KompoZer / Nvu » php include - one com

Megahook

php include - one com

Indlægaf Megahook » tirs 3. nov 2009 21:53

Hejsa
Jeg har lavet ny hjememside, og anvender Kompozer hertil. Jeg har endvidere forsøgt mig med php- include, og har sågar oploadet. Jeg får fejl, og har tjekket at jeg har det der php. Jeg har været inde og slå det til, troer jeg da, hvortil jeg skulle slå til både alm (PHP error messages) og globalt(PHP - Register globals), men globalt frarådes dog.. aner ikke som det tydelig fremgår,præcis om jeg har gjort noget forkert, de skriver det kan give rod i koderne. :?

Hvorom alting er, så er min udbyder hos one com og /siden jeg får fejl på er http://viewweng.dk/Lindas nye side/indexforsøgmed php.html , og jeg vil have de to kolonner på henholdvis venstre og højre side, til at være php - include, så jeg kun skal rette på indexsiden. Jeg troede først at man kunne flytte hele kolonnen i et hug, men det gav slet ikke pæne resultater i Kompozer, mens hvis jeg flyttede hver enkel rubrik, så fik jeg et pænt siddende php ikon, lige der hvor jeg ville. Det blev så til 8 php filer - include.

Jeg har gemt index som alm. html, og mine "include" som php. Alt er oploadet vha filezilla. Uden problemer, og alt ligge i samme mappe. Måske kan jeg få hjælp til, hvad jeg skal for at komme videre. Det ville være rigtig dejligt.
I kan måske bedre forstår hvad jeg vil have hvis i også ser på http://viewweng.dk/Lindas nye side/index.html. Jeg vil have det sådan, at jeg kun skal opdatere denne ene side,min index, men altså kun min højre og ventre kolonner, hvorefter resten bliver ajourført, alle siders både h og v kolonner. Sidste ting; skal det MySQL slåes til ? :oops:

Glæder mig til at høre, om jeg er hel på spanden eller der er håb forude.

MVH Linda

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; GTB5; Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1) ; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.30729; OfficeLiveConnector.1.3; OfficeLivePatch.0.0; Tablet PC 2.0; .NET CLR 3.0.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: php include - one com

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 3. nov 2009 22:06

Du skal gemme siden som php og ikke som html - fx index.php og ikke index.html.
Mvh. Kim

Megahook

Indlægaf Megahook » tirs 3. nov 2009 22:38

Hej
Du er godt nok hurtigt til at svare- dejligt. Jeg prøvede at rette indexfilen til php som du skrev, men desværre får jeg stadigvæk fejlmeddelse. HTTP 404.

Jeg har ladet den stå som php i endelsen, så det skal man lige være obs på.

MVH Linda

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 3. nov 2009 22:49

Du har tilsyneladende ikke fået uploaded filen.

Du bør for øvrigt undgå mellemrum i fil- og mappenavne. det kan give problemer.
Mvh. Kim

Megahook

Indlægaf Megahook » ons 4. nov 2009 12:00

Hej Kim

Næ- det havde du ret i, der var ikke en php fil, jeg kunne ikke omdøbe den på serveren, det troede jeg. Så jeg ændrede min side til index2php og gemte den så i kompozer til en rigtig php fil, oploadede den uden problemer, og nu får jeg ikke samme fejl, men at vide, at der er en fejl i linie 37, og når jeg ser på den i kompozer, er det <!-- end of menu -->, den fejlmedeler på. Jeg kan ikke se nr i mit redigeringsprogram på one com. Nu skulle der være noget, at se, http://viewweng.dk/Lindas nye side/index2php.php. Men måske har jeg anvendt forkert ` i include sætningen ? Det ligner ikke dine helt fra dit ekempel.
Tak fordi du vil hjælpe mig videre - det er jeg rigtig glad for.

MVH Linda

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 4. nov 2009 12:27

Hos mig er kan siden stadig ikke findes. Har du nu også fået uploaded den? Og omdøb lige "Lindas nye side" til noget uden mellemrum. Det ville gøre det meget nemmere. Du kan fx kalde den "lindas-nye-side" med bindestreg i stedet.

Megahook

Indlægaf Megahook » ons 4. nov 2009 12:44

Hej Jesper.
Jeg kan da godt omdøbe min mappe, men får det så betydning for alle de links og sider jeg har i den mappe? Det kan jeg altså ikke lige gennemskue.
Men ja jeg er sikker på, at den føromtalte side er der, også oploadet, når jeg går på siden får jeg denne meddelse; Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /customers/viewweng.dk/viewweng.dk/httpd.www/Lindas nye side/index2php.php on line 37

MVH Linda

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 4. nov 2009 13:28

Hvis linkene er lavet korrekt, får det ingen betydning. Du kan jo altid prøve, og hvis de ikke virker, ændrer du bare mappenavnet tilbage.

Du har en syntaksfejl i din kode, det er sandsynligvis blot et manglende semikolon (;) eller manglende anførselstegn (" eller '). Fejlen ligger enten i linje 37 eller i en af de foregående linjer.

Hvis du ikke har adgangskoder liggende i de pågældende linjer, kan du prøve at kopiere dem ind her, så kan vi prøve, om vi kan finde fejlen.
Mvh. Kim

Megahook

Indlægaf Megahook » ons 4. nov 2009 13:59

Hej igen

Ja så har jeg omdøbt med bindestreg. - og nej jeg er ikke en ørn til det her, jeg prøver bare så godt jeg kan, så der er nok desværre fejl som jeg ikke kan finde. Jeg kopier derfor lidt det første ind her, så kan det måske kaste lys over, hvad det er jeg skal gøre, for at det virker;Start: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da"><head><title>Views by viewweng.dk</title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" /></head>
<body>
<div id="header_panel">
<div id="header_section">
<div id="title_section">Viewweng.dk</div>
<div id="tagline">Fotos, landskab, Spyro, <br />
dyr, amerikansk fodbold, Phoenix<br />
&amp; meget mere. </div>
</div>
</div>
<!-- end of haeder -->
<div id="menu_panel">
<div id="menu_section">
<ul>
<li><a href="index.html" class="current">Home</a></li>
<li><a href="Foto.html">Foto<br />
</a></li>
<li><a href="Spyro.html">Spyro<br />
</a></li>
<li><a href="safir%20.html">Safir<br />
</a></li>
<li><a href="Phoenix.html">Phoenix</a></li>
<li><a href="Om%20os.html">om os</a></li>
<li><a href="Kontakt.html" class="last">Kontakt
os</a></li>
</ul>
</div>
</div>
<!-- end of menu -->
<div id="content">
<div id="content_column_one">
<div class="column_one_section"><?php /*Her indsættes filen med navnet kategorier.php */
include ´kategorier.php ´;?></div>
<div class="cleaner_with_divider">&nbsp;</div>
<div class="column_one_section">
<?php /*Her indsættes filen med navnet arkiv.php*/
include ´arkiv.php ´;?><br />
<br />
<br />
</div>
<div class="cleaner_with_divider">&nbsp;</div>
<div class="column_one_section">
<span style="font-weight: bold;"><?php /* Her indsættes filen med navnet at læse.php */
include `at læse.php `;?><br />
</span>
</div>
Slut

Den nye url adresse; http://viewweng.dk/Lindas-nye-side/index2php.php (-og alle links virker og øvrige sider.)

MVH Linda

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 4. nov 2009 14:05

Nu ved jeg ikke, om det er forummet eller din editor, der laver rod i tegnsættet. Når du ser teksten i editoren, skal det ikke se sådan ud:

include ´kategorier.php ´;?>

Men sådan:
include 'kategorier.php'; ?>

Du skal altså sikkert ændre lidt i de tre linjer, der starter med include.
Mvh. Kim

Megahook

Indlægaf Megahook » ons 4. nov 2009 16:00

Hej

Ja nu skete der bestemt noget. Jeg rettede i index2 i kompozer og gemte den som index3,ny opload, og det ser ud til at virke meget bedre, nu er der endda farver på... Men jeg kan jo så se, at den ikke tager vores æ og ø, men det kan jeg da omskrive til oe osv. Jeg kan også se, andre fejl, som opstår i min kolonne 3. Det er nok mig, der har lavet kuk der, i hvor meget der skulle med i php filen, så det må nok laves om. Her er url til nye index3 http://viewweng.dk/Lindas-nye-side/index3php.php

Min editor på "sereven" laver ikke fejl umiddelbart her, jeg tror, at det var mig, der har anvendt et forkert tegn istedet for denne ' brugte jeg ´.

:D Tusind tak for hjælpen. Det er jeg rigtig glad for. Så må jeg se, hvor langt jeg nu kan komme.

MVH Linda

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 4. nov 2009 16:09

Når du navngiver filer og mapper på internettet, er det altid en god ide udelukkende at bruge må bogstaver og ingen mellemrum eller specielle danske bogstaver, så vil det altid virke.

Bruger man mellemrum og æ, ø eller å, risikerer man problemer. Og det kan også drille med store/små bogstaver, fordi nogle (de fleste) webservere skelner mellem den slags. Og alle webservere skelner mellem ' og ` som du jo nu har fundet ud af ikke er det samme :wink:
Mvh. Kim

Megahook

Indlægaf Megahook » ons 4. nov 2009 18:52

Hej Kim

Ja- du har ret,jeg burde gøre som du siger, og skriver..... Jeg glemmer det bare, når jeg sidder og "arbejder", men det er noteret.

Det lykkedes mig at få det til at virke ihvertfald min index.php side. Den hedder nu http://viewweng.dk/Lindas-nye-side/index1.php.

1. spørgsmål er nu, skal alle siderne ændres for at de øvrige siders kolonner bliver opdateret ?
Jeg har min index.php- det vil jeg omdøbe den til, men hvad med alle de øvrige sider, i html ?

2. Skal alle mine links til siderne også ændres-(det skal de garenteret/ kan det være ligemeget om det hedder php eller html ? :?

Glæder mig til at se om jeg skal på overarbejde med at rette navne og links osv. Syntes det er super dejligt, at jeg kan få hjælp - jeg var ikke kommet videre selv - Tak. :D

MVH Linda

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 5. nov 2009 05:50

Alle sider, hvor du bruger php til at inkludere indhold med, skal omdøbes. Du behøver ikke at omdøbe sider, hvor der ikke skal bruges php, men det er nok kønnere at alle sider har samme filtype. Så ja, jeg ville omdøbe dem alle.

Jeg var selv gennem processen på min egen hjemmeside for et par år siden, da jeg fandt ud af, hvad php kunne bruges til.

Nu ved jeg ikke, hvor mange besøgende du får ind via søgemaskiner, men i starten vil det give nogle problemer at omdøbe, fordi html-siderne ikke længere findes. Det er dog kun indtil søgemaskinerne finder ud af, at det nu hedder php. Man kan lave en viderestillen på webserveren, så alle der forsøger at hente fx minside.html automatisk viderestilles til minside.php. Det er dog lettere nørdet, og metoden afhænger af opsætningen på dit webhotel.

Alle links, der peger på en html-side, skal omdøbes til at pege på det nye filnavn, altså fx skal links til minside.html ændres, så det peger på minside.php.
Mvh. Kim

Megahook

Indlægaf Megahook » fre 6. nov 2009 00:20

Hej Kim

Ja så har jeg været i gang med at omdøbe til php. Et større arbejde. :)
Jeg har lige lagt op, for at se det færdige resultat - kan dog se fejl hist og pist, så det må vente til i morgen, før siden kan blive lagt endelig ud. Mht besøgende, så er må jeg lige se, om ikke det går. Jeg tror de fleste skriver den direkte url. Men ellers ved jeg jo hvor jeg måske kan hente hjælp. Det er jeg virklig glad for. :D

Jeg har faktisk et spørgsmål til en side, kan man ikke have script og php sammen ? Den åbner fint, men med fejl. Ingen fejlkoden på siden som ved fejl i php koden, men nederst, gøres jeg opmærksom på, at den er åbnet med fejl.Har kopiret fra side, hvor script virkede og ind. (Det passede jo så fint med at jeg bare kopirede fra kildekoden ind i allerede lavet php-side,start på "kolonne 2 til end off kolonne 2.)- også på øvrige sider. Har taget højde for scriptet øverst og nederst.

Glæder mig til at blive klogere. :)

MVH

Linda

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. nov 2009 02:56

Megahook skrev: Jeg har faktisk et spørgsmål til en side, kan man ikke have script og php sammen ? Den åbner fint, men med fejl.

Jo. Hvis du giver os adressen til siden, kan vi måske finde fejlen.
Mvh. Kim

Megahook

Indlægaf Megahook » fre 6. nov 2009 12:51

Hejsa

Ja selvfølgelig; det er http://viewweng.dk/Lindas-nye-side/PSP.php . Troede lige jeg selv havde løst det, at det kunne være simpel som forkert adresse på billederne. Men det ændrede ikke noget, heller ikke da jeg ændrede mit træ til tree.... *SS*

I html før include virker siden som den skal ; du kan tjekke den ud her, hvis det kan hjælpe; http://viewweng.dk/Lindas-nye-side/PSPtestdur.html

MVH Linda

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 6. nov 2009 15:05

Fejlen er at du mangler et linjeskift før linjen

var fadebgcolor="white"

Måske har du en php-kode, som ser sådan ud:

?>
var fadebgcolor="white"

I så fald skal du indsætte fx:

?>
//
var fadebgcolor="white"

Det er fordi PHP automatisk fjerner whitespace (linjeskift, tab og mellemrum) efter en ?> så det fører til at denne ene linje bliver kommenteret ud på grund af kommentaren i linjen før.

Megahook

Indlægaf Megahook » fre 6. nov 2009 16:42

Hej Jesper

Ja, jeg ændrede det til dette ny linie // ny linie herefter
var fadebgcolor="white"
og så fik jeg scriptet til at virke. Super fedt. Kunne ikke have løst det selv..... Tusind tak. :D

Så er der dømt finpudsning på "værket".

MVH Linda - og god weekend til jer.