KompoZer / Nvu » 553 Could not create file

mm

553 Could not create file

Indlægaf mm » ons 1. jun 2005 21:26

Hvad betyder ovenstående helt præcist? Først kunne den sagtens uploade filer, men nu kommer den med denne besked hver gang. Jeg ændrede i uploadstien, og så kom beskeden første gang. Derfor ændrede jeg tilbage til det oprindelige, men nu kommer beskeden alligevel. Hvorfor mon...?

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 1. jun 2005 21:39

Fra http://www.w3.org/Protocols/rfc959/A3_FTP_RFCs.html :

553 Requested action not taken.
File name not allowed.

Du har nok fået lavet et filnavn, som indeholder nogle ulovlige tegn (mellemrum, æ, ø, å?) eller er for kort eller for langt. Jeg kander ikke Nvu, men der må være en log et sted, hvor du kan se hvor det er den stopper.

mm

Indlægaf mm » ons 1. jun 2005 22:00

Nope...det tror jeg ikke. Jeg ændrede bare stien, så den så sådan her ud: ftp://ftp.host.dk/brugernavn/public_html/mappe/

Før var stien bare ftp://ftp.host.dk

Har det nogen stor betydning?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: 553 Could not create file

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 1. jun 2005 22:08

mm skrev: Jeg ændrede i uploadstien, og så kom beskeden første gang.

Har du forsøgt at angive en undermappe i uploadstien? Det er Nvu ikke så glad for. Prøv at nøjes med at angive selve ftp-adressen. Altså ikke ftp://ftp.minside.dk/mappe men ftp://ftp.minside.dk. FTP-serveren skulle gerne automatisk sende dig til din hjemmemappe, og undermapper under hjemmemappen vælges i stedet i dialogboksen overførsel.

Jeg tør ikke sige, hvorfor du får fejlen efter at have skiftet uploadadressen tilbage. Hvad sker der, hvis du laver en ny fil, og prøver at overføre den?

Tjek også overførselsindstillingen for den enkelte fil - den bliver i hvert fald husket. Som standard vises den kun første gang, du overfører en fil, men du kan få den vist hver gang. Åbn indstillingerne, vælg Generelt, og sæt flueben ud for Vis altid dialogboksen overførsel.... Prøv så at ændre stien i dialogboksen.
Mvh. Kim

mm

Indlægaf mm » ons 1. jun 2005 22:24

Njah, FTP-serveren finder desværre ikke selv undermappen, hvorfor jeg indikerede den i overførselsindstillingerne - hvilket Nvu, præcis som du skriver, åbenbart ikke er glad for.

Jeg skal vist lige tjekke programmet noget mere. Det ser jo ud til, at den automatisk opretter mapper på ens PC, der er en direkte kopi af, hvad der allerede ligger på FTP-serveren. Det er jeg ikke vant til - plejer at bruge Dreamweaver, men har ledt et stykke tid efter et alternativ, og Nvu ser ud til at være meget godt. Skal som sagt bruge noget tid på at sætte mig ind i det...kan fx. ikke engang finde ud af at ændre farverne på links endnu :roll:

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 1. jun 2005 22:38

mm skrev: Skal som sagt bruge noget tid på at sætte mig ind i det...kan fx. ikke engang finde ud af at ændre farverne på links endnu :roll:

Du kan gøre det på to måder:
Som almindelig HTML:
Menupunktet Formater -> Sidens titel og baggrund -> Brug brugerdefinerede farver, og vælg så de ønskede farver.

Med CSS:
Åbn CSS-editoren -> Marker stilarket (opret evt. først et stilark, hvis du ikke allerede har et) -> klik på Regel -> sæt mærke ud for stil tilføjet alle elementer af typen... -> skriv a i skrivefeltet -> klik på Opret stilregel. Klik på fanebladet Tekst, og vælg den ønskede farve og andre egenskaber for teksten.

Umiddelbart virker CSS-metoden mere besværlig, men det er den bedste at bruge i det lange løb, fordi det bliver meget nemmere at ændre layoutet senere.

Jeg arbejder på en trin for trin-guide til programmet, men det tager desværre noget tid, før den er færdig. Men spørg roligt løs her, hvis du støder på andre problemer.
Mvh. Kim

mm

Indlægaf mm » tors 2. jun 2005 14:05

OK. Jeg har ikke rigtig proevet at arbejde med CSS foer. Kender du en hjemmeside, hvor der er en god guide til at oprette et eksternt CSS layout? Det virker til at vaere det bedste at bruge.

Tak for hjaelpen indtil videre!

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 2. jun 2005 16:47

mm skrev: OK. Jeg har ikke rigtig proevet at arbejde med CSS foer. Kender du en hjemmeside, hvor der er en god guide til at oprette et eksternt CSS layout? Det virker til at vaere det bedste at bruge.

Det er det så absolut. Du kan læse og lære en masse om CSS på nedenstående to links. Desværre angiver de ikke, hvordan du arbejder med CSS i Nvu, men hvis du opretter et CSS-stilark manuelt, kan du importere det i Nvu og arbejde videre med det derfra.

http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp
http://html.dk/tutorials/css/

Og hvis du ikke allerede kender siden, får du lige et ekstra link til CSS Zen Garden. Det er en side, der demonstrerer, hvor stor en fordel det er at bruge CSS. Du kan finde flere hundrede meget forskellige og meget flotte sider på hjemmesiden, og det eneste, der er ændret på dem, er CSS-koden.
http://www.csszengarden.com/
Mvh. Kim