KompoZer / Nvu » margin for tekst

flemmings

margin for tekst

Indlægaf flemmings » lør 5. sep 2009 10:25

Nu har jeg grundigt studeret Kim Ludvigsens virkelig anbefalelsesværdige bog om KompoZer. Der er selvsagt lang vej igen, før min hjemmeside mardi.dk ser æstetisk acceptabel ud, men jeg har et lille margin-problem:

kig evt. på siden "hvorfor mardi.dk?" teksten gnider sig ikke op ad kanterne til højre og venstre, men tag så f. eks. "Søren og Regine"-siden, hvor teksten går helt ud til kanten både til højre og venstre.

Jeg skal formentlig ind i Cascades - indhold for at rette en justering, men justeringerne er så vidt jeg kan se ganske ens for alle sider.

Teknisk: jeg har ikke brugt en skabelon (i hvert fald kun delvis), men har anvendt stilarket, der hører til 1-2-1-skabelonen downloaded fra Kim Ludvigsens hjemmeside.

Beklager mit endnu famlende tekniske sprog.

mvh.
Flemming

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1) ; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 5. sep 2009 10:51

Forskellen er, at du har brugt afsnitskode på Hvorfor-siden, men almindelige linjeskift på Søren og Regine-siden. Og eftersom der i stilarket er angivet afstand på afsnit, er der forskel på de to sider.

Jeg går ud fra, at du gerne vil have afstand, og så kan du løse problemet således:

Indlæs Søren og Regine-siden i KompoZer.
Markér al teksten i indholdsdelen.
I den første rullemenu står der sikkert Alm. tekst - vælg i stedet Afsnit.

Ud over afstand til kanten, vil du også få ekstra afstand mellem afsnittene, fordi du nu har de eksisterende linjeskift og en afstand som er angivet på afsnittet. Slet de for mange linjeskift manuelt.
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » lør 5. sep 2009 13:25

Tak for hjælpen - det gjorde hele forskellen. Engang i dag kan jeg nok lægge en pænere udgave op. med venlig hilsen Flemming