oversigten til venstre, og indsæt følgende i ruden på det første faneblad:
table-layout: fixed;
width: 770px;

Gentag med en stil med navnet "td", og indsæt følgende.
overflow: hidden;
width: 154px;

Luk Editoren og tjek, om det hjalp. Jeg har ikke afprøvet, så det kan være, der skal mere til, men prøv lige dette først. Hvis der skal mere til, så prøv at give et link til siden, så er det nemmere at tjekke.
Mvh. Kim