KompoZer / Nvu » Hvilken KompoZer skal man vælge?

DanH

Hvilken KompoZer skal man vælge?

Indlægaf DanH » tirs 12. aug 2014 11:18

Hej alle.

Jeg kan se der ligger to udgaver ude, 0.7.10 og 0.8b3

Hvilken af disse skal jeg vælge til Win8 64-bit ? Og hvorfor ..? :)

Mvh DanH

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/36.0.1985.125 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Hvilken KompoZer skal man vælge?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 12. aug 2014 18:41

Begge versioner er 32-bit, men eftersom programmet alligevel ikke bruger så meget RAM, betyder det ikke noget, om det er 32- eller 64-bit.

Forskellen på de to udgaver er, at 0.8b3 retter nogle fejl, som findes i 0.7.10. Desværre er der i stedet indført nogle andre fejl i forbindelse med nogle ændrede funktioner. Det er svært at sige, hvilke fejl som vil have den største betydning for dig.

Umiddelbart vil jeg anbefale 0.7.10. Her er fejlen især, at der kan opstå problemer ved overførsel af hjemmesider med den indbyggede sitemanager. Skulle du løbe ind i den fejl, er det ikke værre, end at du kan overføre med et FTP-program eller via et netværkssted i Windows.

En fordel ved 0.7.10 er, at du kan finde en brugermanual på dansk på nettet:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php

Jeg kan ikke på stående fod huske fejlene i 0.8b3, men de har vist noget med CSS-koder at gøre.
Mvh. Kim

DanH

Indlægaf DanH » ons 13. aug 2014 06:59

Hej Kim, og tak for svaret.

Det er snak om nogle helt enkle netsider i html, og der bruges hverken indbygget sitemanager (jeg bruger Total Commander) eller CSS.

Fruen har imidlertid lastet ned og indstalleret 0.8b3, og kan godt se forskel på den og manualen til 0.7.10.

Bliver egentlig KompoZer videreudviklet, eller er det stop, ved du det?

Mvh DanH

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 13. aug 2014 09:19

Der bliver desværre ikke længere videreudviklet på programmet.

Oprindeligt hed programmet Nvu. Ham der lavede det har lavet et nyt program, Bluegriffon (http://bluegriffon.org/). Jeg ved ikke, hvordan det program er i dag, men i starten var det ikke bedre end KompoZer. Vi fravalgte i sin tid at oversætte og anbefale det i stedet for KompoZer.

Nvu indeholdt en række fejl, som blev rettet af en anden programmør, som samtidig omdøbte programmet til KompoZer. Han havde planer om en mere gennemgribende omskrivning for at rette flere fejl og samtidig indføre nye funktioner. Version 0.8b3 var første forsøg herpå, men så fik han fast arbejde hos Mozilla, og siden har han ikke haft tid.
Mvh. Kim