KompoZer / Nvu » dansende sider

flemmings

dansende sider

Indlægaf flemmings » man 7. sep 2009 11:59

Nu fik jeg med god hjælp herfra lagt min hjemmeside mardi.dk på nettet i rimelig tilstand.

Men når jeg gennemklikker menuen, viser det sig, at siderne "Hvorfor mardi.dk?" og "Søren og Regine" giver et lille hop til venstre.

Kan det korrigeres? Og hvad er grunden?

I øvrigt driller det mig, at Webvisningen i KompoZer ikke altid er identisk med visningen i IE8 (den eneste browser jeg har forsøgt)

mvh
Flemming

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1) ; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 7. sep 2009 13:10

Hm, min Internet Explorer vil ikke indlæse sider i øjeblikket, så jeg kan ikke tjekke. Men rykning af siden er normalt ikke et problem i Internet Explorer, men det kan være et problem i Firefox.

Årsagen er, at Internet Explorer altid afsætter plads til rullebjælken til højre, og det gør Firefox ikke. Firefox indsætter den kun, når der er mere indhold, end der kan være på siden.

Og det kan netop få siden til at rykke sig, når man skifter mellem korte og lange sider, hvis siderne er midterstillede.

Løsning:
Åbn en side i KompoZer
Klik på CasCadeS-knappen
Opret en ny stil med navnet html
og angiv en bokshøjde på 101% for den.

Du skal herefter overføre css-filen til webserveren.

Så indsættes der altid en rullebjælke på alle siderne.

Forskelle mellem Internet Explorer 8 og KompoZer skyldes, at de forskellige browsere ikke er lige gode til at overholde standarderne, og at der desuden kan være forskel på definitionen af nogle af standarderne. KompoZer er bygget over Firefox, hvorfor den viser siderne som Firefox (version 1.5) gør.

Hvis forskellen er for generende, kan man benytte særlige koder, der tilretter visningen, så den bliver ens.
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » man 7. sep 2009 13:37

Jamen, tænk bare, hvor det hjalp. Tak for det.

Flemming