KompoZer / Nvu » http://oz7t.homepage.dk

ole hasselbalch

Geografisk sted: Ballerup

http://oz7t.homepage.dk

Indlægaf ole hasselbalch » fre 25. jan 2008 12:09

Som i ser kører hjemmesiden korrekt efter disse ændringer men jeg undrer mig lidt.
ole
Hvordan lægger jeg en wav afspilning ind i kompozer

synes ikke <bgsound src=muhe.wav"> vil virke

det er en hjemmeside jeg har liggende på min linuxkomputer. Den kan findes ved at taste min anden hjemmeside http://olehasselbalch.homepage.dk
gå ned til det grønne i min linuxserver server er grønt
ole

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: http://oz7t.homepage.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 25. jan 2008 17:57

Som nævnt tidligere er koden bgsound ikke en del af html-standarden, så den virker ikke i alle programmer (den virker ikke i Firefox). Og Mozilla-koden embed er heller ikke en del af standarden, og den virker ikke i Internet Explorer.

Og du bør ikke bruge wav, medmindre det er en meget kort lyd. Brug i stedet mp3, som fylder betydeligt mindre. Du bør i det hele taget tænke dig om, inden du bruger lyd, for det er ikke sikkert, den besøgende vil bryde sig om pludselig at få stukket en brølende ko i ørene, mens vedkommende måske sidder og lytter til de lydsvage passager i et stykke klassisk musik.

Hvis du stadig gerne vil have lyd på siden:

Jeg arbejder så småt på at lave en side om, hvordan man får lyd og video på sin hjemmeside, men den er nok først færdig sidst i februar. Siden kommer til at indeholde en masse eksempler og forklaringer. Nedenstående er blot et hurtigt eksempel på inkludering af en mp3-lyd. Den skal måske ændres alt efter dit behov.

<object classid="clsid:6BF52A52-394A-11D3-B153-00C04F79FAA6" width="400" height="32" id="minmp3">
<param name="URL" value="muh.mp3">
<PARAM NAME=autostart VALUE=false>
<!--[if !IE 6]>-->
<object data="muh.mp3" type="audio/mpeg" width="400" height="20">
<PARAM NAME=autoplay VALUE=false>
</object>
<!--[endif]-->
</object>

Ovenstående er til mp3, der skal lavet en del om, hvis der skal bruges wav. I så fald må du lige vende tilbage.

Koden viser en afspiller, hvor brugeren kan starte eller slukke for lyden. Hvis der ikke skal vises en afspiller, så skal du ændre værdierne width og height til "0". Koden starter ikke lyden automatisk, den skal startes af brugeren. Hvis den skal startes automatisk, skal du slette linjerne:
<PARAM NAME=autostart VALUE=false>
<PARAM NAME=autoplay VALUE=false>

Du indsætter koden ved at placere markøren et ønsket sted i din side i KompoZer. Klik på menupunktet Indsæt => HTML => indsæt koden i dialogboksen => klik på Indsæt. Du vil ikke kunne høre lyden, før siden åbnes i en browser. Du vil heller kunne kunne se afspilleren, men blot en markering af, hvor den vil være.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 25. jan 2008 18:02

Lige en tilføjelse: Du skriver på din hjemmeside: "Forresten er det ikke alle browsere der understøtter et fast baggrundsbillede!!! FIREFOX gør det f.eks ikke medens EXPLORER og OPERA klarer det. "

Du må have gjort noget forkert, Firefox understøtter skam faste baggrundsbilleder. Fortæl evt., hvilket side du har forsøgt på - og hvilket program du har lavet siden i.
Mvh. Kim

ole hasselbalch

Geografisk sted: Ballerup

Lyd i kompozer KimLudvigsen

Indlægaf ole hasselbalch » lør 26. jan 2008 00:09

Tak for hurtigt svar. Den tilsendte source er med held afprøvet. Det med baggrundsbillede!!! Jeg har på min Linux en gammel hjemmeside (mit første forsøg) et baggrundsbillede med nogle køer. I explorer står billedet fast medens resten af billederne kan bevæges over dette billede. Det ville programmet ikke gøre i firefox og opera. Jeg er stadig novice hvad hjemmeside angår. Det bliver sikker ikke sidste gang jeg kommer
med spørgsmål her. Jeg er snart 72 så man reagerer ikke
så hurtigt mere.

I alle tilfælde tak for svaret.
Ole Hasselbalch

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Lyd i kompozer KimLudvigsen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 26. jan 2008 00:54

ole hasselbalch skrev: I explorer står billedet fast medens resten af billederne kan bevæges over dette billede. Det ville programmet ikke gøre i firefox og opera.

Jeg kan forestille mig, at du har lavet siden i et program, der laver forkert kode. Firefox kan sagtens vise stillestående billeder. Prøv fx at se denne side i Firefox:
http://webdesign101.dk/navigation/index.php

Jeg kan desværre ikke sige, hvad der præcist går galt med billedet på din side, eftersom jeg ikke kan se siden og dermed koden. Men hvis du vil lave et fast baggrundsbillede i KompoZer, så gøres det således:

Højreklik på <body> nederst til venstre i KompoZers vindue, og vælg Inline stil. Klik på fanen Baggrund. Vælg et baggrundsbillede (hvis du ikke allerede har et), og så det magiske øjeblik: fjern fluebenet ud for Billedet ruller med siden.

Ovenstående er, hvis du laver siden på samme måde som i en almindeligtekstbehandler som fx Word. Bruger du stilark, skal du i stedet bruge css-editoren til at vælge baggrundsbillede og fjerne flueben.

ole hasselbalch skrev: Jeg er snart 72 så man reagerer ikke så hurtigt mere.

Det er da imponerende, at du giver dig i kast med at lave hjemmesider. Der et mange - også betydeligt yngre - som ikke tør give sig i kast med den slags.
Mvh. Kim

olehasselbalch

olehasselbalch.homepage.dk

Indlægaf olehasselbalch » fre 7. dec 2012 23:04

Kære Kim Jeg leger stadig, og kan fortælle dig at ubuntu kører utroligt godt som virtuel i windows 7 bruger vmware og har megegen glæde af det.
Prøv lige olehasselbalch.homepage.dk og se de tre odt filer du kan læse der. Jeg er nu 77 men endnu mere aktiv. Tak for rosen for adskillige år siden. Har forresten megen glæde af teamviewer hvor jeg har hjulpet adskillige i udlandet.
Hvis du svarer, så send venligst svaret direkte til olehasselbalch@gmail.dk men du må gerne give andre gode ideer ud fra det jeg nu har skrevet til dig

Venligst ole

olehasselbalch

grafik i ubuntu

Indlægaf olehasselbalch » fre 7. dec 2012 23:25

Kære Kim. Jeg har sendt dig lidt, men ved du noget konkret om grafikprogrammering i Ubuntu. Jeg søger med lys og lygte efter een der måske kan hjælpe mig lidt. et er lykkedes mig at lave et meget simpelt helloworld i grafik, men jeg er gået totalt i stå. Ville gerne lave f.ek en lille rude hvori der står : Læg tal sammen efter indtastning tryk på q Det er lykkedes mig uden grafik i gcc. Til og med et program hvor jeg kan styre min sender med toner . Kender du nogen der kan give mig et skub? jeg har forsøgt mig med GLADE men fatter ikke en pind

Venligst Ole Hasselbalch

olehasselbalch@gmail.com
Ole

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 8. dec 2012 00:45

Hej Ole

Det må da have taget dig nogen tid at lave de odt-dokumenter, især det med Linux.

Kan du forklare lidt nærmere, hvad du tænker på med grafikprogrammering? Jeg forstår ikke, hvad det er, du vil lave.

Kender du programmet GIMP? Det følger vist med i de fleste Linux-distributioner, og det findes også til Windows. Jeg ved dog ikke, om du kan bruge det til dit formål, da jeg som sagt ikke forstår, hvad det er, du vil lave.
Mvh. Kim

ole_h

Indlægaf ole_h » søn 9. dec 2012 22:57

Takker for den fine hjælp man får af Kim. Er nu på andet i gang med at forsøge mig med grafisk programmering. F.eks en lille regnemaskine eller noget ligende. Er der nogle der kan give mig et par startfiduser.Venligst og tak til Kim Ludvigsen

Ole hasselbalch olehasselbalch@gmail.com