KompoZer / Nvu » tabel 1 x 3 indsat nedest til links

Marie Louise

tabel 1 x 3 indsat nedest til links

Indlægaf Marie Louise » man 3. feb 2014 10:39

Tak for hurtig hjælp, Kim.
Her et mit seneste problem, som opstår, når jeg nederst vil indsætte en tabel til tekst eller billeder, som skal være links til undersider.

<table style="text-align: left; width: 770px; height: 32px;"
border="1" cellpadding="2" cellspacing="2">
<tbody>
<tr>
<td align="undefined" valign="undefined"></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p
style="font-family: Arial; color: rgb(51, 51, 0); font-weight: bold;"></p>
</body>

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: tabel 1 x 3 indsat nedest til links

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 3. feb 2014 10:55

Er det værdierne align="undefined" og valign="undefined", der volder problemer? Er det i så fald nogle, som KompoZer har indsat eller hvad?

Noget helt andet er, om en tabel er det bedste til dit behov. Umiddelbart kunne det lyde som om, en liste ville være bedre. Men det kan være, jeg ikke har forstået din ide med linkene.
Mvh. Kim

Marie Louise

Indlægaf Marie Louise » man 3. feb 2014 11:37

Ja, det er de to værdier, som "kommer helt af sig selv". Jeg tester validering med små mellemrum for at indkredse mine fejl.
Jeg vil gerne undgå CSS indtil jeg er blevet lidt mere rutineret, og det skulle vel nok også kunne lade sig gøre at lave en pæn informativ hjemmeside med en forside og tre undersider. Jeg har haft det hele parat i månedsvis, men står nu og tripper på stedet, for det er ikke så enkelt, som man får indtryk af, når man holder sig til dit spændende hæfte, "Hjemmesider med KompoZer".
Jeg skulle gerne snart have siderne linket og lagt op. Har længe haft en plads hos one.com. og nu begynder det at haste.
Jeg havde regnet med, at det ville gå "i en ruf", men nej.
Men tak fordi du er der.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 3. feb 2014 11:48

Hvilken version af KompoZer bruger du?

Hvordan opretter du tabellen? Prøv at beskrive det trin for trin.
Og lige for at være helt sikker, du har ikke haft siden åbnet i et andet program undervejs?

Jeg får ikke indsat koderne, når jeg opretter en tabel i KompoZer 0.7.10. Når jeg opretter en tabel i KompoZer 0.8b3 får jeg indsat:
style="vertical-align: top;"
Hvilket ikke er et problem.
Mvh. Kim

Marie Louise

Indlægaf Marie Louise » man 3. feb 2014 16:51

Ja til de to første spørgsmål.
Jeg bruger Kompozer version 0.7.10 (200708331
Klikker i Tabeller øverst eller i Indsæt. Finder 1 række med 3 celler og klikker igen - og så står der som jeg viste i min forrige besked.
Hvad mener du med den kode, du nævner?
Og hvad betyder det, når Markup Validation Service henviser til " Line 6, Column 695?"
Undskyld mine mange enfoldig spørgsmål, men jeg har besluttet mig for at lære det.

Marie Louise

tabeller

Indlægaf Marie Louise » man 3. feb 2014 17:02

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html lang="da">
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="content-type">
<title></title>
</head>
<body style="direction: ltr;">
<table style="text-align: left; width: 100px;" border="1"
cellpadding="2" cellspacing="2">
<tbody>
<tr>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
</body>
</html>

- her jeg igen med et tillæg til mit svar for lidt siden Jeg skriver så hhv. Askespredning, Skibet og Kontakt i de tre celler, og ordene bliver links til mine tre undersider. Det ser indtil videre rigtigt ud.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 3. feb 2014 17:08

Den kode, jeg nævner, indsættes af en nyere betaversion af KompoZer. Det er en korrekt kode, som ikke udløser fejl. Den kode, du får indsat, er forkert, og den burde ikke indsættes.

Jeg vil prøve at lege lidt med den version af KompoZer, som du bruger, men jeg tror, at det er et lokalt problem - altså kun hos dig. Jeg har heller ikke kunnet finde andre med samme problem via Google.

Er det en fil, du har lavet fra bunden, eller er det en skabelon, du har fundet på nettet?

Fejlen fra validatoren fortæller dig, hvor i koden fejlen findes. Det er linje 6, og det er tegn nummer 695 i linjen, som der er problemer med.

Men du kan ikke helt regne med linjenummer og placering. Dels kan fejlen ligge et andet sted, og så først vise sig dér. Og dels har du sandsynligvis andre linjenumre i KompoZer.

Det er muligt at få vist koden i validatoren, og der kan du regne med linjenummeret og placering. Sæt flueben ud for Show Source i validatoren. Hvis du ikke kan se Show Source-boksen, så klik på linket More Options i validatoren.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 3. feb 2014 17:14

Hej Marie Louise

Jeg har flyttet dit seneste indlæg fra det nye emne, du oprettede, og hertil, så vi har det hele samlet, når du det drejer sig om samme problem.

Koden er stadig forkert, men det er jo rart, at det virker. For øvrigt, når du har problemer, så er det meget bedre, hvis du har mulighed for at uploade et eksemplar af siden og så give os et link til den. Så har vi mulighed for at se både siden og den bagvedliggende kode.
Mvh. Kim

oploading snarest

Indlægaf oploading snarest » man 3. feb 2014 17:45

(Jeg troede, at den ko var en joke).
Mine sider er med fast liniebredde på 770 px. Jeg har studeret mig til, at det er det sikreste. I mit Internet Explorer står det pænt midt på, men i andre browsere står det ude til højre eller venstre.
Jeg ved ikke, om jeg har mod nok til at oploade, for det skulle helst se rigtigt ud fra staren.

Jeg skal til bridgeturnering i aften, men jeg fortsætter i morgen.
Tak for hjælpen indtil nu. Jeg meddeler dig, når jeg har oploadet.

Nu, jeg er i gang: I dit hæfte side 14 øverst til venstre står "Sørg for, at der er et flueben ud for Relativ URL. Hvorfor det? For resten er linket ikke aktivceret, så det kan altså ikke lade sig gøre.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 3. feb 2014 19:27

Koen er en meget effektiv spamstopper. Vi har vist kun haft et enkelt spamindlæg (for et par dage siden), siden vi indførte dyret for mange år siden.

Der sker ikke så meget ved at uploade siden, før den er færdig. Du kan evt. omdøbe html-filen til fx mintest.html, så vil fremmede ikke falde over den. Og når du angiver linket her, så kan du snyde Google og andre søgemaskiner ved at angive det som:
minside.dk skråstreg mintest.html

Med hensyn til relativ URL, så har Microsoft en fin forklaring her:
http://office.microsoft.com/da-dk/train ... ?section=8
Klik dig videre til de to efterfølgende sider, hvor der uddybes.
Mvh. Kim