KompoZer / Nvu » CSS og russisk, kinesisk

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » fre 27. feb 2009 02:19

Ok, ja, det vidste jeg jo egentligt fra linkøvelserne flere steder

Tak

per
Hilsen Per Olesen

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » fre 27. feb 2009 02:44

Hej igen....jeg har uploadet et nyt billede af børneansigterne, da jeg synes det første er for stort, men jeg kan ikke se billedet på nettet?

Og blinker mine menupunkter, når du kører musen henover? Det gør de ikke når jeg gør det og jeg ved ikke om jeg skal have installeret noget flash eller java eller?

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » fre 27. feb 2009 03:02

hej...har rettet et stort bogstav i colllage og nu virker billedet

Jeg har vist en eller vane fra da en ven fortalte mig at det med store og små bogstaver var lige meget i adresselinien, hvilket det heller ikke er, men jeg overførte det til alt inden for it, computer osv.

MVH Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 27. feb 2009 09:22

DonOlesen skrev: Og blinker mine menupunkter, når du kører musen henover?

Det er et stykke tid siden, baggrunden hold op med at blive ændret. Jeg troede, det var med vilje, fordi den blå baggrund ikke var så køn til dit farvevalg. Teksten ændres til rød.

...

Nå, jeg kan se i koden, at baggrunden stadig skal ændres.

DonOlesen skrev: jeg skal have installeret noget flash eller java eller?

Nej. Og det er lidt trættende at skulle sige dette, for du har efterhånden fået det at vide mange gange:
Der er forskel på små og store bogstaver!
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 27. feb 2009 23:30

Ok.Kim

Hvis det er for vanskeligt at hjælpe mig, så må jeg finde ud af noget andet!

Jeg synes det er svært at overskue det hele og det jeg yder er det mine evner rækker til, hverken mere eller mindre.

jeg har lidt problemer med den fil jeg har downloadet fra kimludwigsen som jeg bruger som blinkende farve på mine menupunkter.

Jeg har prøvet flere ting og det virker i kompozer, men ikke når jeg uploader.

Jeg er gået ind i css-editoren og tilføjet filen jeg har downloadet og uploadet til nettet ved at sige ja, til at overskrive. Andre ændringer som ændre tekststørrelse mv. går helt fint, når jeg uploader.

Når jeg uploader til Netværksplaceringen sker der nogle gange det at stilarket, index, filen fra Kim og andre kopiere sig selv, så de ligger der inde i dobbelt antal, men de forsvinder når jeg lukker "Denne Computer" ned og åbner igen - Kan det skyldes en virus eller er det en alm. fejl?

Jeg kan dog ikke se filen inde i html-koden.

Inde i stilen li a:hover står der:

background-image: url(kompozer-s45.png);

På mit e-drev hvor jeg har downloadet den til hedder filen kompozer-s45 og på netværksplaceringen hedder den kompozer-s45.png

Jeg har også prøvet med at forstørre billedet og jeg har prøvet at omdøbe til filnavnet knap, men der skete det at der blev fjernet png på filnavnet på mit E-drev og på netværksplaceringen blev der at et ekstra png på uden at jeg gjorde det.

MVH Per

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. feb 2009 01:21

Anonymous skrev: Hvis det er for vanskeligt at hjælpe mig, så må jeg finde ud af noget andet!

Jeg havde hjulpet dig. Fejlen var den samme, som du har haft så mange gange tidligere, og som du er blevet gjort opmærksom på mange gange tidligere. Som jeg skrev med fed skrift: Der er forskel på små og store bogstaver.

Du havde kaldt baggrundsbilledet Knap.png i koden, mens selve filen hed knap.png (eller også var det omvendt). Jeg må indrømme, at jeg ikke gad at pensle det mere ud, for som skrevet er det altså trættende at fortælle det samme igen og igen.

Anonymous skrev: Jeg har prøvet flere ting og det virker i kompozer, men ikke når jeg uploader.

Det virker fint nu, men det er det smalle baggrundsbillede, der bruges.

Anonymous skrev: Når jeg uploader til Netværksplaceringen sker der nogle gange det at stilarket, index, filen fra Kim og andre kopiere sig selv, så de ligger der inde i dobbelt antal, men de forsvinder når jeg lukker "Denne Computer" ned og åbner igen - Kan det skyldes en virus eller er det en alm. fejl?

Det er sikkert en opfriskningsfejl i Windows. Næste gang, så prøv at opfriske mappen ved at trykke på tasten F5.

Anonymous skrev: background-image: url(kompozer-s45.png);

På mit e-drev hvor jeg har downloadet den til hedder filen kompozer-s45 og på netværksplaceringen hedder den kompozer-s45.png

Det skyldes en tåbelighed fra Microsofts side [1]. Man besluttede sig for at skjule filtypen i Windows XP for ikke at forvirre brugerne. Derfor kan du ikke se den sidste del af navnet, når du ser filen i en almindelig mappe.

Men i KompoZer (og de fleste andre programmer) ser du hele navnet, og det samme når du ser filen i en netværksplacering. Det er muligt at slå visning af hele filnavnet til i mappevisninger i Windows.

[1] Når hele navnet vises i nogle situationer, så bliver brugeren ikke opmærksom på, at der måske kan være et problem med en vedhæftet fil med navnet flotbillede.jpg i en mail.

De tror, det er et billede. I virkeligheden har Windows skjult filtypen. Det rigtige navn er flotbillede.jpg.exe, og klikker man på filen for at se billedet, får man installeret et slemt program.

Det er nok den største grund til, at mange får installeret virus og andre slemme programmer.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » lør 28. feb 2009 02:00

Ok.

Jeg kan ikke se noget baggrundsbillede, når jeg er på siden:

http://www.mikromalerier.dk/ny/index.php

Og nu har jeg lavet baggrundsbilledet større, hvilket du måske kan se, men jeg kan ikke?

Jeg kunne nu også godt bruge en anden farve til blinkende baggrundsbillede, som du foreslog og lavede et i Photoshop ved at oprette et nyt billede 150px x 10 px og farvede den på det tidspunkt gul, men der var ingen "blink" i det. Men så nemt er det måske ikke? Er det noget med at der skal være nogle lag af html-kode, hvilket jeg ikke helt forstod, da jeg kiggede i et andet forum? Men jeg vil lige herefter se om der skulle være nogen her i forum, der allerede har lavet et billede/menuknap til en menu

MVH

Per

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. feb 2009 02:05

Anonymous skrev: Jeg kan ikke se noget baggrundsbillede, når jeg er på siden

Hvilken browser bruger du? Prøv at trykke på tasterne Ctrl+F5, når du er inde på siden, det burde gennemtvinge en opdatering.

Anonymous skrev: Og nu har jeg lavet baggrundsbilledet større, hvilket du måske kan se, men jeg kan ikke?

Ja, nu er billedet den rigtige størrelse.

Anonymous skrev: Jeg kunne nu også godt bruge en anden farve til blinkende baggrundsbillede, som du foreslog og lavede et i Photoshop ved at oprette et nyt billede 150px x 10 px og farvede den på det tidspunkt gul, men der var ingen "blink" i det.

Der skal ikke være blink i billedet. Hvis det ikke har virket, har du sikkert lavet den sædvanlige fejl med store/små bogstaver.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » lør 28. feb 2009 02:14

jeg bruger Internet Explorer 7

det virker ikke med ctrl+F5

jeg skal måske prøve at opdatere min udgave af explorer?

Ok. det jeg mente med blink var at det skiftede fra en farve til en anden, når man kørte henover.

Ja, det var nok pga. store og små bogstaver

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. feb 2009 03:19

DonOlesen skrev: jeg bruger Internet Explorer 7

Underligt. Jeg har lige tjekket i forskellige browsere. Det virker i Firefox, Opera og Chrome, men det virker ikke i Internet Explorer 7.

Der er ikke nogen fejl i css-koderne, så der må være noget, som Internet Explorer tolker anderledes end de andre.

Jeg har desværre ikke den ringeste ide om, hvorfor det går galt, men det har noget med stilene på boksen indhold at gøre. Hvis man fjerner stilklassen indhold helt, virker menuen. Mit gæt er, at boksen indhold på en eller anden måde går ind over menuen og dækker for den, så man ikke kan klikke på menuen, og så billedskiftet ikke virker.

Mit fejlfindingsværktøj fungerer ikke i Internet Explorer, så jeg har desværre ikke mulighed for at prøve mig frem for at finde fejlen.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » lør 28. feb 2009 03:43

ok. Vil du have mine data i min stil indhold siger du bare til, men du har jo nok selv oprettet en stil der hedder indhold, som du ikke kan få til at virke?

Der er en fejl i html-koden ifølge http://validator.w3.org/

hvor jeg får at vide at

Line 87, Column 37: there is no attribute "ALIGN".

<p style="margin-bottom: 0cm;" align="center"></p>

men jeg ved ikke om det er den der volder problemer

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. feb 2009 04:05

DonOlesen skrev: ok. Vil du have mine data i min stil indhold siger du bare til, men du har jo nok selv oprettet en stil der hedder indhold, som du ikke kan få til at virke?

Når man har adressen til siden, kan man nemt selv hente stilarket.

Jeg har ikke tid til at prøve at fejlfinde med Internet Explorer, fordi vil være både besværligt og tidskrævende. Det er meget nemmere i Firefox, fordi jeg der har et værktøj, der gør det muligt at ændre direkte i koden, så fejl nemt kan findes. Men eftersom siden jo virker fint i Firefox kan den fremgangsmåde ikke bruges her.

Den bedste hjælp, jeg kan tilbyde, er, at du prøver dig frem med Boks-stilene i stilklassen indhold.

DonOlesen skrev: Der er en fejl i html-koden ifølge http://validator.w3.org/

Line 87, Column 37: there is no attribute "ALIGN".

Det er ikke den fejl, der er skyld i menuproblemet, men det vil selvfølgelig være en god ide at rette op på fejlen: Klik på fanen Kildekode, find koden:
Slet align="center", så koden ser sådan ud:
<p style="margin-bottom: 0cm;"></p>
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » lør 28. feb 2009 04:41

Ok. Når du siger Boks-stilene i stilklassen indhold. Mener du så Vis, Flyd, Position, Bredde, Margin, Synlighed osv.?

Det vil jeg prøve i morgen.

Hvis ikke jeg finder ud af noget der? Kan det så hjælpe at spørge i et andet dansk forum eller et engelsksproget forum? Der er måske nogen der har et fejlfindingsværktøj til IE7

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Bjarne Krogh Hansen

Geografisk sted: Nakskov

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør 28. feb 2009 06:11

Prøvede lige at downloade kildekoden og opretter filen som html, og opdagede, hvis man åbner filen uden stilark virker linkene i IE7.
Når man så downloader og opretter stilarket, så åbner filen uden link i IE7 !!!
Kan det være DOCTYPE der konflikter ?
Bjarne Krogh Hansen

Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør 28. feb 2009 06:30

Nu har jeg ændret til
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html lang="da">
og så virker linkene i IE7, hvorfor ved jeg ikke, men det kan Kim nok forklarer.
Bjarne Krogh Hansen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. feb 2009 10:20

DonOlesen skrev: Ok. Når du siger Boks-stilene i stilklassen indhold. Mener du så Vis, Flyd, Position, Bredde, Margin, Synlighed osv.?

Ja.

DonOlesen skrev: Hvis ikke jeg finder ud af noget der? Kan det så hjælpe at spørge i et andet dansk forum eller et engelsksproget forum? Der er måske nogen der har et fejlfindingsværktøj til IE7

Det kan sagtens lade sig gøre at fejlfinde i IE, det er bare mere besværligt. Du skal lave en ændring, gemme siden og åbne den i IE for at tjekke. Prøve med næste ændring osv.

Eftersom jeg normalt ikke arbejder i Windows, er det lidt mere besværligt for mig.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. feb 2009 10:29

Bjarne Krogh Hansen skrev: hvis man åbner filen uden stilark virker linkene i IE7.

Det var også det, jeg fandt ud af, hvor min mistanke så gik på, at boksen indhold placeres, så den dækker over boksen menu.

Bjarne Krogh Hansen skrev: Nu har jeg ændret til
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html lang="da">
og så virker linkene i IE7, hvorfor ved jeg ikke, men det kan Kim nok forklarer.

Nej, jeg er mystificeret. Det var nok noget af det sidste, jeg ville have tænkt på.

Per: For at foretage Bjarnes ændring, skal du åbne index.php i Notesblok. Øverst i koden skal du så erstatte:
Kode: Vælg alt<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

med:
Kode: Vælg alt<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html lang="da">

Gem filen, og upload den. Du kan sagtens arbejde videre med filen i KompoZer efter ændringen.
Mvh. Kim

Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør 28. feb 2009 12:12

Jeg var vist træt da jeg testende doctype det virker heller ikke, jeg glemte at tilføje stilark :oops: Undskyld.

Men jeg har prøvet at fjerne "float: left;" i ".menu" så virker linkene i IE7, men boksen "indhold" kommer til at stå forkert.

Så må det vel være et eller andet i stilarket IE ikke kan tolke ?
Bjarne Krogh Hansen

Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør 28. feb 2009 13:19

Hvis man ændre topmargin i .indhold til f.eks. -500px, bliver siden igen "pæn", men så forsvinder linkene igen i IE, jeg gir op :cry:
Bjarne Krogh Hansen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. feb 2009 13:32

Jeg har lige prøvet at spørge i nyhedsgrupperne for at se, om nogen der har en god ide.

Per, du skal ikke ændre noget på siden, før du hører nyt herfra. Hvis du fortsat vil eksperimentere, så opret en ny mappe, som du fx kan kalde nyere til dine ændringer.
Mvh. Kim

Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør 28. feb 2009 13:33

Jeg prøved lige at flytte menuen ned under indhold og gav den -400px i topmargin, så var den nogen lunde i med link i IE, men helt umulig i FF.
Bjarne Krogh Hansen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. feb 2009 15:44

Du er åbenbart inde på noget af det rigtige. Jeg har i hvert fald lige fået dette svar i nyhedsgruppen for webdesign:

Det er på
.indhold {margin-top: -60px;}
det går galt - det skal laves på en anden måde end
med en negativ margen.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » lør 28. feb 2009 15:45

Jeg kunne ikke lade være, kan det her bruges til noget
http://bjarnekroghhansen.dk/test/index.php
Der er ændringer både i php og css filen.
filerne er pakker i test.zip.

Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør 28. feb 2009 15:47

Glemte at logge ind.
Kim må forklarer det, det er jeg ikke så god til.
test.zip er gemt i roden af domænet.
Bjarne Krogh Hansen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 1. mar 2009 12:59

Bjarne: der er et problem med din løsning, for når man gør siden bredere, rykkes menuen længere og længere ned. Jeg har derfor ikke kigget nærmere på din kode.

Per: Ud fra det tidligere svar om den negative margin, skulle siden kunne komme til at virke med nedenstående ændringer. Det er nemmest at rette direkte på fanen Generelt for stilklasserne:

I stilklassen .logo, tilføj:
float:left;

I stilklassen .menu, tilføj:
clear:both;

I stilklassen .indhold skal du ændre
margin-top: -60px;
til
padding-top:30px;
hvor de 30px selvølgelig kan ændres til noget mere passende.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » søn 1. mar 2009 17:03

Hej Allesammen. Nu virker det og Tusind Tak for hjælpen

Nu virker det link også jeg legede lidt med, når man klikker på MicroPaintings

Så nu vil jeg køre løs med at oprette alle de andre sider ved at kopiere index og omdøbe til andre navne

Tak igen

Per
Hilsen Per Olesen

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » man 2. mar 2009 22:44

Hej

Jeg har fulgt Kims instruktion om at rette fejlen på denne måde, som skrevet i tidligere indlæg:

Slet align="center", så koden ser sådan ud:
<p style="margin-bottom: 0cm;"></p>

Jeg har valideret via http://validator.w3.org/ men får stadig dette at vide:

Line 89, Column 37: there is no attribute "ALIGN".
<p style="margin-bottom: 0cm;" align="left"></p>

Efter jeg rettede i koden gemte jeg det og uploadede, men ved ikke hvori fejlen ligger.

Fejlen findes i øvrigt ikke i koden længere inde på kompozer.

MVH

Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 2. mar 2009 22:58

Så har du enten ikke fået rettet det, eller også har du ikke fået uploadet den rettede side.

Hvis koden ikke længere findes, når du tjekker kildekoden i KompoZer, så tyder det på, at sidstnævnte er tilfældet. Altså, at du ikke har fået uploadet siden.
Mvh. Kim

DonOlesen

Indlægaf DonOlesen » fre 6. mar 2009 00:18

Hej....Ok, nu har jeg lavet alle siderne der passer til menupunkterne på alle 4 sprog og kan ikke helt forstå, hvordan jeg bruger php, så jeg kan undgå nogle arbejdsgange?

Det jeg ønsker, når en dansktalende ser på malerierne fra Mexico er at han har et logo på dansk, samt en menubjælke på hvor alle menupunkter er på dansk (undtagen MicroPaintings, MicroPinturas og MicroPeintures)

Jeg vil gerne lave teksten med barnets alder, land og titel på 4 sprog på bare en side. F.eks.

Nikolai - 4 år/years/anos/ans - Danmark/Denmark/Danemark/Dinamarca

Og hvis landets flag er nem at inkuldere via php vil jeg også gerne det. Flaget er jo det samme for alle sprog.

Jeg har kigget i kimludvigsens php-lektioner og det er vel noget med denne kode på Kims side jeg skal bruge:

/* Her indsættes filen med navnet filnavn.php */
include 'filnavn.php';

MVH Per
Hilsen Per Olesen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. mar 2009 00:31

DonOlesen skrev: hvordan jeg bruger php, så jeg kan undgå nogle arbejdsgange?

Det jeg ønsker, når en dansktalende ser på malerierne fra Mexico er at han har et logo på dansk, samt en menubjælke på hvor alle menupunkter er på dansk (undtagen MicroPaintings, MicroPinturas og MicroPeintures)

Lige netop den del hører til den mere avancerede brug af php.

DonOlesen skrev: /* Her indsættes filen med navnet filnavn.php */
include 'filnavn.php';

Det er nemt nok at indsætte fx en menu med php, hvilket ovenstående kan bruges til. Men hvis du også vil have tjekke for brugerens sprog, skal der mere kode på. Og så skal du som sagt have fat i en med tjek på php, der kan hjælpe dig.

Du kan muligvis få hjælp i et php-forum, men nørd-niveauet vil klart overstige det, du har været udsat for i denne tråd. Så det bedste vil være, hvis du kan finde en, der vil lave det for dig.
Mvh. Kim