KompoZer / Nvu » htm el html

Lillebjerg

htm el html

Indlægaf Lillebjerg » ons 24. feb 2010 20:56

Hej jeg har oprettet en hjemmeside med knap 2000 sider i Kompozer, og det har fungeret fint. De er alle i formatet html.
Nu har jeg fået det problem, at siderne ikke længere kan findes på google. Hvis en side søges i google kommer der hurtigt svar med næsten den rigtige side. Google anfører blot formatet htm i stedet for html - og dermed virker linket ikke. Hvis man skriver den side google finder og tilføjer et "l" til filnavnet, altså .html ja så virker det, men det virker besynderligt.
Er der nogen, der ved hvordan det løses ?
Venlig hilsen
Lillebjerg

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; da; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6 (.NET CLR 3.5.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: htm el html

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. feb 2010 22:49

Det lyder meget specielt!

Har du tidligere haft brugt et andet program til siderne, fx Frontpage?

Umiddelbart vil jeg gætte, at det ikke er Google, der laver fejl, men at siderne rent faktisk har heddet .htm indtil for nylig, hvor du så har fået ændret dem til .html, fordi du har valgt "Gem som" i KompoZer.

Hvis jeg gætter rigtigt, er der to løsninger, og ingen af dem er særlig sjove:

Du kan omdøbe alle filerne til .htm.

Du kan vente på, at Google får opdateret sine links til .html.

Der er dog en tredje mulighed, men den er nørdet. Du kan muligvis rette i en speciel fil på serveren, der ændrer .html til .htm, så siderne vises korrekt. Den mulighed afhænger bl.a. af, om webhotellet tilbyder denne mulighed.
Mvh. Kim

Lillebjerg

Indlægaf Lillebjerg » ons 24. feb 2010 23:11

Hej Kim,
Tak for svaret. Nej det er vist mere kompliceret end som så. Jeg har for lang tid siden brugt frontpage med koden htm, men dengang hed siderne noget helt andet.
Webhotellet blev flyttet til en ny server, da jeg skiftede fra frontpage til Kompozer uden at de gamle sider fulgte med, så alle sider er oprettet med html.
Jeg kan se på googles søgeresultat, at der er tale om de sider, der er oprettet med Kompozer ud fra navnet på de enkelte sider. Men google anfører altså kun htm og ikke html. Jeg har også forsøgt at gøre google opmærksom på problemet, men der får man jo ikke noget svar umiddelbart. Måske i løbet af nogle dage ?
I øvrigt tak for din indsats - også med Ludvigs hjørne, som jeg jævnligt ser på.
Venlig hilsen
Lillebjerg

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. feb 2010 23:16

Jeg må sige, at jeg har ekstremt meget svært ved at tro, at fejlen skulle ligge hos Google. Har du nogle links/søgeord, så vi kan se, hvad der sker?

Hvor længe siden er det, du skiftede til KompoZer, og hvor længe siden er det, du har skiftet webhotel?

Er du sikker på, at det hidtil har virket med søgninger og .html?
Mvh. Kim

Lillebjerg

Indlægaf Lillebjerg » tors 25. feb 2010 07:08

Hej igen,
Jeg er bange for at du har ret.
Jeg kan i gamle filer se, at de så sent som i december er lavet som "htm" og det nye webhotel er først etableret den 18/1. Det betyder, at de nye "html" filer først er lagt ud på nettet på nettet den 18. eller 19. januar.
Og det betyder så også at Google skal have lidt mere tid til at opdage de nye filer ?
Men tak for hjælpen - og stadig også tak for Ludvigs Hjørne
Venlig hilsen
Lillebjerg

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 25. feb 2010 07:26

Google burde finde dem automatisk, og det burde faktisk allerede være sket, hvis det er over en måned siden, du fik nye filnavne.

Det er som sagt muligt på de fleste webhoteller at ændre i en bestemt fil, der automatisk viderestiller til det nye filnavn, og som endda samtidig giver Google og andre besked om, at de skal opdatere filnavnene. Men det er desværre lidt nørdet.

Hvis dit webhotel har et forum, kan du prøve, om der er andre, der vil hjælpe dig. Det er jo lidt surt, at folk ikke kan finde frem til siden. Du har også et problem med dem, der har bogmærket siden, de finder heller ikke frem, og det vil også blive løst med ændringen i den pågældende fil.

Hvis dit webhotel har et forum, så skal du bede om hjælp til at viderestille fra .htm til .html og det gøres normalt i en fil, der hedder .htaccess
Mvh. Kim