KompoZer / Nvu » pdf-dokumenter på Google

flemmings

pdf-dokumenter på Google

Indlægaf flemmings » man 26. okt 2009 11:10

Når man søger på Google, kan man støde ind i et pdf-dokument, uden at det umiddelbart er muligt at se, hvem der egl. har lagt dokumentet ud på nettet (altså fra hvilken hjemmeside, det kommer). Det har altid irriteret mig med disse navnløse pdf-dokumenter, der flyder rundt på nettet, men nu står jeg selv med problemet.

Søg f. eks på "Albert Skeel" - link nr. 6 er en pdf-fil fra min hjemmeside http://www.mardi.dk. Åbner man pdf-filen, kan man læse en masse tekst, men ikke se, hvem der er afsender.

Jeg kan selvfølgelig lave en henvising øverst oppe i pdf-dokumentet, men vil først høre, om der findes en standard-metode til den slags.

Andre må også kende problemet.

mvh.
Flemming

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1) ; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.30729)

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: pdf-dokumenter på Google

Indlægaf Jesper Kristensen » man 26. okt 2009 14:29

Der står da ret tydeligt med grøn tekst på Google, at dokumentet kommer fra "www.mardi.dk/skeel.pdf"

flemmings

Indlægaf flemmings » man 26. okt 2009 16:19

Ja, det kan jeg godt se, men når du har åbnet sådan et dokument og har glemt alt om Googles oplysning, er du helt på den. Jeg synes tit, man sidder med et pdf-dokument og andre åbne vinduer og har brug for at vide, hvor det i grunden kommer fra. Så skal man baglæns og finde oprindelsen.

Jeg har overvejet øverst oppe at forsyne mine pdf-dokumenter med et hjemmeside-navn, men inden jeg kaster mig ud i det, vil jeg gerne vide, om der findes en standard-teknik til identifikation. På html-dokumenter kan man jo bare kaste et blik op i browserens øverste linie. Der står adressen. Lige nu er jeg på en side, der hedder posting.php?mode=reply&f=6&t=6561

Men det gælder ikke for pdf-dokumenter.

mvh.
Flemming

flemmings

Indlægaf flemmings » man 26. okt 2009 18:28

Jeg fandt ud af, at problemet må ligge i indstillingerne for min browser Internet Explorer 8.
Når jeg i IE8 åbner et Adobe-dokument (en pdf-fil), overlejrer det alle værktøjspaneler i IE8. pdf-filen fylder altså hele skærmen, hvor den rettelig skulle lægge sig i browser-vinduet uden at skjule alle værktøjslinier i IE 8.

Har nogen en idé om, hvad det er for en indstilling, der skal ændres i IE 8
mvh.
Flemming

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » man 26. okt 2009 18:33

Der er ingen anden måde at gøre det på end den du selv foreslår.

Hvis du har installeret din PDF-reader som et plugin i browseren, vil adressen selvfølgelig stadig blive vist.