KompoZer / Nvu » 404-fejl

flemmings

404-fejl

Indlægaf flemmings » lør 3. jan 2015 15:11

Hvis man bruger Googles webmasterværktøjer, løber man snart ind i en irriterende fejl, for gamle og for længst nedlagte adresser bliver ved med at optræde som 404-fejl. I årevis!

Nu har jeg fundet ud af, at jeg bare kan lade dem ligge på min server (hedder det vist), men her er en pudsig én, som jeg ikke kan tackle:

Her i Forum ville jeg nemlig engang vide, om jeg kunne omdøbe mardi(.)dk(/)genealogi.html til mardi(.)dk(/)genealogi (jeg har forfalsket adresserne lidt, så google ikke igen finder en 404-fejl).
Og minsandten om ikke google nu bliver med med at fortælle mig, at adressen uden html ikke findes.

Kan jeg omdirigere den på simpel vis, for jeg orker næsten ikke noget kompliceret i den sammenhæng?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/39.0.2171.95 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: 404-fejl

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 3. jan 2015 15:30

flemmings skrev: Hvis man bruger Googles webmasterværktøjer, løber man snart ind i en irriterende fejl, for gamle og for længst nedlagte adresser bliver ved med at optræde som 404-fejl. I årevis!

Mon ikke, der et eller andet sted er et link til siderne? Hver gang Google finder sådan et link, bliver det fulgt, og det resulterer så i en 404-fejl. Hvis du ikke kan se en referrer-side i Googles webmasterværktøjer, så prøv at søge på en af de pågældende adresser på Googles søgetjeneste, så finder du måske ud af, hvem der linker til siden.

flemmings skrev: Her i Forum ville jeg nemlig engang vide, om jeg kunne omdøbe mardi(.)dk(/)genealogi.html til mardi(.)dk(/)genealogi (jeg har forfalsket adresserne lidt, så google ikke igen finder en 404-fejl).
Og minsandten om ikke google nu bliver med med at fortælle mig, at adressen uden html ikke findes.

Det kan godt være, at du har spurgt, men du har vist aldrig fået lavet ændringen. Du får en fejlmelding, fordi adressen uden html ikke eksisterer. Det er ikke en fejl fra Googles side.

Det er ikke helt nemt at ændre, så du slipper for html, så medmindre det går dig meget på at se de fire bogstaver, så vil jeg anbefale, at du lader det være som det er nu.
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » lør 3. jan 2015 15:41

Hej Kim. Jo, linket til mardi(.)dk(/)genealogi er fra siden her: forum.mozilladanmark.dk kan jeg se i webmasterværktøjer. Så bare det at jeg engang har spurgt dig, får google til at henvise til en 404-fejl i årevis, fordi siden jo af gode grunde ikke findes.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 3. jan 2015 16:04

Så er det jo så dejligt nemt at rette op på problemet. Jeg har rettigheder til at rette i indlæg her i forummet, så jeg kan ændre linket.

Giver Google dig et link til den præcise side, hvor adressen findes? Ellers fortæl mig, hvilken adresse det er.
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » lør 3. jan 2015 16:14

Det er siden her:
viewtopic.php?f=6&t=10678
men vist også et par andre sider, du ikke har indflydele på, men som har linket til ovennævnte side.
mvh.
Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 3. jan 2015 16:29

Linket er hermed ændret. Det vil nok tage lidt tid, før ændringen slår igennem hos Google, måske op til nogle uger.
Mvh. Kim