KompoZer / Nvu » Åbning af links på forskellige måde.

Louis

Geografisk sted: Sydsjælland, Danmark

Åbning af links på forskellige måde.

Indlægaf Louis » ons 1. jun 2005 20:26

Hej
Nogle der ved hvordan man får links til at åbne på forskellige måder med CSS. Fx. i nyt vindue eller samme ramme?
Mvh. Louis
Mail: louis@louis.dk
MSN: louis@louis.dk
Jabber: louis@jabber.dk
Registreret Linuxbruger nr.: 405248
FSF medlem nr.: #7287
FSFE medlem nr.: #1398

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Åbning af links på forskellige måde.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 1. jun 2005 21:11

Louis skrev: Hej
Nogle der ved hvordan man får links til at åbne på forskellige måder med CSS. Fx. i nyt vindue eller samme ramme?

Det gør du ikke med CSS, men med almindelig HTML. Således gør du:
Klik på Link-ikonen for at indsætte et link. Skriv tekst og linkadresse, og klik på Avanceret for at få åbnet Avanceret attributredigeringsvinduet. I rullemenuen under Attribut vælger du target, og du kan så vælge forskellige værdier i rullemenuen til højre. _blank åbner linket i et nyt vindue (hvis brugeren ikke har slået den slags fra). top, self og parent er til brug ved rammer.

Uden at have slået efter - jeg bruger ikke selv rammer - mener jeg, at self åbner i den samme ramme, som den linket befinder sig i, top åbner linket i en side uden rammer, og parent - kan jeg ikke lige huske.

Du kan også skrive et navn på en ramme i feltet. Har du for eksempel døbt den venstre ramme "menu", kan du få åbnet et link i den ved at skrive menu i feltet.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 1. jun 2005 21:22

Man kan som Kim siger endnu ikke bestemme det med CSS (men det kommer)

Så vidt jeg husker er det _blank _top _self og _parent, altså med understreg foran.

Jeg vil dog foretrække at du ikke bestemmer hvor siden skal åbnes, men lader brugeren selv bestemme det. Det er en dårlig vane mange hjemmesider har, med fx at åbne links til andre sider i nye vinduer.