KompoZer / Nvu » Kan man lave hyperlinks i stylesheets ?

FinnBusk

Kan man lave hyperlinks i stylesheets ?

Indlægaf FinnBusk » tirs 20. apr 2010 14:02

Hej
Jeg har haft fornøjelse af KompoZer nu i et års tid og prøver efter bedste evne på en aftenskole at undervise nybegyndere i at lave deres egen hjemmeside.
Dertil har vi haft meget gavn af Kim's hjemmeside, skabeloner og stylesheets.
Een ting er det dog ikke lykkedes mig at kringle, nemlig det at gemme/oprette hyperlinks i et stylesheet, således at hvis man ønsker at ændre/rette et link (der anvendes i eks en menu der bruges på næsten alle sider) kan man nøjes med at rette det i stylesheet.
Jeg bruger selv Dreamweaver og der kan jeg jo gemme links/menu i den skabelon der så kan bruges når nye side oprettes.
Så det enkle spørgsmål er :

- kan man i et stylesheet oprette et eller flere links (som så anvendes på
en eller flere sider)
- og dermed rette et link centralt ?

håber ikke forklaringen/spørgsmålet blev for kringlet.

Pfh tak for jers feedback.

Mvh Finn Busk

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; .NET CLR 1.1.4322; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729)

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: Kan man lave hyperlinks i stylesheets ?

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 20. apr 2010 17:06

Nej, "styles" er kun til udseende, som navnet siger. Hvad du vil have hedder "includes", og findes i de fleste programmeringssprog til webservere, som fx PHP eller C# .NET. Der findes endda et sprog, der hedder Server Side Includes (SSI), som kun kan præcis det du vil have. Men det kræver altså at man kaster sig ud i kode på serveren, hvilket WYSIWYG-programmer som KompoZer og Dreamweaver generelt ikke klarer så godt. KompoZer kan i begrænset omfang klare PHP, og den mest almindelige brug af include mener jeg den godt kan håndtere.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Kan man lave hyperlinks i stylesheets ?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 20. apr 2010 17:36

Som Jesper skriver, kan stylesheets ikke bruges. Hvis serveren understøtter php, så kan du finde hjælp til at bruge php sammen med KompoZer her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php

Der er både en introduktion til, hvad php er for noget, hvordan du indsætter koden i KompoZer, og der er et eksempel på, hvordan du indsætter en menu med links.
Mvh. Kim