KompoZer / Nvu » Site manager er væk - og prpblemer med overførsel

June

Site manager er væk - og prpblemer med overførsel

Indlægaf June » tirs 15. jun 2010 11:01

Jeg har selv taget fat på at redigere i min hjemmeside, som er lavet i Dreamweaver. Jeg er blevet anbefalet at bruge Kompozer, som skulle være brugervenligt.

Jeg er stødt på følgende problemer:

Problem nr. 1. For at få Site-manageren frem har jeg trykket på vis, vis/skjul, sidebjælken. Det virkede forleden dag - sitemanageren kom op, som den skulle. Men nu er den væk. Sidebjælken er der og intet andet.

Hvad kan det skyldes? Og hvordan får jeg den frem igen?

Problem nr. 2 er overførsel. Når jeg har rettet i dokumentet og udfyldt overførselsindstillingerne, kommer den op med rød skrift og siger, at overførslen ikke var mulig.

Under Generelle indstillinger er jeg i tvivl om følgende: Under Lokale indstillinger - Stedets navn - er det mappen, hvori den pågældende side ligger på min computer, som jeg her skal skrive?

Og under Serveroplysninger: Prefix - skal det udfyldes? Og i givet fald - hvad er det, der skal stå. Det er meget upræcist, den forklaring, der kommer op, når markøren står i bjælken.

Under FTP-indstillinger:

Forbindelsestype: Skal følgende udfyldes? og hvad betyder:

Passiv tilstand? Sikkerhed - er det i forbindelse med overførslen? IPv6? Og hvad menes der med synkroniser mapperne, når du navigerer?

mvh

June

Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X 10_5_8; da-dk) AppleWebKit/531.22.7 (KHTML, like Gecko) Version/4.0.5 Safari/531.22.7

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Site manager er væk - og prpblemer med overførsel

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 15. jun 2010 13:14

June skrev: Jeg har selv taget fat på at redigere i min hjemmeside, som er lavet i Dreamweaver. Jeg er blevet anbefalet at bruge Kompozer, som skulle være brugervenligt.

Jeg er stødt på følgende problemer:

Problem nr. 1. For at få Site-manageren frem har jeg trykket på vis, vis/skjul, sidebjælken. Det virkede forleden dag - sitemanageren kom op, som den skulle. Men nu er den væk. Sidebjælken er der og intet andet.

Vises overskriften Site-manager heller ikke i sidebjælken? Prøv at trykke på F9, evt. et par gange.

June skrev: Under Generelle indstillinger er jeg i tvivl om følgende: Under Lokale indstillinger - Stedets navn - er det mappen, hvori den pågældende side ligger på min computer, som jeg her skal skrive?

Stedets navn er et valgfrit navn, så du selv ved, hvilken konto det er - hvis du fx har flere hjemmesider.

June skrev: Og under Serveroplysninger: Prefix - skal det udfyldes? Og i givet fald - hvad er det, der skal stå. Det er meget upræcist, den forklaring, der kommer op, når markøren står i bjælken.

Nogle webservere indsætter en overmappe over den mappe, som din hjemmeside ligger i, det kan fx være www eller public_html som tool-tippet nævner. Hvis din site-oversigt indeholder en mappe, som alle dine filer så ligger i, så er det denne mappes navn, der skal angives som prefix. Man behøver normalt ikke udfylde feltet, så det er ikke det, der er skyld i fejlen.

June skrev: Forbindelsestype: Skal følgende udfyldes? og hvad betyder:

Passiv tilstand? Sikkerhed - er det i forbindelse med overførslen? IPv6? Og hvad menes der med synkroniser mapperne, når du navigerer?

Passiv tilstand skal kun udfyldes, hvis det ikke virker uden flueben.

IPv6 skal ikke udfyldes, det er en kommende standard, som ikke er taget i brug endnu i Danmark.

Synkronisering af mapper bruges, hvis du har de samme mapper liggende på din egen computer. Med synkronisering vil et skift af mappe på serveren betyde, at den lokale mappe også skiftes og omvendt.

Hvilken udgave af KompoZer bruger du? Det kan aflæses via Hjælp => Om KompoZer. Og hvilket styresystem?
Mvh. Kim

June

Indlægaf June » tirs 15. jun 2010 14:06

Hej Kim,

Tak for dit hurtige svar.

Nej, site manageren kommer ikke op ude i sidebjælken. Jeg har en Mac, så F9 virker ikke på at få sitemanageren op.

Version af kompozer: 0.8b3 (20100228)

mvh

June

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 15. jun 2010 14:15

Jeg tør ikke sige, om det er Mac'en, der driller. I stedet for F9, så prøv et par gange via menuen Vis => Vis/skjul => Sidebjælken.

Kan du evt. tage et skærmbillede, så jeg kan se, hvordan din sidebjælke ser ud?
Mvh. Kim

June

Indlægaf June » tirs 15. jun 2010 15:36

Det virker ikke.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal tage et skærmbillede.

Det er nu vigtigere det med overførslen - kan du komme med et praj på, hvad der kan være galt, siden overførslen ikke virker?

Jeg blev ikke helt klar over, hvordan min hjemmeside kan vide, hvilken side den pågældende rettede side skal ind på.

mvh June

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 15. jun 2010 16:46

June skrev: Jeg ved ikke, hvordan jeg skal tage et skærmbillede.

Jeg ved desværre ikke, hvordan man gør på en Mac. I Windows trykker man blot på en tast, der hedder Print Screen. Herefter kan man indsætte og gemme billedet i et billedbehandlingsprogram.

June skrev: Det er nu vigtigere det med overførslen - kan du komme med et praj på, hvad der kan være galt, siden overførslen ikke virker?

Det hænger sammen. Hvis sitemanageren ikke virker, så kan du heller ikke overføre. Sitemanageren kan dog muligvis virke i baggrunden, selvom den ikke vises i sidepanelet. Men det kunne nu alligevel være interessant at se, hvordan sidepanelet ser ud.

Får du nogen fejlmeddelelser, når du forsøger at overføre?

June skrev: Jeg blev ikke helt klar over, hvordan min hjemmeside kan vide, hvilken side den pågældende rettede side skal ind på.

Det fortæller du, når du forsøger at uploade - eller når du opsætter site-manageren. Hvis du ikke har fortalt programmet, hvor siden skal uploades, så er det derfor, der ikke sker noget. De tre vigtigste oplysninger er overførsels-URL, brugernavn og adgangskode, og de skal indtastes på den side, hvor du fandt indstillingerne til passiv tilstand og IPv6.
Mvh. Kim

jeje

Indlægaf jeje » tirs 15. jun 2010 19:28

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 15. jun 2010 20:13

Og her er så en vejledning til at uploade billedet her i forummet:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede
Mvh. Kim

June

Indlægaf June » tors 17. jun 2010 09:55

Hej igen Kim,

Jeg har fundet ud af, at Kompozer ikke fungerer sammen med Mac. Jeg har dog kunnet redigere i mine filer i programmet, men har så anvendt filezilla til at overføre med.

mvh

June

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 17. jun 2010 12:38

Fint, at du fandt en løsning. Sitemanageren er helt klart det svageste led i KompoZer - den skulle blive kraftigt forbedret i næste udgave af KompoZer.
Mvh. Kim