KompoZer / Nvu » Nvu på dansk - testpakke

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Nvu på dansk - testpakke

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 3. maj 2005 16:22

Mens vi venter på oprettelsen af Nvu-sider og -forum, poster jeg liger her.

Jeg har nu en test-udgave klar af den danske Nvu. Den kan hentes på.
http://kimludvigsen.dk/da-DK.xpi

Det er selvfølgelig på eget ansvar at installere den, men den virker fint her på Nvu 1.0 PR til Windows og på Nvu 0.9 til OS/2 (hvis de to andre OS/2-brugere nu skulle læse med her).

Jeg vil meget gerne have tilbagemeldinger om stavefejl, forkert oversatte tekster osv. Også gerne om problemer med tastaturgenvejene, for eksempel hvis der er flere ens genveje i en menu, eller hvis der er brugt bogstaver som ikke indgår i menunavnet. Der er en del af den slags fejl i Mozilla-pakken, som er brugt som udgangspunkt for oversættelsen.

Og en STOR tak til oversætterne af Mozilla-pakken, det gjorde arbejdet noget nemmere! Og ditto til Firefox-oversætteren - jeg har også stjålet fra Firefox arme og ben.

Jeg har i vidt omfang bibeholdt oversættelser fra Mozillapakken for at gøre det nemmere for brugere som skifter program. Der er dog enkelte undtagelser.

Jeg har fjernet alle é-er. Og jeg har ikke kun gjort det i menupunkterne men generelt, fordi det var nemmere med søg/erstat end at skulle opspore dem alle manuelt og differentiere mellem menupunkt eller tekst i en dialogboks.

Jeg kalder tag for tags i stedet for mærker, og jeg kalder anchor for anker i stedet for linkmål.

Jeg har brugt "hentet" og "download" som vinden blæser, og hvad jeg syntes lød bedst i den pågældende situation. Jeg er dog ikke sikker på, at så mange af dem kan ses i Nvu (man skal oversætte en hel masse overflødige tekstfiler, dumt).

Kommentarer er velkomne til de valg og andre små afvigelser fra Mozilla-oversættelsen.

I programmet er det muligt at linke til et Nvu-forum. Er der faste regler eller udbredt modstand mod at linke til det danske forum? Det amerikanske virker mere som et udviklerforum, og det er måske ikke alle brugere som er så skrappe til engelsk. Der kan så laves en henvisning til det amerikanske forum på hjemmesiden/i forummet.

Og så et par oversættelser som jeg ikke kunne klare, kan nogen hjælpe?
Hvad hedder "gentag" (Redo), "Luk" (Close) og "Afslut" (Quit) på dansk i henholdsvis Linux og Mac? De tre ord er udskilt i platformsspecifikke filer, så jeg går ud fra, at der er forskel på oversættelsen.

Og i CSS-editoren kan man vælge forskellige kantstile - hvad hedder "groove" og "ridge" på dansk?

Mvh. Kim
Mvh. Kim

Sune Vuorela

Re: Nvu på dansk - testpakke

Indlægaf Sune Vuorela » tirs 3. maj 2005 16:59

On 2005-05-03, Kim Ludvigsen <mozilladanmark@kimludvigsen-dot-dk.no-spam.invalid> wrote:
Jeg har nu en test-udgave klar af den danske Nvu. Den kan hentes på.

Godt arbejde.

Måske skulle man overveje at installere det på sin linux og ve hvad der
sker ;)

--
Sune

Sune Vuorela

Indlægaf Sune Vuorela » tirs 3. maj 2005 17:22

On 2005-05-03, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
sker ;)

øhh.... hvordan installerer jeg den ?

--
Sune

Sune Vuorela

Indlægaf Sune Vuorela » tirs 3. maj 2005 17:43

sker ;)

øhh.... hvordan installerer jeg den ?

ahh... som extension.

Det ser relativt fornuftigt ud...

(tip nummer 11 er dog ikke særlig platformsuafhængigt - men det er
sikkert ikke en oversættelsesfejl)

og jeg kan ikke få den til at spille med de forskellige hjælpepunkter
der giver adgang til internettet, men det er vidst heller ikke
oversættelsesfejl ;)

--
Sune

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 3. maj 2005 19:48

Sune Vuorela skrev: (tip nummer 11 er dog ikke særlig platformsuafhængigt - men det er

Hvilket et er nummer 11? Jeg har ikke numre på her.

Sune Vuorela skrev: og jeg kan ikke få den til at spille med de forskellige hjælpepunkter
oversættelsesfejl ;)

Er det nogle bestemte af linksene, der ikke virker, eller dem alle?
Du skulle gerne få et advarselsvindue, hvorfra du kan klikke dig videre - det kræver dog, at du har angivet en standardbrowser i dit styresystem.
Mvh. Kim

Sune Vuorela

Indlægaf Sune Vuorela » tirs 3. maj 2005 19:51

On 2005-05-03, Kim Ludvigsen <mozilladanmark@kimludvigsen-dot-dk.no-spam.invalid> wrote:
(tip nummer 11 er dog ikke særlig platformsuafhængigt - men det er
Hvilket et er nummer 11? Jeg har ikke numre på her.

Den der fortæller noget med C:\ ....

og jeg kan ikke få den til at spille med de forskellige
hjælpepunkter
oversættelsesfejl ;)
Er det nogle bestemte af linksene, der ikke virker, eller dem alle?

Alle.

Du skulle gerne få et advarselsvindue, hvorfra du kan klikke dig
videre - det kræver dog, at du har angivet en standardbrowser i dit
styresystem.

Den fik jeg også - og trykkede "ja" - men så er noget åbenbart gået
galt. Gad vide hvordan jeg definerer en standardbrowser så nvu kan
forstå det.

--
Sune

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 3. maj 2005 21:20

Sune Vuorela skrev: Den der fortæller noget med C:\ ....

Min fejl. Jeg udvidede det oprindelige tip med en forklaring for at hjælpe Windowsbrugere, som ikke kender noget til startparametre. Mon ikke Linux-folket har tjek på den slags. Jeg tilføjer lidt om at i Windows...
Eller det er måske bedre at fjerne det, så Linux-folket ikke føler sig stødt?

Sune Vuorela skrev: Gad vide hvordan jeg definerer en standardbrowser så nvu kan forstå det.

Det er ikke Nvu, der skal forstå det - det er dit styresystem. Nvu sender blot adressen videre, og så er det styresystemets opgave at dirigere den videre til standardbrowseren. Jeg har ingen anelse om, hvordan man sætter den slags op i Linux, men jeg kan glæde dig med, at det virker i Windows - og OS/2. :lol:
Mvh. Kim