KompoZer / Nvu » Skabelon, css og at linke

maikenjh

Skabelon, css og at linke

Indlægaf maikenjh » tors 12. aug 2010 11:10

Jeg har hentet Kompozer for et par dage siden og er helt grøn i at lave hjemmesider - der er derfor en del at lære.
Jeg har valgt at hente en gratis template fra en af dine links og har fundet ud af at lave kopier af templaten, hvorefter de kan gemmes som hver sin side i min hjemmeside (jeg startede nemlig med at overskrive igen og igen, så der lærte jeg lidt). Nu har jeg så rettet i teksten i tre sider og er kommet i tanke om at det måske var en god ide at bruge css idet jeg f.eks. ønsker at skabelonen på alle sider er en smule bredere. Er det her jeg skal bruge ekstern css og kan jeg bruge det efter jeg har rettet/ lavet teksten til de første tre sider? Er der et sted hvor jeg kan lære om brugen af css til skabeloner/ og andre sider?
Ud over det så har jeg problemer med at linke siderne til hinanden. Kan det passe at i den rullemenu der popper op (når jeg prøver at linke) ikke indeholder de andre sider? Siderne er jo også gemt seperat, så det er vel ikke lige sådan for Kompozer at finde dem. Du skriver på Ludvigs hjørne at: "Ankre kan også benyttes, når du linker til en anden side. I så fald skal du skrive adressen på siden, efterfulgt af # og ankrets navn. Linket kan fx se sådan ud: http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... hp#firefox. .....Men jeg har jo ikke noget navn til hjemmesiden endnu, betyder det så at jeg skal vente med at linke til den er oprettet? (Husk at jeg er HELT grøn :o)

På forhånd mange tak for din hjælp

Mvh Maiken

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; GTB6.5; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729; InfoPath.2)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Skabelon, css og at linke

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 13. aug 2010 10:24

maikenjh skrev: jeg startede nemlig med at overskrive igen og igen, så der lærte jeg lidt

Ja, man skal altid vælge Filer => Gem som STRAKS efter indlæsningen. Reelt kan man vente, men så risikerer man meget nemt at komme til at klikke på Gem, og så overskrives den originale side.

maikenjh skrev: Nu har jeg så rettet i teksten i tre sider og er kommet i tanke om at det måske var en god ide at bruge css idet jeg f.eks. ønsker at skabelonen på alle sider er en smule bredere. Er det her jeg skal bruge ekstern css og kan jeg bruge det efter jeg har rettet/ lavet teksten til de første tre sider?

Ja, det er det smarte ved eksternt css, du kan rette samtlige sider ved at rette lidt i css-filen. Hvis du bruger en af mine skabeloner, har du allerede et eksternt css.

Jeg bør dog lige tilføje, at hvis du på en side har tilføjet interne css-stile på en boks, vil den have forrang for css-filen. Og så skal du ind og rette manuelt på den pågældende side.

maikenjh skrev: Er der et sted hvor jeg kan lære om brugen af css til skabeloner/ og andre sider?

http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-css.php :D
Der er ingen forskel på brugen af eksternt css på én side og mange sider.

maikenjh skrev: Ud over det så har jeg problemer med at linke siderne til hinanden. Kan det passe at i den rullemenu der popper op (når jeg prøver at linke) ikke indeholder de andre sider? Siderne er jo også gemt seperat, så det er vel ikke lige sådan for Kompozer at finde dem.

Du har helt ret i din formodning, KompoZer holder ikke øje med seperate sider, så du skal selv indtaste det ønskede filnavn. Rullemenuen er beregnet til interne links (ankre) og dem holder KompoZer øje med. KompoZer laver endda automatisk ankre til overskrifter på siden.

maikenjh skrev: Du skriver på Ludvigs hjørne at: "Ankre kan også benyttes, når du linker til en anden side. I så fald skal du skrive adressen på siden, efterfulgt af # og ankrets navn. Linket kan fx se sådan ud: http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... hp#firefox. .....Men jeg har jo ikke noget navn til hjemmesiden endnu, betyder det så at jeg skal vente med at linke til den er oprettet? (Husk at jeg er HELT grøn :o)

Du er sprunget over et af de allerførste punkter, når du vil lave en hjemmeside: Lav et sitemap.

Når du har et sitemap over de ønskede sider, så vælger du blot et filnavn for hver enkelt side og skriver det på sitemappet, og så bruger du bare det filnavn, når du skal lave links. Dermed kan du lave linkene, selvom du endnu ikke har lavet de andre sider.

Man behøver selvfølgelig ikke at lave et sitemap, men kan nøjes med at "opfinde" filnavne, efterhånden som man skal bruge links, og så skal man blot huske at give den næste side det pågældende navn. Men et sitemap gør det hele mere overskueligt.

Ankre på en anden side er typisk til en overskrift på den anden side, så i det tilfælde skal du både kende navnet på den næste side og ankret på den pågældende overskrift. KompoZer laver som sagt automatisk ankre til overskrifter, men dem kan du nok ikke gætte navnet på på forhånd. I stedet kan du bare "opfinde" et ankernavn, og så påføre det manuelt på den ønskede overskrift på den næste side.

Jeg håber, jeg har forklaret tydeligt nok, ellers må du bare spørge igen.
Mvh. Kim

maikenjh

Indlægaf maikenjh » fre 13. aug 2010 13:05

Mange tak for dine fine svar - det hjælper mig meget.

Jeg kan dog stadig ikke få siderne til at linke til hinaden. Jeg har valgt at lave en kope af hele min website mappe engang imellem for at have en sikkerhed hvis det går galt for mig. Tror det var det der gjorde at mine sider kom til at indeholde en eller flere %20 (f.eks 2%20Mei%20tai.html, når den reelt hedder 2 Mei tai.html)??? Jeg har nu omdøbt til f.eks. 2meitai.html og de er der ikke mere. MEN efter at have lavet linket som du beskrev kan jeg stadig ikke se om det virker. Der sker intet når jeg trykker på det, men jeg skal måske bare stole på at det virker?

Jeg vil gerne have en kontakt side på min hjemmeside, hvor de besøgende kan sende mig en mail/besked/bestilling. Hvordan gør jeg det? Er det mon et program jeg skal tilføje?

Jeg er som sagt helt grøn i html og kodning, men vil rigtig gerne have bare en minimal chance for at komme på google. Jeg har læst en del om søgemaskineoptimering og har prøvet at målrette mine overskrifter og tekst til den rigtige målgruppe. Jeg kan dog ikke finde ud af hvor jeg mon kan indføre relevante keywords?

Mvh Maiken (som syr Mei tai bæreseler på hyggebasis)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 13. aug 2010 13:53

maikenjh skrev: Jeg kan dog stadig ikke få siderne til at linke til hinaden. Jeg har valgt at lave en kope af hele min website mappe engang imellem for at have en sikkerhed hvis det går galt for mig.

Det er en rigtig god ide!

maikenjh skrev: Tror det var det der gjorde at mine sider kom til at indeholde en eller flere %20 (f.eks 2%20Mei%20tai.html, når den reelt hedder 2 Mei tai.html)???

Nej, det er fordi, du bruger mellemrum i filnavne. Den slags skal du undgå, brug i stedet - (bindestreg). Du skal også undgå de specielle danske bogstaver æ, ø og å.

maikenjh skrev: MEN efter at have lavet linket som du beskrev kan jeg stadig ikke se om det virker. Der sker intet når jeg trykker på det, men jeg skal måske bare stole på at det virker?

Linket vil ikke virke i KompoZer, fordi det er et redigeringsprogram. Prøv at åbne siden i en browser som fx Internet Explorer eller Firefox, så skulle det gerne virke.

maikenjh skrev: Jeg vil gerne have en kontakt side på min hjemmeside, hvor de besøgende kan sende mig en mail/besked/bestilling. Hvordan gør jeg det? Er det mon et program jeg skal tilføje?

Det allernemmeste er, at du blot skriver din mailadresse. Du kan risikere, at det også vil resultere i lidt mere spam, men kan de fleste moderne mailprogrammer sagtens håndtere.

Man kan lave avancerede løsninger med en kontaktformular, men så begynder det at blive mere nørdet. Jeg har skrevet lidt om php, som er en af de metoder, man kan bruge (det afhænger af webhotellet). Jeg har endda lavet en færdig formular, som blot skal tilrettes lidt:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php

Men i første omgang, så prøv at koncentrere dig om at få siderne færdige, så kan du altid tilføje en kontaktformular senere, hvis du har mod på det.

maikenjh skrev: Jeg er som sagt helt grøn i html og kodning, men vil rigtig gerne have bare en minimal chance for at komme på google. Jeg har læst en del om søgemaskineoptimering og har prøvet at målrette mine overskrifter og tekst til den rigtige målgruppe. Jeg kan dog ikke finde ud af hvor jeg mon kan indføre relevante keywords?

Man kan indsætte keywords i sidens header, og i internettets barndom var den slags vigtige for søgemaskinerne. Men det blev misbrugt, så de fleste søgemaskiner ignorer den slags keywords i vore dage.

Når man i dag snakker om keywords, er det blot, at man bruger nøgleord i sine tekster. Altså de ord, man gerne vil kunne findes under i Google. De vigtigste ord bør også bruges i sidens titel (den der vises i titelbjælken i browseren), filens navn (bortset fra forsiden, der skal hedde index.html) og i overskrifter, hvor den vigtigste er overskrift1 (h1).

Du kan selv tilmelde din side til Google og de andre søgemaskiner, men det kan tage nogle måneder, før den bliver indekseret. Det allerbedste er at få en allerede indekseret side til at linke til din side, så indekseres den hurtigere.
Mvh. Kim