KompoZer / Nvu » hvordan laver man et login

funkydragons

hvordan laver man et login

Indlægaf funkydragons » søn 13. aug 2006 17:05

jeg har ssiddet en hel dag og læst om php og nu fatter jeg bare endnu mindre har hørt at man også kan bruge java any ways så skal jeg bare lave et fælles nick og pass så det irriterer mig meget at jeg fatter hat af det
plzz hjælp mig er totally lost

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: hvordan laver man et login

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 13. aug 2006 17:15

funkydragons skrev: plzz hjælp mig er totally lost

Jeg er også lost. Kan du prøve at forklare lidt nærmere, hvad du gerne vil?

Vil du lave en hjemmeside med login, så kun dem med brugernavn og adgangskode kan komme ind?
Mvh. Kim

sjelle

login

Indlægaf sjelle » ons 22. nov 2006 21:34

Er totalt lost to skal lave login så kun brugere kan komme ind på siden og sådan skal også have lavet en chat men ved ikke hvordan kan en hjælpe ? :?:

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: login

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 22. nov 2006 22:20

sjelle skrev: Er totalt lost to skal lave login så kun brugere kan komme ind på siden og sådan skal også have lavet en chat men ved ikke hvordan kan en hjælpe ? :?:

Der er flere forskellige måder at beskytte en hjemmeside med adgangskode. Og nogle er mere sikre end andre. Det allernemmeste er at lave en side med et "hemmeligt" filnavn, fx skjultside.html. Man skal så lade være med at linke til siden, og kun fortælle adressen til dem, der skal have adgang.

Man kan lave noget i JavaScript, der fungerer stort set på samme måde, men hvor man kommer ind via en loginside.

Det mest sikre er, hvis man har adgang til en såkaldt serverside-teknologi. Det vil sige et scriptsprog på serveren. Her skal du først og fremmest finde ud af, hvilke scriptsprog serveren giver adgang til, og så kan du finde en passende løsning her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp

Med hensyn til chat, så er det nok nemmest at finde et sted, der tilbyder den slags gratis. Problemet er så blot, at du ikke selv har styr på chatten. Lukker tjenesten, er din chat væk.

Ellers skal du have lavet noget i et scriptsprog på serveren. Der findes masser af gratis script, men de kan være svære at sætte op, og også her afhænger dine muligheder af det scriptsprog serveren understøtter.
Mvh. Kim

sofiesl

Indlægaf sofiesl » søn 10. apr 2011 15:46

Kim Ludvigsen skrev:
sjelle skrev: Er totalt lost to skal lave login så kun brugere kan komme ind på siden og sådan skal også have lavet en chat men ved ikke hvordan kan en hjælpe ? :?:

Der er flere forskellige måder at beskytte en hjemmeside med adgangskode. Og nogle er mere sikre end andre. Det allernemmeste er at lave en side med et "hemmeligt" filnavn, fx skjultside.html. Man skal så lade være med at linke til siden, og kun fortælle adressen til dem, der skal have adgang.

Man kan lave noget i JavaScript, der fungerer stort set på samme måde, men hvor man kommer ind via en loginside.

Det mest sikre er, hvis man har adgang til en såkaldt serverside-teknologi. Det vil sige et scriptsprog på serveren. Her skal du først og fremmest finde ud af, hvilke scriptsprog serveren giver adgang til, og så kan du finde en passende løsning her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp

Med hensyn til chat, så er det nok nemmest at finde et sted, der tilbyder den slags gratis. Problemet er så blot, at du ikke selv har styr på chatten. Lukker tjenesten, er din chat væk.

Ellers skal du have lavet noget i et scriptsprog på serveren. Der findes masser af gratis script, men de kan være svære at sætte op, og også her afhænger dine muligheder af det scriptsprog serveren understøtter.

Altså jeg fatter ikke lige det sidste hvor laver man så det der chat og login henne? Altså jeg vil gerne lave sådan en men hvor/hvilken side skal jeg klikke ind på hvis jeg gerne vil lave en gratis?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 10. apr 2011 16:51

sofiesl skrev: Altså jeg fatter ikke lige det sidste hvor laver man så det der chat og login henne? Altså jeg vil gerne lave sådan en men hvor/hvilken side skal jeg klikke ind på hvis jeg gerne vil lave en gratis?

Det er to forskellige ting. Login kan du læse om på http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp, hvor du endda kan finde færdige scripts, der er lige til at bruge (omend det stadig er lidt nørdet).

Med hensyn til chat kan du prøve at søge på Google med søgeord som chat script - Du vil så få en række sider, hvor du kan downloade den slags. Du skal dog allerførst finde ud af, hvilken type serversidescripts dit abonnement på webhotellet understøtter. Det er typisk enten PHP eller ASP.

Jeg ved ikke, om andre kan anbefale et bestemt script, selv har jeg ikke prøvet den slags, så jeg kan ikke.
Mvh. Kim

Jesper FM

Indlægaf Jesper FM » man 10. mar 2014 11:16

Hej jeg har noget alla det samme problem, og er helt blank når det kommer til at lave hjemmesid, koder og den slags...
jeg har lavet en hjemmeside på www.123hjemmeside.dk som os der ikke er født med en pc´er under armen, kan finde ud af... og her ville jeg også rigtig gerne lave et felt med enten en knap eller link til en anden side, hvor man så vil blive spurt om et bruger navn og en adgangs kode, som så giver adgang til et Word.dok. som kun skal kunne læses af min sides medlemmer. kan nogen hjælpe mig her? :-)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. mar 2014 11:50

Jeg kender ikke 123hjemmeside, så jeg ved ikke, hvad der kan lade sig gøre hos dem. Hvis du kan få lov at rode med koden bag siden, så kan du bruge metoderne på hjemmesideskolen, se ovenfor.

Hvis ikke dokumentet er tophemmeligt, er der dog en meget nemmere metode, hvor du helt slipper for at rode med koder til hjemmesider:

I stedet for at give brugerne en adgangskode, skal du blot give dem navnet på dokumentet, evt. som et link i en mail. Navnet skal så bare være et, som fremmede ikke kan gætte, fx 1hx3y-mit-hemmelige-dokument.doc. Og dem med linket eller navnet skal så bare vide, at de ikke må offentliggøre det på internettet - ellers finder Google det, og så er det ikke hemmeligt mere.
Mvh. Kim