KompoZer / Nvu » Tabeller. Billeder.

Zimmerman

Tabeller. Billeder.

Indlægaf Zimmerman » lør 16. jan 2010 19:19

Hej,

Jeg er ny i kompozer (0.81 b dk) og sidder nu og komponere en simpel hjemmeside. Jeg har dog et par gentagne problemer.

1. At sætte billeder ind kan være lidt irriterende. At man bliver promptet for alternativ tekst, og at billederne ofte bliver "væk" - et par gange pga absolut sti, der så oploades, men andre gange forstår jeg dette ikke.

2. Jeg styrer designet med tabel, men det er nok ikke længere den rigtige måde. Bedre med CSS? I hvert fald ser mit design ikke ens ud i Chrome og IE, når jeg bruger tabel.

3. Og så savner jeg man kan sige fortryd med ctrl+Z.

Nogle gode råd til en nybegynder

Mvh Zimmerman

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/532.0 (KHTML, like Gecko) Chrome/3.0.195.38 Safari/532.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Tabeller. Billeder.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 16. jan 2010 19:44

Zimmerman skrev: 1. At sætte billeder ind kan være lidt irriterende. At man bliver promptet for alternativ tekst, og at billederne ofte bliver "væk" - et par gange pga absolut sti, der så oploades, men andre gange forstår jeg dette ikke.

Jeg tør ikke sige, hvad der går galt med uploadingen, men du bliver bedt om en alternativ tekst, fordi webstandarderne kræver sådan en. Hvis der er tale om et ubetydeligt billede, kan du vælge at ikke benytte en alternativ tekst, men ellers bør du angive en tekst. Det vil for øvrigt også være en fordel med hensyn til søgemaskinerne.

Zimmerman skrev: 2. Jeg styrer designet med tabel, men det er nok ikke længere den rigtige måde. Bedre med CSS? I hvert fald ser mit design ikke ens ud i Chrome og IE, når jeg bruger tabel.

Ja, tabeller er gammeldags. Forskellen på de forskellige browsere skyldes sikkert, at de anvender forskellige standardafstande for margen og indrykning. Prøv at lege med CSS - du vil kunne styre dit layout meget mere præcist.

Zimmerman skrev: 3. Og så savner jeg man kan sige fortryd med ctrl+Z.

Det må være en fejl i beta-versionen. I version 0.7.10 fungerer Ctrl+Z helt fint.

Zimmerman skrev: Nogle gode råd til en nybegynder

Hvis du ikke allerede kender min guide, så tag et kig på den:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php
Den er ganske vist skrevet til den seneste fulde version af KompoZer, og betaen er lidt anderledes. Tjek især guiden til CSS:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-css.php

Der er lidt indlæringstid, men du får som sagt meget bedre styr på siden. Tabeller var noget, man brugte i forrige årtusinde, inden CSS blev brugbart.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 16. jan 2010 20:21

Hej Zimmerman og Kim

Jeg kan bekræfte fejlen med Ctrl+Z i den danske version. Det fungerer i den engelske. Jeg har indberettet den som en bug.
https://sourceforge.net/tracker/index.php?func=detail&aid=1661362&group_id=170132&atid=853122
Hilsen Jørgen

Zimmerman

Indlægaf Zimmerman » søn 17. jan 2010 14:54

Tak for gode hint. Måske jeg skulle "downgrade" til 0.7.10?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 17. jan 2010 15:49

Betaen retter nogle fejl i 7.10'eren, så på de fleste punkter er den en klar fordel.

Den har så enkelte fejl, som fx Ctrl+Z-fejlen, og den afviger fra mine guider, så spørgsmålet er, hvor stor betydning det har for dig.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 17. jan 2010 16:02

Hej Zimmerman og Kim

Man kan sagtens fortryde. Det er bare genvejstasten Ctrl+Z der ikke fungerer. I stedet kan man bruge Alt+R og så F.

Kim, er det en fejl i oversættelsen, der udløser den bug, siden den ikke findes i den engelske version med samme build-nummer (version 0.8b1 (20090512))?
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 17. jan 2010 16:07

Jeg ved ikke, om en fejl i oversættelsen kan gøre det. Vi har tidligere haft en fejl fremme, som vi mistænkte for, at det var oversættelsen, men det viste sig ikke at være tilfældet. Jeg kan ikke huske, hvad fejlen var, men det var vist en anden fejl.
Mvh. Kim