KompoZer / Nvu » html-tilføjelse

flemmings

html-tilføjelse

Indlægaf flemmings » man 2. jun 2014 20:36

Nærmest tilfældigt opdager jeg, at adressen på alle mine undersider (til mardi.dk) har tilføjelsen html - kan det undgås? Og hvordan? Jeg tror ikke, det altid har været sådan. mvh. Flemming

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/34.0.1847.137 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: html-tilføjelse

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 2. jun 2014 21:06

Der findes et par muligheder til at undgå det, men det er ikke noget, du har haft benyttet dig af.

Metoderne til at undgå det kan være at bruge et serversidesprog, fx PHP eller ASP, og/eller kode i en særlig fil, der hedder .httaccess.

Eller du kan placere de enkelte sider i hver sin undermappe og så navngive dem alle index.html. Hvis du fx laver en mappe med navnet genealogi og i den placerer genealogi.html, som du så omdøber til index.html, så vil siden kunne hentes med: http://mardi.dk/ genealogi (mellemrum indsat for at undgå klikbart link, Kim Ludvigsen). Men så skal du også have ændret stien til din CSS-fil og til dine billeder. Det er næppe besværet værd blot for at slippe for at se på ".html" i adressefeltet.
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » man 2. jun 2014 21:25

Nej, du har nok ret - det er ikke bøvlet værd. Godt at høre det. mvh. Flemming

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tirs 3. jun 2014 07:11

Du kan gøre det ved at lave en .htaccess fil i roden af din hjemmeside.

Tror du kan gøre det med RewriteCond og RewriteRule men er ikke så meget inde i det.

Men hvis du ikke har ændret på din hjemmeside så har det formodentligt altid være sådan.
Det kan være du ikke har lagt mærke til .html fordi windows som standard skjuler filendelsen.