KompoZer / Nvu » Baggrundsbillede

hemme

Baggrundsbillede

Indlægaf hemme » ons 9. dec 2009 19:29

Hejsa

Jeg vil rigtig gerne vide, hvordan jeg får mit baggrundsbillede til at tilpasse sig div. browserstørrelser.

Mange Hilsner
Hemme

Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X 10.4; da; rv:1.9.1.5) Gecko/20091102 Firefox/3.5.5

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Baggrundsbillede

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 9. dec 2009 19:40

Det kan du ikke uden videre. Et baggrundsbillede har den størrelse et baggrundsbillede har.

Når det er sagt, så findes der en mulighed. Du kan med et JavaScript aflæse den tilgængelige plads i den besøgendes browser og så hente et baggrundsbillede, der passer hertil. Men det er noget nørdet.

Jeg har ikke lige koden her, så hvis du søger på nettet, så vær opmærksom på, at det ikke er skærmens opløsning eller browserens størrelse, du skal bruge. Det er den tilgængelige plads (altså minus eventuelle værktøjsbjælker), du skal bruge. Det hedder vist noget med innerspace, men jeg er dog langt fra sikker på dette.

Den nemmeste løsning er dog at lave et baggrundsbillede, der kan bruges i alle opløsninger, fx med en udtoning til en baggrundsfarve, der så kan vises, hvis brugeren har mere plads end billedet fylder.
Mvh. Kim

hemme

Indlægaf hemme » ons 9. dec 2009 19:54

Hvilken størrelse vil du anbefale til et baggrundsbillede, minus udtoning?

Desuden vil jeg gerne vide hvordan jeg vælger et baggrundsbillede til tables
og om jeg kan putte andre tables fx text eller youtube vids ovenpå en "grund-table"?
Håber det gir mening.

Mange Hilsner
Hemme

hemme

Indlægaf hemme » ons 9. dec 2009 20:08

eller ny ide?

Hvad hvis jeg vælger et billede og sætter størrelsen til 100% af vinduet.
Kan jeg så sætte diverse ting ovenpå det?

Hemme

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 9. dec 2009 20:09

hemme skrev: Hvilken størrelse vil du anbefale til et baggrundsbillede, minus udtoning?

Det afhænger til dels af, hvem din målgruppe er, og dels af hvad formålet med billedet er. Men jeg vil normalt anbefale, at man laver en hjemmeside, så den passer til en bredde på cirka 780 pixels. Dermed kan siden vises uden sidelæns rul i en maksimeret browser i en opløsning på 800 pixels i bredden.

hemme skrev: Desuden vil jeg gerne vide hvordan jeg vælger et baggrundsbillede til tables
og om jeg kan putte andre tables fx text eller youtube vids ovenpå en "grund-table"?

Jeg vil fraråde brugen af tabeller til layout. Tabeller er beregnet til tabulære data og intet andet. I forrige årtusinde kunne tabeller være praktiske til layout, fordi man ikke havde andre muligheder, men i dag har vi css og div-bokse, der er meget mere fleksible.

Det er muligt at placere elementer foran hinanden (og dermed også tabeller), men det er for viderekommende, da der kan være nogle fælder ved den slags.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 9. dec 2009 20:10

hemme skrev: Hvad hvis jeg vælger et billede og sætter størrelsen til 100% af vinduet.
Kan jeg så sætte diverse ting ovenpå det?

Ja, så skal man bruge absolut placering, men så er det du risikerer at løbe ind i nogle fælder, som jeg nævner i mit forrige indlæg.

Hertil kommer, at du på den måde lader browseren skalere billedet, og det giver ikke altid et godt resultat.
Mvh. Kim

hemme

Indlægaf hemme » ons 9. dec 2009 20:32

Ok så for enkelhedens skyld:

Jeg laver en baggrundsfarve, og indsætter et billede og centrerer det.
Hvordan kan jeg så skrive oveni eller indsætte andre billeder?

PFT
Hemme

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 9. dec 2009 20:36

Ideen er at bruge div-bokse.

Du laver en baggrundsfarve på hele siden, så laver du en centreret div-boks, som du så placerer det ønskede baggrundsbillede i. Dermed kan du skrive og placere andet indhold oven på baggrundsbilledet.
Mvh. Kim

hemme

Indlægaf hemme » ons 9. dec 2009 20:44

Øv det driller...

Har indsat en centreret div boks og indsat billede i den. Nu vil jeg gerne tilføje lidt tekst og en youtube vid ovenpå billedet. Det lykkes ikke. Hvordan gør jeg det smartest?

Mange Hilsner
Morten

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 9. dec 2009 20:53

Kan du lægge en prøveside ud, så vi kan se, hvad du har gjort?
Mvh. Kim

hemme

Indlægaf hemme » ons 9. dec 2009 21:10

så ligger der en prøve....

Mange Hilsner
Hemme

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 9. dec 2009 21:13

Hvor?
Mvh. Kim

hemme

Indlægaf hemme » ons 9. dec 2009 21:20

mortenhemmingsen.com

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 9. dec 2009 21:31

Du skal lægge billedet ind som baggrundsbillede i div'en i stedet for som et almindeligt billede.

Skal du have mange undersider på hjemmesiden? I så fald vil det være en klar fordel at bruge et eksternt stilark. Det er lidt mere besværligt at komme i gang med, men det gør det meget nemmere at vedligeholde siden og fx opdatere layoutet. Læs om fordelene her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-css.php

Hvis du ikke vil bruge et eksternt stilark, skal du gøre følgende:
Klik på billedet. Nederst i KompoZer finder du en række tags, højreklik på <div> og vælg Inline stil fra højrekliksmenuen. Klik på fanen Baggrund, vælg baggrundsbilledet og klik på OK.
Mvh. Kim

hemme

Indlægaf hemme » ons 9. dec 2009 22:09

OK det gir mening kikker nærmere på stilark senere.

Tusind Tak!