KompoZer / Nvu » billede på hjemmesiden www.mardi.dk

flemmings

billede på hjemmesiden www.mardi.dk

Indlægaf flemmings » lør 29. aug 2009 23:46

Jeg skal til at finde ud af, hvordan man laver en hjemmeside og har tænkt mig at bruge programmet KompoZer. Resultatet ser såmænd meget pænt ud i webvisning, men ak! Da jeg har uploadet siden, er billedet ikke med. Hvad gør jeg galt? Giv venligst et enkelt svar, for jeg er slet ikke nået til det mere avancerede.
Den uploadede fil med billedet hedder index.html. Skal andet end den fil uploades? Og kan det være grunden til, at billedet er tomt med et kryds i hjørnet? mvh. Flemming

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1) ; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.30729)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

billede på hjemmesiden www.mardi.dk

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 29. aug 2009 23:54

Hej Flemming

Drop æ,ø og å i filnavne og filstier. Drop evt. også store bogstaver.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 30. aug 2009 00:48

Siden henviser til en forkert placering af billedet.

Når du laver en hjemmeside, så opret en ny mappe på din egen computer til sidens filer. Alle billeder, du vil bruge, skal du så kopiere over i den mappe. Og bagefter kan du så indsætte dem i KompoZer fra den pågældende mappe. Så skulle det virke.

Du bør dog også gøre, som Jørgen skriver. Så når du har kopieret billederne over i mappen, så omdøb dem, så filnavnet udelukkende består af små bogstaver og ikke indeholder æ, ø, å eller andre specielle tegn og mellemrum. Den slags kan nemlig give problemer på nogle webservere.
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » søn 30. aug 2009 16:25

Umiddelbart virker det stadig ikke, men nu prøver jeg igen senere og tillader mig at vende tilbage, hvis det fortsat giver problemer. Foreløbig mange tak for hjælpen. mvh. Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 30. aug 2009 16:54

Hvordan har du forsøgt at indsætte billedet?

Der er ikke indsat et billede på siden i øjeblikket, men der er indsat et ftp-link på "Søren Kierkegaard", hvilket sikkert ikke er meningen.
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » søn 30. aug 2009 23:50

nu fik jeg løst mit billedproblem; billedet må ikke hedde portraet.JPG, men skal være portraet.jpg

Men så er der dukket et andet problem op - når jeg indsætter linket

[url]http://www.matema10k.dk/fileadmin/user_upload/Foraar08-1/Matematikerportraetter/Portraetkurtgödel.pdf[/url]

i KompoZer, laver den ö i gödel om til noget med %..

og selv om jeg ændrer det tilbage, virker linket ikke, for KompoZer vil åbenbart ikke acceptere ö

med venlig hilsen

Flemming

- kig evt. på siden links på www.mardi.dk og gå ned til, hvor der står 'her et link til Kurt Gödel'

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 31. aug 2009 00:06

Man skal undgå specielle tegn i filnavne. Det gælder for såvel billeder som andre filer - og altså også pdf-filer som i dette tilfælde.

Problemet er, at æ, ø, å og andre specielle tegn som fx ö ikke umiddelbart forstås af alle programmer. KompoZer prøver at løse problemet med ö ved at lave tegnet om til en kode, som bør forstås af alle programmer. Du skal derfor ikke ændre tegnet tilbage til ö.

Den bedste løsning er dog at ændre filnavnet på pdf-filen, så den ikke indeholder ö, men det kan du selvfølgelig kun gøre, hvis du selv har kontrol over filnavnet på den fremmede server.

Tjek evt. denne side, der indeholder en række gode råd til, når man skal lave hjemmesider. Den nævner også problemet med filnavne:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.php
Mvh. Kim