KompoZer / Nvu » UL udenfor TABLE

JAS

UL udenfor TABLE

Indlægaf JAS » fre 13. jun 2014 14:03

Jeg oprettede en tabel og ville skrive en tekst formateret med punktopstilling indei tabellen.
Men overraskende nok blev denne punktopstilling lavet sådan at "kanonkuglerne" blev sat udenfor tabellen.
[img]http://content.screencast.com/users/jansoz/folders/Jing/media/400c6c8a-c787-4535-8008-4f06e143ca14/2014-06-13_1359.png[/img]
Jeg prøvede det samme i Dreamweaver, og her fik jeg det forventede resultat, at både punktopstilling og talliste blev skrevet indei tabellen.
Er det en bug?

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/35.0.1916.114 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: UL udenfor TABLE

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 13. jun 2014 15:19

Må jeg spørge, hvorfor du vil placere en tabel i en liste? Måske der er en anden måde at opnå det ønskede resultat.

Jeg er ikke sikker på, om det er gyldig kode med en tabel i en liste. Hvis det ikke er, så vil visningen afhænge helt af, hvordan de enkelte browsere (og HTML-redigeringsprogrammer) har lyst til at vise resultatet. Hvilket vil sige, at du ikke kan vide, hvordan brugeren vil få vist siden.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » man 16. jun 2014 09:22

Hej Kim. Tak for dit svar, men du misforstår: Det er omvendt, jeg ønsker at lave en punktopstilling inde i tabellen. Dette kan uden problemer laves med Dreamweaver (og naturligvis også "manuelt" med fx Notepad), men åbenbart ikke med KompoZer.

Kim Ludvigsen skrev: Må jeg spørge, hvorfor du vil placere en tabel i en liste? Måske der er en anden måde at opnå det ønskede resultat.

Jeg er ikke sikker på, om det er gyldig kode med en tabel i en liste. Hvis det ikke er, så vil visningen afhænge helt af, hvordan de enkelte browsere (og HTML-redigeringsprogrammer) har lyst til at vise resultatet. Hvilket vil sige, at du ikke kan vide, hvordan brugeren vil få vist siden.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 16. jun 2014 10:19

I billedet med din kode, har du både en liste uden om tabellen og en inde i tabellen.

Som nævnt er problemet ikke så meget KompoZer kontra Dreamwweaver, men mere hvordan de forskellige browsere vil fortolke koden. Det kan fx tænkes, at Dreamweaver viser siden, som den vil se ud i Internet Explorer, mens KompoZer viser siden, som den vil se ud i Firefox.

Uanset hvad, så kan man placere "kanonkuglerne" ved hjælp af CSS. Hvis du har mulighed for at uploade en prøveside, og så forklare, hvordan du vil have det til at se ud, så er det nemmere at tjekke i de forskellige browsere og så give dig en præcis vejledning til, hvordan koden skal være for at virke ens i dem.
Mvh. Kim

JAS

Indlægaf JAS » tirs 17. jun 2014 13:27

Hej Kim
Jeg har lavet en lille video som viser sagen:

http://screencast.com/t/a3db78k8hGx

Min opfattelse er at Dreamweaver laver det rigtigt, også som man kan forvente det, mens KompoZer laver det forkert.

Jeg har også testet det i en online editor hos Moodle (v. 2.7), og den fungerer også forventeligt.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 17. jun 2014 13:50

Jeg ved ikke, hvorfor det går galt hos dig, hos mig virker det fint:

kompozer.png
kompozer.png (3.68 KiB) Vist 5076 gange

Prøv at slette den for meget indsatte liste manuelt i kildekodevisning ved at slette <ul><li> før <table ...> og ligeledes </li></ul> efter </table>. Det må være dem der driller. Jeg får dem ikke indsat her.
Mvh. Kim