KompoZer / Nvu » Opstartshjælp til simpel hjemmeside (m.quicktimefilm)

Peter Lorenz

Opstartshjælp til simpel hjemmeside (m.quicktimefilm)

Indlægaf Peter Lorenz » tirs 13. okt 2009 11:55

Hej,

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside, men har desværre en række opstartsproblemer.
Jeg har købt (og læst) bogen "Hjemmesider med KompoZer", men er stødt ind i en række "udfordringer", både med og uden brugen af css.
Især drejer det sig om, at jeg har svært ved at få placeret mine objekter rigtigt på siden.
Jeg kan godt få logoet og de to links til side01 og side02 ind (lavet som individuelle billeder i stedet for tekst), men kun så de ligger lige ved siden af hinanden.
Hvordan jeg får den ønskede afstand imellem dem, aner jeg ikke - hvis jeg prøver at trække i dem med musen, sker der intet. Jeg kan ændre størrelsen men ikke positionen.

Derudover har jeg også set, man skal bruge speciel kode, hvis man vil køre quicktimefilm på sin side, men hvor skal koden placeres?

Jeg har arbejdet med avancerede 2d- og 3dprogrammer i mange år, så det her burde ellers været nemt at gå til, men der tog jeg åbenbart fejl :-)

Se nedenstående link for en beskrivelse af sidens udseende og elementernes placering.

http://www.peterlorenz.dk/hjemmesideproblemer_01.jpg

Med venlig hilsen,
Peter

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; da; rv:1.9.1.3) Gecko/20090824 Firefox/3.5.3 (.NET CLR 3.5.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Opstartshjælp til simpel hjemmeside (m.quicktimefilm)

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. okt 2009 12:41

Har du mulighed for at lægge en prøveside op? I så fald kan vi se koderne og fortælle, hvad du skal ændre.

Quicktime og anden multimedia kan ikke indsættes via brugerfladen i KompoZer. I stedet skal du indsætte den nødvendige html-kode via menupunktet Indsæt => HTML.

Du kan finde html-koder til forskellige typer multimedia her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... imedia.php
Det er lidt nørdet, men jeg prøver at gøre det nemt på den pågældende side.

Bemærk, at du ikke kan være sikker på, at alle kan se din Quicktime-film. Du vil sikkert være bedre tjent med at lave den om til Flash-formatet i stedet. Næsten alle kan se Flash.
Mvh. Kim

Peter Lorenz

Indlægaf Peter Lorenz » tirs 13. okt 2009 13:41

Tusind tak for det hurtige svar!

Så ligger der søreme en testside :-)

Jeg har aldrig prøvet at lave en hjemmeside før, så jeg prøver mig frem, men jeg fandt ud af, at jeg kunne placere mine elementer vha tabeller.

Det lader til at virke..

Dog er der et lille problem - billedet "about/contact" står en anelse højere end de andre elementer, men de har samme højde i pixels, og jeg har ikke pillet ved nogle indstillinger (så vidt jeg ved).

Derudover kunne jeg også godt tænke mig, de grå felter i bunden, var omkranset af en anden farve (som illusteret her: http://www.peterlorenz.dk/hjemmesideproblemer_01.jpg ).

..og så lige de to sidste ting (indtil videre):
1) Jeg kunne godt tænke mig, "portfolio" og "about/contact" skifter farve/billede, når musen passerer, men med mindre man klikker med musen (for at skifte side), skal de skifte tilbage til sort, når musen har passeret.

2) Nogen tips til hvordan jeg kan konvertere mine quicktimes til flash, og følger der lyd med, når man konverterer?

Mvh,
Peter

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. okt 2009 15:13

Peter Lorenz skrev: Jeg har aldrig prøvet at lave en hjemmeside før, så jeg prøver mig frem, men jeg fandt ud af, at jeg kunne placere mine elementer vha tabeller.

Det lader til at virke..

Problemet med tabeller er blot, at de ikke virker ret godt. De kan være hurtigere at komme i gang med, men de er ikke nær så fleksible som div-bokse og css. Men hvis du kun skal have to sider, kan du selvfølgelig lige så godt vælge den hurtige løsning. Men vær opmærksom på, at hvis du en dag skal lave en hjemmeside med flere sider, så bør du vælge at bruge div-bokse.

Husk at tjekke den færdige side i forskellige browsere på forskellige computere (med forskellige skærmopløsninger). Hvis du tilpasser bredden til din egen skærm, risikerer du, at andre vil få problemer med siden.

Peter Lorenz skrev: Dog er der et lille problem - billedet "about/contact" står en anelse højere end de andre elementer, men de har samme højde i pixels, og jeg har ikke pillet ved nogle indstillinger (så vidt jeg ved).

Så vidt jeg kan se, står de tre billeder på samme linje.

Peter Lorenz skrev: Derudover kunne jeg også godt tænke mig, de grå felter i bunden, var omkranset af en anden farve (som illusteret her: http://www.peterlorenz.dk/hjemmesideproblemer_01.jpg ).

Det kan gøres ved at give billederne/teksten en farvet kant. Lav en side, hvor du har indsat billeder/tekst, så er det nemmere at fortælle, hvad du skal ændre.

Peter Lorenz skrev: ..og så lige de to sidste ting (indtil videre):
1) Jeg kunne godt tænke mig, "portfolio" og "about/contact" skifter farve/billede, når musen passerer, men med mindre man klikker med musen (for at skifte side), skal de skifte tilbage til sort, når musen har passeret.

Det kræver, at du har to hold billeder med de forskellige farver. Du kan også vælge at lave linkene som almindelig tekst, så er det lidt nemmere at lave skiftet.

Peter Lorenz skrev: 2) Nogen tips til hvordan jeg kan konvertere mine quicktimes til flash, og følger der lyd med, når man konverterer?

Lyden følger med. Jeg har aldrig prøvet at konvertere, så jeg ved ikke, hvordan man gør. Men det skulle vist være nemt. Hvis jeg ikke tager meget fejl, kan man bruge Youtube til det.
Mvh. Kim

Peter Lorenz

Indlægaf Peter Lorenz » tirs 13. okt 2009 18:05

Jeg kan sagtens finde den kode, man skal bruge, når man skal køre en quicktimefilm (under "Tips & Tricks" på din side), men hvor og hvordan skal den bruges?

Tager jeg alt det her:

----------------------

<object classid="clsid:02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B" width="400" height="300" id="minmov">
<param name="src" value="filnavn.mov">
<param name="autostart" value="false">

<!--[if !IE 6]>-->
<object type="video/quicktime" data="filnavn.mov" width="400" height="300">

<p>ALTERNATIV</p>
</object>
<!--<![endif]-->
</object>

----------------------

..og paster det ind? Jeg er godt med på, jeg skal rette i "width" og "height" og "filnavn", men det er også umiddelbart det eneste, ik'?

Præcis hvor skal jeg paste koden ind henne?

Mvh,
Peter

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. okt 2009 18:09

Du placerer markøren der, hvor du vil have indsat filmen. Klik så på menupunktet Indsæt, og vælg HTML. Du får åbnet en dialogboks, hvor du skal indsætte den kopierede kode.

Du kan ikke se resultatet i KompoZer, først når du ser siden i en browser.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. okt 2009 18:13

Ud over width, height og filnavn skal du også udskifte teksten ALTERNATIV med en mere relevant tekst eller evt. en billedkode.
Mvh. Kim

Peter Lorenz

Indlægaf Peter Lorenz » ons 14. okt 2009 04:06

Hej igen og endnu engang tak for hjælpen :-)

Nu har jeg fået en quicktimefilm til at køre ( www.peterlorenz.dk , tryk på den første "Showreel 2009", hvorefter den burde komme på en ny side - jeg skal dog lige sætte den til at auto-starte, da der ikke kommer nogle quicktime-kontroller frem på windows vista 64bit), men desværre kun med Internet Explorer. Hvad gør jeg?

Mvh,
Peter

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 14. okt 2009 08:36

Du har denne kode:

Prøv at udskifte "false" med "true". Bemærk, at du har koden to steder - begge skal ændres.

Husk at udskifte teksten ALTERNATIV i koden. Hvis man - som jeg - ikke har Quicktime installeret i browseren, er det nemlig alt, hvad man får at se. Du kan fx i stedet skrive en tekst, der fortæller, at brugeren skal have Quicktime installeret for at kunne se filmen. Der bør også være et link til, hvor man kan hente Quicktime.
Mvh. Kim

Peter Lorenz

Indlægaf Peter Lorenz » ons 14. okt 2009 21:44

Tak, men desværre er problemet her, at selvom jeg allerede har quicktime installeret (jeg kan sagtens afspille quicktimefilm fra andre hjemmesider i Firefox), virker det ikke i Firefox. Det virker dog fint i Internet Explorer.

Er du sikker på, kodedelen for Quicktime i Firefox er korrekt?

Det skal siges, jeg kører den nyeste version af Firefox, og at jeg har prøvet på både 32bit XP og 64bit Vista.

På forhånd tak,
Peter

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 14. okt 2009 22:43

Peter Lorenz

Jeg tror der er noget galt med selve filmen. Har du prøvet at afspille den i programmet QuickTime?
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 15. okt 2009 00:06

Peter Lorenz skrev: Er du sikker på, kodedelen for Quicktime i Firefox er korrekt?

Ja, den er testet utallige gange i flere forskellige browsere.

Jeg har også på fornemmelsen, at det er filmen, der er noget galt med. Eller at filmen kræver en nyere udgave af Quicktime end plugin'et i Firefox kan håndtere.
Mvh. Kim

Peter Lorenz

Indlægaf Peter Lorenz » tors 15. okt 2009 10:31

..men den virker jo fint i Internet Explorer, og hvis jeg trækker den ind i min Firefox med musen, kan den også sagtens afspilles direkte i Firefox, så den kan da ikke være filen, der er problemet.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 15. okt 2009 11:23

Peter Lorenz skrev: ..men den virker jo fint i Internet Explorer, og hvis jeg trækker den ind i min Firefox med musen, kan den også sagtens afspilles direkte i Firefox, så den kan da ikke være filen, der er problemet.

Forskellen mellem Internet Explorer og Firefox kan ligge i plugin'et. Men når den kan afspilles direkte, burde plugin'et jo virke.

Jeg tør ikke sige, hvad der kan være galt. Jeg har som sagt ikke selv Quicktime installeret, så jeg kan ikke efterprøve, og jeg har ikke tid til at installere Quicktime og lege med det i øjeblikket. Jeg ved blot, at da jeg skrev den pågældende kode blev den gennemtestet, og den virkede.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 15. okt 2009 11:44

Hej Peter

..men den virker jo fint i Internet Explorer, og hvis jeg trækker den ind i min Firefox med musen, kan den også sagtens afspilles direkte i Firefox, så den kan da ikke være filen, der er problemet.

Filen "Showreel_2008_hires.mov" kan have taget skade under upload til serveren. Jeg har hentet filen og forsøgt at afspille den i QuickTime, hvor jeg får nedenstående fejlmelding.

Jeg mener, at Firefox ser på en fils MIME-type, når den afgør hvordan den skal håndtere filen. Måske anvender IE bare filendelsen til at afgøre det.
Jeg er heller ikke i stand til, at læse anden information af din film end størrelsen. Det er som om der mangler noget.
Vedhæftede filer
QT.jpg
Fejlmeddelelse fra QuickTime.
QT.jpg (8.96 KiB) Vist 5662 gange
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 15. okt 2009 18:39

Hej Peter

Det er lykkes mig, at downloade din film i hel tilstand. :)
jeg har kigget lidt på din kode. Prøv at se lidt på mit forslag her:

Kode: Vælg alt<object classid="clsid:02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B" id="showreelmov" height="576" width="720">
<param name="src" value="movies/Showreel_2008_hires.mov"><param name="autostart" value="false">
<!--[if !IE 6]>--><object type="video/quicktime" data="movies/Showreel_2008_hires.mov" height="576" width="720">
<p>ALTERNATIV</p>
</object>
<!--<![endif]--></object>
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 15. okt 2009 18:55

Godt set!

Peter, du har angivet en forkert sti til filen i den del af koden, der er beregnet til Firefox og andre ikke-IE-browsere. Du mangler at angive undermappen movies.
Mvh. Kim

Peter Lorenz

Indlægaf Peter Lorenz » tors 15. okt 2009 22:11

Hej igen,

Nu har jeg desværre ikke mulighed for at sidde med KompoZer før i morgen, men tusind tak for hjælpen.
Det er SUPERpinligt, hvis det hele skyldes, at jeg har skrevet en forkert sti (og det kunne det jo tyde på).
Jeg kryber lige ned i et musehul, men inden da skynder jeg mig lige at sige tak for hjælpen, og jeg glæder mig til at kigge på det i morgen :-)

Mvh,
Peter

Peter Lorenz

Indlægaf Peter Lorenz » man 19. okt 2009 10:34

Hurra :-)

Nu virker quicktimefilmene..
Endnu en gang tak for hjælpen.

Desværre har jeg lige et par spørgsmål mere..

1) Hvordan laver jeg en 'roll-over' på mine menupunkter (portfolio + about), således at der skiftes til et andet billede, når musen er over menupunktet?
Jeg vil gerne holde fast i brugen af billeder og ikke tekst.

2) Hvordan åbner jeg et link i et nyt vindue/en ny tab? Det er jeg nemlig nødt til, da et par af mine billeder i portfolio linker til en anden hjemmeside, og jeg er ikke interesseret i, at de skal lukke min hjemmeside.

På forhånd tak,
Peter

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 19. okt 2009 10:45

Glem det med at åbne nyt faneblad/side, det kan være temmelig generende for de besøgende. Hvis de besøgende kan lide din side, skal de nok komme tilbage.

Med hensyn til billedskiftet, så kan det klares med css eller JavaScript. Det er ikke noget, jeg har siddende på rygraden, og jeg har ikke tid i øjeblikket til at finde løsningen på nettet. Prøv selv at søge på fx JavaScript og billedskift.
Mvh. Kim

bqz69

Indlægaf bqz69 » man 9. nov 2009 13:36

Jeg har lavet en lille minihowto på engelsk, for lang tid siden:

http://www.minihowto.org/website_minihowto/how to make a website minihowto.html

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 9. nov 2009 14:18

bqz69 skrev: Jeg har lavet en lille minihowto på engelsk, for lang tid siden:

Dit link virker ikke umiddelbart på grund af mellemrummene. Dette link burde vist virke:

Mvh. Kim