KompoZer / Nvu » Opstartsproblemer

WhiteBoy

Opstartsproblemer

Indlægaf WhiteBoy » tors 17. jun 2010 01:37

Hey alle!

Jeg prøver med stort besvær at få en hjemmeside til at hænge ordentligt sammen. Jeg har flere problemer, som der sikkert er mere end en løsning på, og nogen at tingene hænger måske endda sammen.
1) Så vidt jeg kan se er kompozer bedst ”suited” til firefox. Her er mit problem, at det jo ser skævt ud i IE. Er der en nem løsning på dette problem?
2) Jeg kører med en nyhedsbjælke fra bold.dk i højreside af mit vindue. Den skifter naturligvis størrelse, efter hvor meget plads nyhederne har brug for. Dette resulterer i, at resten af sidens skrift (eller ind til nu er det så kun menubjælken i venstre side) på siden bliver rykket lidt. Kunne man muligvis forestille sig, at man kunne få sidens højde til at justere sig automatisk, efter hvad der er passende? Eller måske sætte cellen med menubjælken fast, så den ikke kan rykke sig? Faktisk ville begge ting være geniale…
3) Da det er en side til vores fordboldhold, arbejder jeg også på at man direkte på vores side kan se stillingen og kampprogrammet. For at dette skal kunne lade sig gøre havde jeg tænkt på om det var muligt at åbne en anden side i en scroll-tekstboks direkte på vores side? –Og altså uden at man via et link ryger over på den anden side.
På forhånd tak
WB

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; da; rv:1.9.1.9) Gecko/20100315 Firefox/3.5.9 ( .NET CLR 3.5.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Opstartsproblemer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 17. jun 2010 04:56

WhiteBoy skrev: 1) Så vidt jeg kan se er kompozer bedst ”suited” til firefox. Her er mit problem, at det jo ser skævt ud i IE. Er der en nem løsning på dette problem?

KompoZer bygger på samme kode som Firefox, så den tolker webstandarderne som Firefox. Men det er kun i specielle tilfælde, at der er en forskel af betydning. Det er umuligt at svare på dit spørgsmål uden at vide, hvad problemet er. Et link til en side og en forklaring på, hvad der ser skævt ud, ville hjælpe. Og fortæl også gerne hvilken version af Internet Explorer den ser skæv ud i - der er temmelig stor forskel på de forskellige versioner af Internet Explorer.

WhiteBoy skrev: 2) Kunne man muligvis forestille sig, at man kunne få sidens højde til at justere sig automatisk, efter hvad der er passende? Eller måske sætte cellen med menubjælken fast, så den ikke kan rykke sig? Faktisk ville begge ting være geniale…

Som udgangspunkt vil en sides højde automatisk justere sig efter indholdet. Hvis den ikke gør det hos dig, så er det fordi, du har slået det fra (fx ved at angive en fast højde). Ja, det er muligt at placere indhold på siden fast.
Også her vil det hjælpe med et eksempel.

WhiteBoy skrev: 3) Da det er en side til vores fordboldhold, arbejder jeg også på at man direkte på vores side kan se stillingen og kampprogrammet. For at dette skal kunne lade sig gøre havde jeg tænkt på om det var muligt at åbne en anden side i en scroll-tekstboks direkte på vores side? –Og altså uden at man via et link ryger over på den anden side.

Er det en hel hjemmeside, du vil have vist eller kun en del af den. Og vil du have vist den i et andet format end den originale side eller som den originale side ser ud?

Det er forholdsvis nemt at vise den som den originale side ser ud - men det er ikke lovligt, medmindre man har fået tilladelse. Man kan også tage indholdet eller noget af indholdet fra en anden side, men dette er temmelig nørdet og ikke noget man kan med KompoZer. Og også dette kræver tilladelse. Vær opmærksom på, at rullende tekst ikke er så populært på hjemmesider, da det generer den besøgende.
Mvh. Kim