KompoZer / Nvu » sti til CSS-fil og billeder blandes

HenrikM

sti til CSS-fil og billeder blandes

Indlægaf HenrikM » man 12. maj 2014 22:42

Hej
Med Notebook har jeg lavet en hjemmeside med billeder og CSS-filer i hver sin undermappe, det virker fint.
Når html-filen publiceres med flueben i punktet "include images and other files" og angivelse undermappe i feltet "use this site subdirectory" placeres billeder fint i den angivne mappe, MEN mappenavnet indsættes også i stien til CSS-filen og det er ikke godt.

Altså, problemet er denne ændring:

<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="CSS-Filer/typografi.css" />

Ændres til

href="HjemmesideGrafik/typografi.css" />

Henrik

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.0; WOW64; Trident/5.0)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: sti til CSS-fil og billeder blandes

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 12. maj 2014 22:59

Hvor har du placeret css-filen på din egen computer? Og har du flyttet rundt med den efter, du oprettede filen? Og endelig, har du manuelt angivet stien CSS-Filer/typografi.css i kildekodevisning?

Den skulle gerne placeres i samme undermappe på serveren, som den befinder sig i på din computer.
Mvh. Kim

HenrikM

Indlægaf HenrikM » man 12. maj 2014 23:14

Hej
Nej, jeg har ikke CSS-filerne liggende på min egen PC. De ligger kun på serveren.
Nej, jeg har ikke flyttet rundt med den.
Ja, jeg har manuelt lavet stien CSS-Filer/typografi.css.

Alt er lavet med teksteditor direkte på server. Det er jeg blevet træt af og vil derfor bruge Kompozer.
HTML-filen henter jeg først ned, editerer i den og publicerer den. Nye billeder vil derfor ligge på PC-en når der publiceres. Jpg-filer uploades sammen med html-filen, men i den undermappe som så også påvirker stien til CSS-filerne.

Henrik

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 12. maj 2014 23:28

Jeg vil tro, at KompoZer bliver forvirret, fordi den ikke kan finde CSS-filen. Opret en undermappe med navnet CSS-Filer i mappen med dine HTML-filer, og placér en kopi af CSS-filen i den.

Du bør nok gøre det samme med de billeder, du har liggende på serveren. Ellers risikerer du måske det samme problem med dem.
Mvh. Kim

HenrikM

Indlægaf HenrikM » tirs 13. maj 2014 00:11

Hej

Nu har jeg genskabt mappestrukturen på min PC. Problemet er der stadig.

Jeg åbner en html-fil på PC-en og indsætter et billede som kun ligger i PC-ens billedmappen.

Hvis jeg publicerer html-filen uden flueben i "include images and other files" er stien til css-fil og til jpg-fil korrekt, men så kommer billedet ikke med op.

Hvis publicerer html-filen med flueben kommer billedet med op, men stien til css-filen bliver forkert.

Løsningen kunne naturligvis være at fjerne flueben, publicerer html-fil og uploade jgp-fil manuelt, men det kan da vist ikke være meningen.

Henrik

Henrikm

Indlægaf Henrikm » tirs 13. maj 2014 01:32

Det så ellers ret lovende ud med Kompozer, men...

Jeg har nejet mig for programmets begrænsninger og samlet Css-filer og Jpg-filer i en og samme mappe.
Når jeg nu indsætter et jpg-billede og oploader bliver CSS-filen hærget

Start af css-fil før upload:
html, body, p {
font-family:Verdana, sans-serif;
font-size: 12pt;
font-weight:normal;
color:black;
margin:0px;}

Start af css-fil efter upload:
Jeg har fjernet de underlige tegn, da de ødelagde vores feed til forummet, Kim Ludvigsen.

Henrik

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. maj 2014 07:13

Meget underligt. Hvad er adressen til din hjemmeside? Jeg prøve at hente filerne og se, om jeg kan genskabe problemet.

Fortæl også lige, hvilken version af KompoZer du bruger.
Mvh. Kim

HenrikM

Indlægaf HenrikM » ons 14. maj 2014 04:56

Hej
Adressen er
http://www.klappersangerne.dk Jeg arbejder med filen test.html test1.html test2.html og sitet ligger hos one.com

KompoZer version: 0.7.10 (20070831)

Den sidste del af problemet kan jeg ikke genskabe nu et døgn efter, altså css-filen bliver ikke længere fyldt med underlige tegn.

Det oprindelige problem eksisterer dog fortsat:

Ændres til

Jeg forstår ikke rigtig tanken bag forslaget om at genskabe serverens mappestruktur på PC-en for at undgå at KompoZer bliver forvirret.

Er arbejdsgangen denne: udviklingen af sitet foretages på PC-en og derefter uploades til serveren?
Vi er flere som fremover skal vedligeholder indholdet, derfor vil jeg meget gerne have at alle ajourfører på serverfilen og ikke på den lokale PC-fil.
Det vil helt sikkert skabe problemer når A overskriver B's rettelser.

Endelig tre spørgsmål om DOCTYPE:
1. Er det korrekt at KompoZer kun tillader valg mellem to typer een xhtml 1.0 og een html 4.01?

2. Hvis jeg vælger xhtml kan man kun finde html-filer ved at vælge Chose Files --> All Files

3. Kan man ikke arbejde med html 5 i KompoZer?

Tak for hjælpen indtil nu
Henrik Mogensen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 14. maj 2014 08:56

HenrikM skrev: Hej
Det oprindelige problem eksisterer dog fortsat:

Ændres til

Jeg kan ikke genskabe problemet. Testsiderne har som udgangspunkt stien GrafikCSS-Filer/typografi.css, og den ændres ikke hos mig. Når jeg prøver at redigere i index.html, så ændres den heller ikke, men forbliver CSS-Filer/typografi.css.

HenrikM skrev: Jeg forstår ikke rigtig tanken bag forslaget om at genskabe serverens mappestruktur på PC-en for at undgå at KompoZer bliver forvirret.

Det er nok mig, der har været forvirret. Jeg troede, du havde downloadet sitet og så arbejdede på det lokalt for så at uploade igen. Men jeg kan forstå, at du har brugt Åbn websted-funktionen til at åbne siden direkte i KompoZer, og så giver det ikke mening at genskabe mappestrukturen lokalt.

HenrikM skrev: Er arbejdsgangen denne: udviklingen af sitet foretages på PC-en og derefter uploades til serveren?

Man kan begge dele, men når I er flere til at arbejde på siderne, er det naturligvis en fordel at arbejde direkte på serveren.

HenrikM skrev: Endelig tre spørgsmål om DOCTYPE:
1. Er det korrekt at KompoZer kun tillader valg mellem to typer een xhtml 1.0 og een html 4.01?

Ja, det er et gammelt program, og der udvikles ikke længere på det.

HenrikM skrev: 2. Hvis jeg vælger xhtml kan man kun finde html-filer ved at vælge Chose Files --> All Files

Her kan jeg ikke helt følge, hvad du gør. Men eftersom de har samme filtype, burde du kunne finde begge.

HenrikM skrev: 3. Kan man ikke arbejde med html 5 i KompoZer?

Det troede jeg egentlig ikke, man kunne, fordi programmet er fra før, HTML5 blev indført, og fordi KompoZer normalt vil forsøge at rette, hvad det betragter som ugyldig kode. Da jeg læste ovenstående og ved et tjek kunne se, at jeres forside er HTML5, troede jeg, at det var årsagen til problemerne. Men det er det ikke. Hvis du åbner en HTML5-fil, får du lov at arbejde på den, uden at KompoZer prøver at ændre den.

Prøv dette:
Indlæs forsiden i KompoZer, lav nogle rettelser på den i form af en ændring af CSS-kode, indsættelse af billede og ændring af tekst, så det svarer til, hvad I måske normalt vil ændre af ting.

Overfør så siden via Filer => Overfør som => husk at angive et nyt filnavn i feltet filnavn på fanen Overfør, så du ikke får overskrevet forsiden.
Mvh. Kim

HenrikM

Indlægaf HenrikM » man 19. maj 2014 21:07

hej
Jeg har været off-line et par dage - herligt

Problemet med at Kompozer indsætter sti til grafik i linket til css-filer har jeg fortsat.
Dety synes som Kim ikke har dette problem, så forklaringen ligger nok i at vi ikke gør tingene på samme måde.

Jeg vil derfor anskaffe Kim's hæfte om KompoZer og følge det, så forsvinder fejlen forhåbentligt.

Tak for hurtig og omsorgsfuld hjælp.

Henrik Mogensen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 19. maj 2014 21:49

Hej Henrik

Hæftet er nok ikke til hjælp med dit problem. Prøv at fortælle, hvordan du åbner en side, hvordan du redigerer den, og hvordan du gemmer/uploader den.

Altså, trin for trin, hvad du klikker på. Redigeringsdelen er ikke så interessant, der vil jeg blot gerne vide, om du foretager al redigering i KompoZer, eller om du også redigerer i filerne manuelt.
Mvh. Kim