KompoZer / Nvu » CSS og russisk, kinesisk

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 10. mar 2009 02:08

Jeg er stadig ikke helt med på, hvad du vil. Men hvis det ser ok ud og du ikke kopierer grim kode med over, så er det sikkert helt fint.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » man 16. mar 2009 01:15

Hej igen

Det hele kører fint, men jeg vil gerne lave 3 linieskift mellem der sidste ord der hedder "udviklingsstøtte" og ordene "Hilsen Idemand Per Olesen".

Men det kan jeg ikke. Muligvis fordi der er 5 stk. diversebokse hvori der ikke står noget. Jeg har forsøgt at fjerne dem, samt sat ordene nedunder disse bokse som består af røde linier, men intet lykkes. De 5 bokse findes i øvrigt ikke på nogle af de andre sider.

Linieskiftet skal være som på den andre sprogs "forsider", og der er det ikke noget problem bare at trykke "enter" for at skubbe den nederste tekst nedaf.

Jeg tror jeg kan løse det ved f.eks. at kopiere micropaintings.php og lave den om til index.php men hvad siger du?

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 16. mar 2009 02:30

DonOlesen skrev: Det hele kører fint, men jeg vil gerne lave 3 linieskift mellem det sidste ord der hedder "udviklingsstøtte" og ordene "Hilsen Idemand Per Olesen".

Åbn siden i Kompozer og skift til kildekodevisning. Eller åbn siden i Notesblok.

Find og slet denne kode:

Kode: Vælg alt<p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"></p>
<p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"></p>
<p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"></p>
<div style="text-align: center;"></div>
<p style="margin-bottom: 0cm; text-align: center;"></p>

<p style="margin-bottom: 0cm;"><br>
</p>
<p style="margin-bottom: 0cm;" align="center">
<font color="#dc2300"></font></p><p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"><font color="#dc2300"></font></p><p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"><font color="#dc2300"></font></p><p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"><font color="#dc2300"></font></p><p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"><font color="#dc2300">Hilsen</font></p><p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"></p><p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"><font color="#dc2300"></font></p><p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"></p><p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"><font color="#dc2300">Idemand
Per Olesen</font></p>
<p style="margin-bottom: 0cm;"></p>

Og indsæt i stedet:
Kode: Vælg alt<div class="hilsen"><p>Hilsen<br>Idemand Per Olesen</p>

Tilføj en ny stilklasse med navet .hilsen i css-editoren med nedennævnte egenskaber, eller indsæt dette sidst i stilark.css med Notesblok:

Kode: Vælg alt.hilsen {
text-align:center;
color:#dc2300;
padding-top:50px;
padding-bottom:25px;
}

Du kan efterfølgende åbne siden i KompoZer og i css-editoren regulere på afstandene over og under hilsen-teksten ved at ændre indrykning i fanen Boks under stilklassen .hilsen.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » man 16. mar 2009 05:14

ok, nu har jeg gjort det og Hilsen Idemand Per Olesen er kommet længere ned, men hvordan laver jeg linieskift mellem Hilsen og Idemand Per Olesen?
Jeg har forsøgt med enter, men der sker ikke noget når jeg uploader.

Desuden kan jeg nu ikke længere gå tilbage til menupunktet Mikromalerier, når jeg er inde på alle sprogs sider med billeder af malerierne - Jeg klikker men der sker ikke noget og jeg forbliver på siden....f.eks. Myanmar.
Jeg kan gå fra alle andre sider og tilbage til menupunktet Mikromalerier men altså ikke når jeg er inde at se på malerierne. Hvad kan det skyldes?

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 16. mar 2009 10:00

DonOlesen skrev: ok, nu har jeg gjort det og Hilsen Idemand Per Olesen er kommet længere ned, men hvordan laver jeg linieskift mellem Hilsen og Idemand Per Olesen?

Der er da et linjeskift?

Enter burde virke, men ellers kig i koden, så vil du kunne se, at der er indsat en <br> mellem Hilsen og Idemand. Koden <br> laver et linjeskift.

DonOlesen skrev: Desuden kan jeg nu ikke længere gå tilbage til menupunktet Mikromalerier, når jeg er inde på alle sprogs sider med billeder af malerierne

Du har glemt at indsætte et link på menupunktet Mikromalerier.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » man 16. mar 2009 18:07

ok, ja nu virker det hele efter at jeg har linket til de landesider der ikke havde link til index.php, hvilket næsten alle ikke havde.

Desuden satte jeg koden <br> ind fordi den ikke var i min kode på index-filen og nu kan jeg på nettet se mellemrummet. Jeg erstattede <br> med en kode der hed <p> </p>

Når jeg i kompozer siger Åbn Fil kommer jeg ind i min mappe "Hjemmeside", men skal hver gang vælge alle filer. Kan jeg sætte kompozer til fast at åbne i "Alle filer" eller har det noget med Windows at gøre?

Og kan det passe at jeg ikke kan sige CTRL+SHIFT og markere og åbne flere filer på en gang, så jeg ikke skal åbne så mange gange?

MVH

Per
Senest rettet af DonOlesen man 16. mar 2009 18:10, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Per Olesen

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » man 16. mar 2009 18:10

CTRL+SHIFT eksisterer ikke.

CTRL og markering, vælger specifikke filer.

SHIFT og markering, vælger intervallet fra start-fokus til slut-fokus.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 16. mar 2009 18:40

DonOlesen skrev: Når jeg i kompozer siger Åbn Fil kommer jeg ind i min mappe "Hjemmeside", men skal hver gang vælge alle filer. Kan jeg sætte kompozer til fast at åbne i "Alle filer" eller har det noget med Windows at gøre?

Jeg tror, det er noget, der ligger i KompoZer, og at det ikke er muligt at ændre det. Men jeg er ikke sikker.

DonOlesen skrev: Og kan det passe at jeg ikke kan sige CTRL+SHIFT og markere og åbne flere filer på en gang, så jeg ikke skal åbne så mange gange?

Du tænkter sikkert på Ctrl+markering, som hansen skriver. Og nej, det er ikke muligt. Jeg ved ikke, om begrænsningen ligger i KompoZer eller i Windows.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » man 16. mar 2009 18:56

Hansen skrev: "SHIFT og markering, vælger intervallet fra start-fokus til slut-fokus"

Shift og markering virker ikke i min kompozer, men det er måske også det I mener?

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

DonOlesen

Ny menuknap

Indlægaf DonOlesen » tors 23. jul 2009 20:43

Hej igen og Tak for hjælpen sidst...alt kører fint! Var det ikke noget med at det var en enkelt sag at tilføje en menuknap mere ved hjælp af blot ”enterknappen” på en eller anden fiks måde? Var det på Kims hjemmeside jeg kunne læse om det og er det stadigt lige enkelt nu hvor jeg har oprettet en del php filer? Det drejer sig om en ny menuknap under menuknappen ”Mikrolån”, der skal hedde Tak til, Thanks to, Merci á osv.

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 23. jul 2009 21:36

Du placerer bare markøren sidst i det menupunkt, som det nye menupunkst skal være under, og så trykker du på Enter.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » tors 23. jul 2009 23:38

Hej...det gik fint og så skal jeg vel gøre det på alle de filer jeg har oprettet efterhånden eller er der noget med en hurtig måde via stilarket? Hvis ikke der en genvej får jeg også hurtigt klaret det, da jeg vel kun har 60-80 filer pt.

MVH Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 23. jul 2009 23:50

Der er ikke umiddelbart en genvej. Men hvis du har en tekst-editor, der kan rette i flere filer ad gangen med søg/erstat, kan du bruge den til at indsætte den pågældende kode (som du kan finde i kildekodevisning). Men hvis du ikke har eller kender et sådan program, er det nok hurtigst bare at rette i alle filerne.
Mvh. Kim

DonOlesen

Re: CSS og russisk, kinesisk

Indlægaf DonOlesen » søn 13. sep 2009 23:27

Hej igen - Den daglige drift mv. kører fint :-)

Nederst på siderne der på dansk hedder "Vil du hjælpe?" har jeg nu lavet en tekst der hedder:

Instruktioner findes desuden på:

Arabisk/توجيهات - Russisk/Инструкции -

Kinesisk/指导 - Tysk/Deutsch

For hver af disse har jeg oprettet en side via kopiering af en "Vil du hjælpe?".php

Jeg har lavet de kinesiske, russiske og tyske, men den arabiske tekst volder nogle problemer, når jeg kopierer den over, hvilket jeg bliver nødt til da jeg ikke kan skrive arabisk. Tallene på siden forvinder stort et og teksten bliver markant mindre og opfører sig generelt "forkert"

Det skyldes vel nok den særegenhed der er ved det arabiske alfabet ifht. hvordan vores er bygget op.(Dog forstår jeg ikke den godtager fremmedartede alfabeter som kinesisk og russisk fint, hvor jeg blot som ved tysk blot skulle lave en del linieskift manuelt.)

Skal jeg scanne de arabiske instruktioner ind og lægge dem ind som billede ....vil det ikke være det nemmeste?

Jeg regner ikke med der bliver nogle problemer, når jeg laver en med italienske instruktioner, ellers må jeg vende tilbage

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 14. sep 2009 00:59

Uden at se siden er det svært at forstå problemet - men det er dog ikke sikkert, at jeg vil forstå problemet alligevel, da jeg absolut intet kendskab har til arabisk.

Måske problemet har noget med den valgte skrifttype at gøre?

Det er en dårlig ide at bruge et billede. Dels vil størrelsen af teksten komme til at afhænge af brugerens skærmopløsning, så teksten på én skærm vil være stor, mens den på en anden kan være så lille, at den er ulæselig. Og dels vil teksten ikke blive indekseret af søgemaskinerne.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » man 14. sep 2009 01:55

ok. Synes du jeg skal prøve at lægge siden ud med de fejl der er, så du kan se den? Hvis du synes det bliver det nok om 1-2 dage?

Den arabiske tekst er skrevet med Times New Roman, den kinesiske med MS Song og resten er vist skrevet med Arial.

Jeg har prøvet at ændre den til Arial og sætte den ind med samme problem. MS Song har jeg ikke adgang til nu. Jeg kan også spørge hende der har oversat det om, hvilket program hun har brugt....Word eller?

Jeg bruger på denne pc hvor jeg sidder nu Word og derhjemme, hvor jeg normalt sidder bruger jeg Open Office Writer, som jeg har brugt til at redigere mv. hvis det skulle have nogen betydning?

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 14. sep 2009 04:51

DonOlesen skrev: Den arabiske tekst er skrevet med Times New Roman, den kinesiske med MS Song og resten er vist skrevet med Arial.

Jeg har ikke tjek på fremmede skrifttegn, men Times New Roman til arabisk skrift? Det lyder ikke rigtigt. Er du sikker på, at der ikke bruges et andet tegnsæt?

Hvad siger Open Office om tegnsættet?
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » man 14. sep 2009 18:59

Open Office har skrifttypen Tahoma for den arabiske skrift og det bliver lidt bedre når jeg kopierer/sætter ind nu, men tallene som angiver hvilken linie man er ved placerer sig uden for den boks jeg sætter det kopiereede ind i? Også når jeg laver str. til 12 i stedet for 14

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » ons 16. sep 2009 21:44

Hej igen

Du kan se den arabiske som jeg har uploadet og næsten tilfreds med bortset fra den gule baggrundsfarve bag de arabiske tegn...

Se her: http://www.mikromalerier.dk/dan-arabisk ... tioner.php

Jeg har ikke gjort så man kan linke til dem fra min side endnu

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 17. sep 2009 18:00

Den gule farve får du, fordi du har indsat teksten i en liste - og der er netop defineret gul baggrundsfarve på lister, fordi baggrundsfarven i menuen skal være gul.

Hvorfor bruger du en liste til teksten?
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » tors 17. sep 2009 20:43

...jeg ved ikke hvad en liste er? Jeg har kopieret den arabiske tekst fra en side i Open Office Writer og "Sæt ind" når markøren står inde i den boks, som jeg altid har sat tekst og billeder ind i....med boks mener jeg et firkant i forskellige dimensioner som har røde tynde streger til at angive boksen

Jeg har genbrugt en php-side fra Burkina Faso så vidt jeg husker og slettet de billeder og tekst der var i den og så sat den arabiske tekst ind

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 17. sep 2009 20:52

En liste:
1. første punkt
2. andet punkt

osv.

Det er også derfor, du har linjenumre til venstre for teksten. Det er listen, der indsætter dem.

Du har muligvis fåer kopieret listeformateringen med over fra originalen. I stedet for at bruge Sæt ind, så højreklik der, hvor teksten skal være, og vælg Indsæt uden formatering.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » tors 17. sep 2009 21:11

...Indsæt uden formatering er grå og inaktiv, så jeg kan ikke vælge den...hvad skyldes det? Alle de andre funktioner er aktive og jeg kan vælge dem hvis det var det jeg skulle....

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 17. sep 2009 21:20

Indsæt uden formatering aktiveres kun, hvis det du vil indsætte indeholder formatering.

Slet det eksisterende indhold (det arabiske) på siden i KompoZer. Kopier teksten fra det andet program. Indsæt uden formatering - og hvis det menupunkt ikke er aktivt, så indsæt normalt. Det indsatte burde nu være uden den gule baggrund og uden linjenumre.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » tors 17. sep 2009 22:06

...nu har jeg slettet det arabiske i kompozer og kunne nu indsætte uden formattering, som gør at der intet gult er bagved, men tallene jeg kopierer fra Writer står nu på arabisk, som jeg lige kan tyde det, hvilket er ok...men jeg vil efter upload bede min veninde tjekke at det er arabiske tal.

Dog kan jeg nu se at nogle få arabiske ord forsvinder ved at tyde det stille og roligt op imod originalen

Jeg ved ikke om jeg skal prøve at lege manuelt med at sætte de ord ind der mangler eller du mener det skal kunne lade sig gøre at overføre det hele på en gang?

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 17. sep 2009 22:27

Jeg tør ikke sige, hvorfor nogle ord driller. Måske problemer med tegnsættet? Hvis det er tegnsættet, der driller, kan du heller ikke sætte dem ind manuelt.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » tors 17. sep 2009 23:38

ok.....jeg kigger på sagen

Per
Hilsen Per Olesen