KompoZer / Nvu » tekst med fast sidelængde ikke centreret

Marie Louise

tekst med fast sidelængde ikke centreret

Indlægaf Marie Louise » tirs 4. feb 2014 13:27

Hej igen, Kim
Så fik jeg omsider grønt lys i validatoren for alle fire sider. Jeg har nu testet dem i Internet Explorer, Goggle Crome, Firefox og Opera, og alle steder står de helt til højre. De ser ellers så pæne ud i Kompozer.
Sidebredden er sat til 770px og arrangeret efter øjemål.
Nu tør jeg ikke lægge dem op, før det ser pænere ud i alle browsere.
Hvad nu?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: tekst med fast sidelængde ikke centreret

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 4. feb 2014 13:37

Du skal have indsat noget kode, der kan centrere sidernes indhold. Det er ikke let at gøre det i almindelig visning, medmindre man gør det helt fra starten, så det skal gøres i kildekodevisning.

Men jeg kan ikke fortælle dig, hvor du skal indsætte den nødvendige kode uden at kunne se siden. Prøv at uploade en af siderne.

Der sker ikke noget ved at gøre det, det er yderst begrænset, hvor mange, der tilfældigt vil falde over din side. Og slet ikke, hvis du uploader en af undersiderne i stedet for index.html. Og slet, slet ikke, hvis du bruger metoden, jeg fortalte dig om tidligere, med at forvanske adressen til siden.
Mvh. Kim

Marie Louise

uploaded med besvær

Indlægaf Marie Louise » tirs 4. feb 2014 17:40

Så fik jeg omsider uploaded et par testfiler til http://www.askeihavet.dk ved hjælp af one.com.
Det tager lang tid at blive fortrolig med et nyt program. FileZilla fik jeg ikke brugt til noget. Den ville have hele mappen eller ingenting.
Jeg har nu set de to filer fra min pc. Forsidetesten mangler et billede, som er erstattet at et SORT kryds. - SORT?
Og begge tekster står forskudt sidelæns selv om de hjemme i KompoZer står pænt midt på.
Når jeg nu ser mine hjemlige filer på nettet, så ser det hele ganske enkelt og udramatisk ud.
Det tør jeg godt en anden gang.
Tror du, du kan hjælpe mig til at få teksten centreret. Så TAK.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 4. feb 2014 18:06

Hej Marie Louise

Jeg har atter sammenlagt dit nye emne med det gamle. Husk at skrive i det eksisterende emne, når det drejer sig om samme problem, ellers bliver det umuligt for os at bevare overblikket.

Jeg kan regne ud, at det ikke er index.html, du har uploadet, for jeg kan ikke se andet end One.coms standardside. Har du filnavnene på testsiderne?

FileZilla kan for øvrigt sagtens overføre enkelte filer ad gangen, men hvis den metode, du brugte, fungerer for dig, så er der ingen grund til at prøve igen med FileZilla.
Mvh. Kim

Marie Louise

Indlægaf Marie Louise » tirs 4. feb 2014 18:39

OK, jeg forstår mer' og mer' - bl.a nødvendigheden af at holde sig til.
emnet. Undskyld.
De to filer jeg lagde op på http://www.askeihavet.dk hedder asketest og forsidetest. Jeg mente ikke, jeg var parat til at lægge index-filen op.
Det er svært, men det lysner.

Ivan Klattrup

Indlægaf Ivan Klattrup » tirs 4. feb 2014 19:54

Måske der også skal tænkes på små vinduer

askespredning3 - Mozilla Firefox_018.png

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 4. feb 2014 20:07

Du angiver en fast bredde til venstre for teksten i stedet for at få den centreret. Du skulle kunne løse problemet således:

Åbn siden i KompoZer
Klik på fanen til kildekodevisning
Find denne kode nær toppen:
<body style="color: rgb(0, 0, 0); background-color: rgb(204, 204, 204); margin-left: 211px; width: 776px; direction: ltr;" alink="#000099" link="#000099" vlink="#990099">
Fjern dette fra koden:
margin-left: 211px; width: 776px;
så resultatet bliver dette:
<body style="color: rgb(0, 0, 0); background-color: rgb(204, 204, 204); direction: ltr;" alink="#000099" link="#000099" vlink="#990099">

Lige før koden "<h1 style= ..." indsætter du:
<div style="width:776px; margin:auto">
Rul ned til bunden af siden, og find koden </body>. Lige før den kode indsætter du:
</div>
Skift til almindelig visning, gem siden og tjek, om det nu virker som ønsket. Herefter kan du foretage de samme rettelser på de andre sider.

Ovenstående vil også løse problemet med små vinduer, som Ivan Klattrup gør opmærksom på (dog ikke de helt små på mobiltelefoner).

Med hensyn til det manglende billede:
Du skal placere billedet i samme mappe som HTML-filerne, før du indsætter dem. Ellers bliver henvisningen til billederne forkert.

Du bør desuden undgå specielle tegn som æ, ø og å, ligesom du bør undgå mellemrum og store bogstaver i filnavne. Den slags kan give problemer. Hvis et filnavn består af flere ord, så adskil ordene med bindestreger, så giver du Google lidt mere at søge på, fx: skibet-i-soeen-600px.jpg. Google kan godt finde ud af at "oe" er "ø".

Prøv at slette og indsætte billedet igen efter at have placeret det korrekt og omdøbt det. Du skal også huske at overføre det til webhotellet. I øjeblikket ligger skibetisøen600px.jpg ikke på serveren, eller også er det ø'et, der driller.
Mvh. Kim