KompoZer / Nvu » Problem med æ, ø og å i php, ved brug af include()

Majasol

Problem med æ, ø og å i php, ved brug af include()

Indlægaf Majasol » lør 8. maj 2010 21:54

http://alizay.dk

Det er sikkert et meget spurgt spørgsmål, men jeg har et problem med at skulle bruge æ, ø og å i PHP, når jeg bruger include().
Jeg har forsøgt mig med både utf8 og iso859-1, og jeg er helt tom for ideer.

Nogle som kan give mig en løsning på problemet? (;

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.1.249.1064 Safari/532.5

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: Problem med æ, ø og å i php, ved brug af include()

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 8. maj 2010 22:03

Siden er tydeligvis gemt i iso-8859-1, men du har angivet utf-8 i din <meta>. ret det.

Ikke relateret: Du er også kommet til at sætte et ekstra <html> ind før din <!doctype>. Den skal du lige fjerne.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 8. maj 2010 22:09

Edit: Jeg opdagede lige at du har et å i utf-8 nederst på siden. Jeg vil tro du er kommet til at gemme dine to filer (den der inkluderer og den der inkluderes) i to forskellige tegnkodninger. Du er nødt til åbne en af dem og gemme den med den tegnkodning som den anden side bruger, så de begge bruger samme tegnkodning.

Majasol

Indlægaf Majasol » lør 8. maj 2010 22:21

Stadig ingen ændringer.

Jesper Kristensen skrev: Edit: Jeg opdagede lige at du har et å i utf-8 nederst på siden. Jeg vil tro du er kommet til at gemme dine to filer (den der inkluderer og den der inkluderes) i to forskellige tegnkodninger. Du er nødt til åbne en af dem og gemme den med den tegnkodning som den anden side bruger, så de begge bruger samme tegnkodning.

Mht. det næste problem, så har jeg slet ikke styr på hvordan selve blog-systemet er bygget op, og jeg kan derfor ikke sætte det i sammen tegnkodning.
Det er noget der kan downloades gratis, og jeg har derfor ingen indflydelse over dens kodning.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 8. maj 2010 22:25

Hvis du bare vil have en blog, hvorfor installerer du ikke bare WordPress? Det er dejligt nemt, og det hele er sørget for.

Gæst

Indlægaf Gæst » lør 8. maj 2010 22:28

Jeg har haft Wordpress (: Det dumme er bare, at jeg ikke er god nok til at finde rundt i WP-koderne, og jeg vil stadig gerne have mulighed for, at kunne lave mine egne layouts, som jeg vil have dem (;

Majasol

Indlægaf Majasol » lør 8. maj 2010 22:44

Og opdagede lige at jeg glemte at skrive navn på (: Den tidligere meddelse er fra mig (:

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 8. maj 2010 23:10

Ok, men du skal altså stadig sørge for at de to sider er gemt med samme tegnkodning.

AlleyKat
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense

Indlægaf AlleyKat » ons 19. maj 2010 18:09

Lidt sent, men alligevel:

Kan du evt. ikke bruge HTML-koderne for æøå i stedet i teksten (jeg går ud fra at det drejer sig om statiske tekster)?

Edit: Jeg kan i øvrigt ikke se nogen fejl på siden, så det er nok løst for længst..
[size=75]MvH
Finn Sørensen // AlleyKat[/size]